Echo Generation

Echo Generation

Endnu et retroinspireret eventyr-RPG, denne gang med lidt Stranger Things-vibes. Bringer Echo Generation noget nyt, eller gentager det blot fortidens fejl?

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

For omtrent et årti siden udgjorde pixelerede retrospil et frisk pust i en spilbranche domineret af gråbrune First Person Shooters. Nu om dage flyder markedet næsten over med nostalgiske spiloplevelser, og der skal derfor lidt mere til for at skille sig ud fra mængden. De bedste af slagsen, som for eksempel Undertale formår at anvende klassiske mekaniker på nye, overraskende måder, mens vi ser dog også en del spil, der blot gentager fortidens fejl. Echo Generation, et indie-RPG der for ikke så længe udkom til Xbox og PC, lander et sted midt i mellem.

Som det hører sig til for både rigtige JRPG's og deres talrige vestlige imitatorer, åbner Echo Generation på et børneværelse, hvor du giver din hovedperson et navn og vælger mellem en håndfuld karaktermodeller. Inden længe har du også rekrutteret din lillesøster, og I begiver jer af sted for at fordrive en smule af barndommens uendelige tid og måske endda finde et spor om en forsvunden person.

Echo Generation

Eventyret er i starten begrænset til to små villaveje fyldt med venlige ældre damer, legesyge kammerater og en gruppe aggressive grævlinger, der spærrer din videre færd. Langsomt åbner spillet sig dog op, og du kommer til at udforske dybe skove, aflagte togstationer, fabrikskomplekser og endda et nedstyrtet rumskib. Alt sammen inden for gåafstand af dit hjem! Selve udforskningen er spillets stærkeste kort, for der er virkeligt kælet for præsentationen helt ned til den sidste pixel.

De tredimensionale miljøer indeholder en flot dybde, og særligt spillets brug af stemningsskabende lys er uovertruffen, hvad enten det drejer sig om en blødende solnedgang, der filtrerer gennem en mystisk kornmark, eller det kolde skær fra en projektørlampe på en bevogtet fabrik. Detaljegraden i forhold til placeringen af baggrundselementer og objekter lader intet tilbage at ønske, og det synthinspirerede soundtrack fanger holder dig nærmest fanget i en glinsende 80'er-boble.

Blev spilanmeldelser udelukkende baseret på screenshots, så var Echo Generation blandt mine personlige GOTY-kandidater, men nu skal det jo rent faktisk spilles. Som sagt er spillet primære inspirationskilde JRPG-genren, og derfor skal der selvfølgelig udkæmpes turbaserede kamp.

Echo GenerationEcho GenerationEcho Generation

Til at starte med er kampene meget simple, men som rotter og andre skadedyr skiftes ud med rumvæsener, gigantiske robotter og overnaturlige væsener, er det nødvendigt, at man sørger for at få blokeret ved at trykke på A-knappen, sekundet inden de fjenderne angriber, hvilket nedsætter skaden betydeligt. Du kan lave et lignende nummer ved dine egne angreb, for at score critical hits, men vil du for alvor gøre skade, skal du anvende specialangreb, som du lærer ved at finde tegneserier rundt omkring i spillets verden. Specialangreb koster SP (Special Points) og kommer alle med et lille minespil - det kan handle om at ramme et svævende mål, gengive en knappesekvens eller slet og ret button-mashing - der skal udføres for at gøre maksimal skade og eventuelt påføre statuseffekter som blødning eller forgiftning.

Ingen af mekanikerne er specielt banebrydende eller komplekse. Men det holder dig konstant på mærkerne, og det samme gør udviklerens beslutning om stort set at droppe tilfældige sammenstød og i stedet fokusere på en række interessante bosskampe. Helt balanceret er systemet dog ikke, særligt når det kommer til udvikling af karakterernes egenskaber. Det gav mig en smule dårlige samvittighed, men der var ikke andet for, da jeg brugte familiens hund (en af fem mulige hjælpere) som et forsøgsdyr og pumpede ham fuld af manapoints for at øge den fælles pulje, som udvikleren har valgt at implementere fremfor individuelle point.

Echo Generation
Echo GenerationEcho Generation

I modsætning til de fleste JRPG-inspirerede titler så udgør fjender dog ikke spillets primære "road block." I stedet begrænses din fremfærd langt oftere af forskellige inventory puzzles, der kræver, at du giver de rette genstande til de rette personer. Spillet minder på den måde mere om 90'ernes point-and-click adventurespil og deler desværre med denne genre en ret fatal fejl. Misser du en enkelt genstand i spillets ret store områder, kan du nemt risikere at sidde ubehjælpeligt fast. Heldigvis er spillet ikke fuldstændigt lineært, og du kan derfor, hvis du rammer hovedet mod muren et sted, gøre fremskridt et andet. Men mod slut, hvor alle plottråde konvergerer, kan det blive meget frustrerende. Fast travel, en besked om, at et givent område ikke længere indeholdt interaktioner, eller en helt tredje løsning; et eller andet burde udvikleren have gjort, for det fjerner i sidste ende en del af magien, at du løber frem og tilbage de samme steder igen og igen i jagten på den forjættede "trigger."

Echo Generation kan derfor kun anbefales til tålmodige sjæle og da slet ikke til børn! For hvor spillets visuelle stil får det til at ligne et hyggeligt begynder JRPG i stil med Costume Quest, så bevæger historien hurtigt sig i dunkle retninger. Mord, monstre, dødelige eksperimenter og endda kidnapninger af børn; spillet tager en række ret dystre emner op, og behandler dem på ingen måde med den respekt, de fortjener. Hvilket er helt bevidst for spillet fanger nemlig den uhøjtidelige og undersøgende tilgang til tilværelsen, der prægede denne tid, men i vores alvorlige tidsalder, primært er barndommen forundt.

Echo Generation lykkedes derfor i sidste ende ganske fint med at skabe en nostalgisk æstetik tilsat en række mere voksne temaer, der i slut 80'erne start 90'erne kun hørte hjemme i uofficielle rom hacks. Spillet kommer dog ikke i nærheden af moderne klassikere som Undertale, dertil er ideerne for uambitiøse og kamsystemet for simpelt, ligesom der er for meget formålsløs renden frem og tilbage. Til sin nuværende pris på 25€ kan Echo Generation ikke anbefales, men ejer man Xbox Game Pass er det bestemt værd at tjekke ud, hvilket jeg, på godt og ondt, efterhånden synes er standardkonklusionen for mange spil på denne service.

Echo Generation
6 / 10
+