
Nej, livet er ikke retfærdigt - selvfølgelig. Men nogle aspekter er virkelig svære at ignorere. Som EA-chef Andrew Wilsons rekordstore lønstigning: svimlende 30,5 millioner USD, hvilket er 5 millioner USD mere end året før, og en stigning på omkring 16 %. Meget af dette er udbetalte bonusser, men hans grundløn er på 1,3 millioner dollars, og som sagt kombineres dette med omkring 26 millioner i aktiepræmier, over 3 millioner i bonusser og yderligere 700.000 i forskellige kompensationer som livsforsikring og sikkerhed.
Sammenlignet med almindelige medarbejdere bliver det pludselig virkelig grimt - disse mennesker blev ramt, da gennemsnitslønnen faldt kraftigt fra 150.000 til 120.000. Og det tæller ikke engang de massefyringer, som EA har udført internt, med.
Den ekstreme forskel betyder, at Wilson tjente omkring 260 gange mere end den gennemsnitlige EA-medarbejder, på trods af et år fyldt med fejlskud som Dragon Age: The Veilguard, Battlefield og EA Sports FC, som også har oplevet et fald i popularitet. Kritikere hævder, at dette er symptomatisk for spilindustrien som helhed - hvor chefer tjener rekordmange penge, mens udviklere bliver fyret. Et system, hvor profit og aktionærer kommer først, og de mennesker, der rent faktisk bygger spillene, bliver ladt i stikken.
Så fortæl os - hvad er rimeligt, og hvad er almindelig, ufiltreret grådighed?