PUBG: New State

PUBG: New State

Året er 2051, men PUGB er, på godt og ondt, ikke blevet en dag ældre.

De færreste havde i sin tid regnet med, at PUBG ville blive en af historiens mest populære multiplayertitler, da Brendan "PlayerUnknown" Greene skabte spillet som en mod til Arma II. Men ligesom tilfældet var med Minecraft og Counter-Strike, så blev PlayerUnknown's Battlegrounds skabt ud af en mands passion og entusiasme, og resten er, som man typisk siger, historie.

PUBG: New State

I dag bliver PUBG spillet af millioner kloden over, og Greene samt licensens nuværende ejer, PUBG Corporation, har tjent milliarder af dollars i ren profit ved at sælge kosmetisk tingeltangel som skins og skøre hatte. PUBG: New State er ikke en udvidelse, ej heller en opdatering, men et helt nyt spil, der forsøger at rykke Battle Royale genren ind i fremtiden. Det blev udgivet i sidste uge til Android og iOS (som en mobileksklusiv) og er blevet markedsført som det næste store skridt for licensen. New State finder sted på kortet Troi, og året er 2051. Verden er forvandlet til en anarkistisk kampplads, og midt i dette hopper 100 morderiske psykopater med dårligt hår og grimme bukser ud fra et fly, og skal efterfølgende slås om at blive last man standing.

PUBG: New State

På trods af den futuristiske setting føles alt som det gamle med New State. Ja, spillet er næsten identisk med PUBG Mobile. Interfacet er identisk, håndteringen den samme, og spillets kort føles meget lig originalens. Hvad der helt præcist er så fremtidsagtigt ved spillet, kan være svært at få øje på, da bygninger, køretøjer, våben, tærrenet og karakterer i høj grad ligner sig selv. Det virker derfor som en smule vildledende, at udvikleren under markedsføringen fremviste en æstetik baseret på Blade Runner/Robocop, for det er fuldstændigt fraværende her.

PUBG: New State

At der nu er en slags mobilt "safehouse" føles som den eneste substantielle ændring. Her kan du i ly af en beskyttende glasvæg maje de modstandere ned, der desperat forsøger at skjule sig i det højre græs. Men ellers er gameplayet også langt hen af vejen en tro gengivelse af PUBG Mobile.

Udvikleren Krafton burde have lånt lidt inspiration fra Call of Duty: Mobile, hvor både sigtekornet er skarpere indstillet, og det i det hele taget er mere tilfredsstillende at anvende sine våben. Hverken PUBG Mobile eller Fortnite (til mobilen) brillerer på dette område, så man kunne have taget et stort skridt fremad. Desværre ender det ikke med at blive tilfældet, og spillet kontroller på samme måde som forgængeren. Samtidigt så er skærmen på min iPhone 13 Pro Max nærmest klisteret til med ikoner, tekst og unødvendig information, og grundet det rodede interface, endte jeg ofte med at udføre den forkerte handling eller samle unødvendige våben op. Selv efter mere end 30 kampe forsætter dette med at være et problem.

PUBG: New State

Men bortset fra dette er mekanikkerne udmærkede. Som originalen er New State ikke en udvandet version af PC-spillet, men en fuldbyrdet konvertering af konceptet med de samme mekanikker, som i de øvrige versioner, og det fortjener en vis anerkendelse. Grafisk er der ikke sket de store forbedringer, siden jeg sidst spillede PUBG Mobile, hvilket er lidt af en skuffelse med tanke på det budget, som Krafton havde at arbejde med i denne omgang.

PUBG: New State

Som nævnt havde jeg håbet på noget mere dystopisk i designet samt en bedre teknisk ydelse. Men PUBG: New State spiller dog stadig tilfredsstillende, indlæser hurtigt og virker også på lidt ældre mobiler og tablets. Men i sidste ende føles New State mere som et nyt kort, og ikke en fuldbyrdet efterfølger til PUBG Mobile. Det er morsomt og i sidste ende velfungerende. Men med tanke på, hvor overlegent Call of Duty: Mobile er på næsten samtlige parametre, så føles dette som en misset chance for PUGB til at hale ind på konkurrenten.

6 / 10
+
Battle Royale-formularen fungerer stadig. Solidt gameplay-fundament. Masser af våben.