Hextech Mayhem: A League of Legends Story

Hektisk, eksplosivt og yderst underholdende!

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

Store, fiktive universer er blevet en af de helt store diller i spilbranchen, hvor flere og flere har fået øjnene op for populærkulturelle synergieffekter. Hvorvidt der er tale om en guldkaret eller et eksprestog med kurs mod kommercielle katastrofer, ved ingen helt endnu, men Riot Games, udvikleren bag League of Legends, er for længst hoppet på vognen. For nylig udkom deres første tv-serie Arcane, og nu lancerer deres nye underafdeling, Riot Forge, simultant to titler: det taktiske rollespil Ruined King og rytmespillet Hextech Mayhem: A League of Legends Story.

Her ser vi nærmere på det sidstnævnte spil, men det var lige før anmeldelsen ikke var blevet til noget. I modsætning til League of Legends, der kræver forskellige egenskaber såsom overblik, samarbejde og taktisk snilde, så trækker Hextech Mayhem kun på en enkelt evne - din rytmesans. Har man set mig på et dansegulv, ja, så har man først og fremmest oplevet et fænomen, der i sjældenhed er at sammenligne med en solformørkelse og nok er omtrent lige så ubehageligt at stirre direkte på. Men man har også erfaret, at jeg absolut ikke har en rytmisk knogle i kroppen. Og åbenbart heller ikke i fingrene, for hold nu op, hvor havde jeg store problemer, allerede i spillets første bane. Så at jeg alligevel endte med at kæmpe mig frem til rulleteksterne, siger rigtigt meget om spillets solide design.

I Hextech Mayhem styrer du en såkaldt yordle (ligner lidt en psykopatisk, antropomorf kat) kaldet Ziggs. Eller rettere: Du forsøger at guide ham på rette vej. Ziggs har nemlig så meget krudt i røven, at han automatisk spurter mod højre, mens han samtidigt kaster bomber til højre og venstre som en anden italiensk anarkisk i 1920'ernes Amerika. Det lyder som opskriften på en katastrofe, særligt når niveauerne er fyldt med professors Heimerdingers robotter, der er opsatte på at stoppe Ziggs planer om at bygge "den bombe, de andre bomber er bange for," som han selv formulerer det.

Heldigvis kan du styre Ziggs en lille smule ved enten at hoppe, styrtdykke mod jorden eller smide en bombe. Hvornår du skal gøre hvad, bliver du fortalt af en række lysende ikoner, og på den måde fungerer spillet mest af alt som et rytmespil i stil med eksempelvis Guitar Hero. Og det er sådan set det. Gameplayet udvikler sig en smule med tilføjelsen af halvtoner og knapper, du skal holde nede, men overordnet er formularen identisk hele vejen igennem.

Det lyder måske lidt kedeligt, men så er det, man husker på, at udvikleren er Choice Provisions. Det californiske studie gik tidligere under navnet Gaijin Games, og som udvikler af Bit. Trip Beat og dets mange efterfølgere ved de om nogen, hvordan man skruer en intens, rytmisk auto-runner sammen.

Hextech Mayhem: A League of Legends StoryHextech Mayhem: A League of Legends Story

Spillets mere end 30 niveauer er alle glimrende designede med en god afveksling mellem (relativt) ligetil sektioner og områder, hvor millimeterpræcis timing er strengt nødvendigt for at slippe helskinnet igennem. I de bedste øjeblikke giver spillet en nærmest fysisk tilfredsstillelse, når du i fuldstændig sync med niveauets flow undgår de vildeste forhindrer og slutter af med at placere en bombe lige i fjæset på en af Heimerdinger håndlangere. Samtidig afskiller Hextech Mayhem sig fra mange andre spil i genren, ved at du ikke behøver være en slave af beatet. Kommandoerne på skærmen kan ignoreres til fordel for din egen vej igennem niveauet, hvilket er den eneste måde at nå den højeste score på. Så hvad, der på overfladen virker lineært og simpelt, viser sig faktisk at rumme en interessant dybde.

Det solide design fremgår også af spillets læringskurve. Som nævnt havde jeg det utroligt svært i starten, men da jeg først fandt ind i spillets flow, skød mine evner pludseligt til vejrs. Du kan i princippet ikke tabe, da den ukuelige Ziggs altid rejser sig igen fra selv de værste strabadser. Men samler du ikke nok gyldne tandhjul i løbet af niveauerne, rammer du ret hurtigt en road block og må genspille tidligere niveauer for at kunne avancere. Her mærker man hurtigt, hvordan ens udvikling nærmest foregår ekspotentielt, og hvad der for en halv time siden virkede umuligt, er nu det rene barnemad.

Som man kunne forvente af et spil baseret på League of Legends, har Hextech en levende og farverig visuel side. Genrens normale 2D-grafik er byttet ud med lidt barnlige 3D-modeller, men det forstyrrer kun sjældent flowet. Dog bliver det en gang imellem lidt for hektisk, og det kan være svært at bevare overblikket, når hele skærmen er ved at eksplodere. En lidt større kontrast mellem baggrund og forgrund, samt mindre udførlige animationer ville måske have hjulpet en smule?

Da man kun anvender tre knapper i løbet af spillet, virker det underligt, at man ikke kan ændre dem. Konfigurationen var ikke den store hindring for mig, men det vil det måske være for andre, og muligheden burde foreligge - særligt når der ikke rigtigt er en større kontrolkabale, som behøver at gå op.

Med high scores og medaljer, muligheden for at låse op for skins, og to ekstra spildele (der henholdsvis viser ingen eller samtlige rytmeikoner), får du overraskende meget for pengene, omend historien kun tager et sted mellem 3-4 timer at komme igennem. Historien er i øvrigt overraskende morsom med fire glimrende mellemsekvenser og mange sjove, hysteriske udbrud fra Ziggs undervejs.

Hvad enten du er LoL-fanatiker, har fulgt Choice Provisions siden Bit.trip-dagene eller blot leder efter en lidt anderledes oplevelse, så er det nemt at anbefale Hextech Mayhem. Der mangler den sidste dybde, musikken og den visuelle stil er lidt for ensformig, og præsentationen har et par knaster. Men overordnet set er der tale om en eksplosiv lille pakke fyldt med intens underholdning.

7 / 10
+
Interessant blanding af platform og rytmeelementer. Humoristisk præsentation. Veldesignet progression. Rigeligt med ekstra indhold.