Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Lost Judgment

Lost Judgment

Ryu ga Gotoku Studio vender tilbage med en efterfølger til kulthittet Judgment.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Selvom Ryu Ga Gotoku studiet har gjort hovedserien Yakuza til et turbaseret rollespil, så betyder det ikke, at de har glemt, hvordan man laver et solidt actionspil. Judgment-serien er nu blevet stedet, hvor man kan få sit fix af old-school Yakuza-action. Lost Judgment beviser endnu engang, at studiets helt unikke stil bare aldrig rigtig bliver gammel. Det kan godt være, at Lost Judgment er mere af det samme, men det er nu heller ikke helt dumt, når fundamentet er så godt.

Lost Judgment fortsætte præcis, hvor originalen slap. Du spiller igen som den charmerende og cool detektiv Takayuki Yagami, som sammen med barndomsvennen, den yakuza-lignende Kaito, udgør Yagami Detective Agency. Detektivbureauet går dog ikke økonomisk fantastisk, men en ny sag åbner sig, da Yagami inviteres til havnebyen Ijincho af vennerne Tsukumo og Sugiura. De to, som vi kender fra Judgment som hhv. Yagamis hacker-ven og en maskeret tyv, har startet deres eget detektivbureau, og efterforsker nu mobning på en skole i nærheden. De hyrer Yagami og Kaito til at hjælpe med sagen, og selvfølgelig bliver Yagami hurtigt en slags chefefterforsker.

Lost Judgment
Lost JudgmentLost JudgmentLost JudgmentLost Judgment

Mens Yagami dykker ned i high school mobningen, til et punkt hvor du endda er rådgiver for flere elevklubber på skolen, fra Mystery Research Club til Robot Club og endda Dance Club, så udfolder skoledramaet sig side om side med spillets mere drabelige hovedplot. Yagami er tidligere advokat, og hans gamle firma har taget en sag om en politibetjent, som har begået seksuelt overgreb på en kvinde i metroen. Under retssagen fortæller betjenten pludselig, at han kender til et rådnet lig, som politiet vil finde i Ijincho. Den myrdede er en tidligere mobber på den skole, Yagami undersøger. Og betjenten, som ragede på damen i metroen, kunne tilsyneladende ikke være morderen, da mordet og det seksuelle overgreb skete stort set samtidig. Selvfølgelig er det op til Yagami og hans venner at forbinde alle trådene og finde frem til sandheden.

Lost Judgment er virkelig fokuseret på historien, præcis som vi er vant til fra studiet. Har man spillet etteren ved man også, at man med Yagami i hovedrollen kan forvente en lidt mere cool og seriøs tone, end vi ser med Yakuza. Der er stadig fjollede sidemissioner, men ikke noget som kommer op på det helt gakkede plan, vi kender fra hovedserien.
Hvor Yakuza selvfølgelig har organiseret kriminalitet som sit afsæt, så har Lost Judgment i stedet et fokus på efterforskning. Hovedplottet er en anelse søgt til tider, men alligvel er det yderst medrivende. De tunge emner som mobning og seksuelt overgreb håndteres ret godt, og Yagami fungerer som en sympatisk og målrettet hovedkarakter, som tackler de mange svære situationer som en skarp og cool detektiv (som ligner en model). Som serien har for vane, så føles det lidt som at spille en interaktiv TV-serie, og dette koncept holder stadig helt og aldeles.

Yakuza-serien har typisk holdt fast i at bruge Kamurocho, studiets egen version af Tokyos Kabukicho-område, som setting. Kamurocho er stadig en del af Lost Judgment, men de vigtigste dele af spillet foregår i Ijincho, som vi kender fra Yakuza: Like A Dragon. Hvor Kamurocho mest består af gågader, så har Ijincho store veje og biltrafik, og med disse veje og et større område er det en noget anden by at færdes i. Heldigvis scorer Yagami ret hurtigt et skateboard, og dette frisker gameplayet lidt op. Selvom jeg kunne tage en taxa ved hvert et hjørne, så valgte jeg faktisk tit at bruge skateboardet i stedet. Det er ikke ligefrem et avanceret system, men det giver et fint afbræk inden man et øjeblik senere skal i gang med en cutscene, kamp eller lignende. Dog har Ijincho langt fra den samme charme og intensitet, som Kamurocho har, og føles i stedet lidt som en anonym bilby, uden den unikke charme og identitet, som vi kender fra Kamurocho.

Lost Judgment
Lost JudgmentLost JudgmentLost Judgment

Et højdepunkt ved spillet er dog brugen af skolen, som Yagami undersøger og delvist arbejder på. Dette giver et anderledes og mere fokuseret afsæt for sideaktiviteterne i spillet, og giver dig følelsen af at være en slags detektiv. I tidligere Yakuza / Judgment-spil har sideaktiviteter været spredt udover kortet, og mens der stadig er aktiviteter andre steder end på skolen, så fungerer skolens Mystery Research Club som en knudepunkt, hvorfra skolens helt eget plot udspilles. Dette fungerer virkelig godt, og giver en grund til at blive mere investeret i disse sidemissioner.

Det originale Judgment var faktisk var mit første "Yakuza" spil, også selvom det ikke deler navnet. Siden jeg anmeldte Judgment, og gav det ni ud af ti, så har jeg spillet stort set alle Yakuza spillene igennem. Der er for mig ingen tvivl om, at Ryu Ga Gotoku er nogle af de bedste til at bygge et karaktergalleri, man holder af, og bliver investeret i. Om man har spillet Judgment eller ej, så er jeg også sikker på, at de fleste spillere af Lost Judgment vil komme til at elske både Yagami og Kaito. Yagami er en suveræn hovedkarakter, som sætter tonen for spillet, og Kaito er en elskelig, trofast ven, som minder en del om en glad Kazuma Kiryu (hovedkarakteren fra de fleste Yakuza-spil). Resten af karaktererne fungerer også ganske udmærket, men overordnet set, så var Judgment lidt bedre til at skabe et persongalleri, man virkelig blev investeret i. Lost Judgment er mere fokuseret på at få de mange plotdele til at rulle, og der er derfor ikke den samme tid til at etablere Yagamis liv i hverken Kamurocho eller Ijincho. Dog er det dejligt at se mange af de samme ansigter igen. For at man får denne gensynsglæde kan det overvejes, om man ikke skulle spillet det stadig fantastiske Judgment, før man giver sig i kast med denne efterfølger.

På gameplay-fronten, så er Lost Judgment blandt de mest flydende og varierede spil, Ryu Ga Gotoku har lavet til dato. Det velkendte kampsystem tillader Yagami at skifte mellem Crane og Tiger-style, som i etteren, men tilføjer nu også Snake-style. Hvor Crane og Tiger hhv. fungerer mod mange fjender og boss-kampe, så fokuserer Snake på bevæbnede fjender. Crane og Snake giver begge gode muligheder for at undvige fjenderne og overrumple dem med hurtige bevægelser, men Snake tilføjer nogle fede timede modangreb, samt muligheden for at vriste våben ud af fjendernes hænder. Tilsammen giver disse stilarter nogle rigtig fede kampe, og Yagamis EX mode samt EX actions (ligesom Heat i Yakuza) er også med til at gøre kampene tilfredsstillende.

Lost Judgment gør rigtig meget for at eksperimentere med nye game modes, og sammen med mere detektiv-fokuserede quests, så gør de mange game modes at man føler sig mere som en detektiv, end man gjorde i etteren. Måske mest bemærkelsesværdigt er brugen af stealth og parkour. Dog er disse sekvenser, på meget typisk Yakuza-vis, ret "tacked on". Der er tale om meget simpelt, nærmest symbolsk og arkadeagtigt stealth og parkour her, og mens det frisker tingene lidt op, så er det altså ikke noget, som imponerer. Det er meget "på skinner", i så høj grad at du nærmest altid kun har en vej frem, når du fx skal snige dig gennem et område. På samme måde ser vi igen etterens detektiv-sekvenser, hvor Yagami skal gennemse et område for spor, eller skal præsentere beviser i bestemte dele af spillet. Desværre så føler man sig ikke ligefrem som Sherlock Holmes her, da man ikke rigtig kan fejle i disse sekvenser.

Lost Judgment
Lost JudgmentLost JudgmentLost JudgmentLost Judgment

Det er dog svært for alvor at holde de lidt overfladiske gameplay dele mod Lost Judgment, da stealth, detektivarbejdet, parkour, dans og alt det andet, mest af alt er minispil, præcis som Yakuza altid har gjort. Her er det bare mere integreret. Selvfølgelig ville det være fedt, hvis Judgment en dag blev totalt "Yakuza x Ace Attorney", komplet med dybdegående detektivarbejde, men det er ikke rigtig det, der sigtes efter her. I stedet, så prøver Lost Judgment en masse forskellige ting af, mens det stadig er et actionspil, og de mange eksperimenter er generelt underholdende. Til gengæld, så er der heller ikke rigtig nogen af de mange "minispil", herunder parkour og stealth, som for alvor stikker ud som fantastiske.

Teknisk kører spillet virkelig på skinner, og giver en lækker præsentation, præcis som i etteren. Grafisk er Lost Judgment et ganske flot spil, omend det ikke er grafik, spillet vil vinde priser for. I studiets velkendte stil, så er cutscenes virkelig imponerende, og ansigter er super detaljerede og troværdige. Verdenen er også generelt flot, omend der igen er tale om en mindre iteration på studiets grafikmotor. Generelt er produktionsværdien, fra stemmer til kamera og grafik, blandt studiets bedste arbejde.

Alt i alt, så er Lost Judgment en værdig efterfølger, og det er skønt at se Yagami, Kaito og resten af castet igen. Spillet lykkes lidt mere med at give en detektiv-feel end etteren, især med spillets skole-efterforskninger. Generelt er spillet dog "mere af det samme" på en rigtig god måde, og er en naturlig fortsættelse, som raffinerer etterens tilgang. Etteren var bedre til at etablere Yagamis liv i Kamurocho, og her får resten af castet ikke helt den samme tid til at vokse på dig i Lost Judgment, som er mere optaget af at samle trådene i et ret bizart (omend medrivende) plot. Spillet skal desuden have ros for at turde tage en masse tunge emner op, som mobning og seksuelt overgreb, og tackler sådan set disse emner udmærket. Jeg tørster allerede efter flere eventyr med Yagami og Kaito, og dette må jo understrege, at Ryu Ga Gotoku stadig er mestrerne af deres eget, fascinerende univers. Så må vi bare håbe, at serien får lov til at blive.

HQ
Lost Judgment
Lost Judgment
Lost Judgment
Lost Judgment
Lost Judgment
Lost Judgment
Lost Judgment
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
God detektiv-feel, dejligt gensyn med karaktererne, lækker kamp, spændende historie og temaer, god brug af skolen, varieret gameplay, fed produktionsværdi.
-
Ijincho er ikke så charmerende som Kamurocho, ikke ligeså godt til karakterbygning som etteren, lidt overfladiske minispil.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold