Arcadia Fallen

Arcadia Fallen

Hvis du kørt træt i store, uoverskuelige fantasifortællinger, byder danske Galdra Studios på et mere overkommeligt alternativ.

Hvad enten det drejer sig om episke slag, tusindårige profetier eller lange rejser fyldt med strabadser, så er fantasy, mere end nogen andre genre, synonym med et vidst omfang. Når det kommer til romaner, er alt under en trilogi nærmest at sammenligne med en skitse, og det er næppe tilfældigt, at magikere og elvere typisk gør sig bedre i serieformat end som film. Det kræver simpelthen en stor gryde at få plads til alle genrens normale ingredienser. Desto mere imponerende er det, at danske Galdra Studios med deres debutspil Arcadia Fallen (der nu er tilgængeligt på PC og Nintendo Switch) formår at levere en kondenseret oplevelse - lad os kalde det Dragon Age på dåse - uden at den fyldige smagsoplevelse går tabt.

Arcadia Fallen

Arcadia Fallen er en såkaldt visuel roman, hvilket vil sige, at din primære opgave er at læse spillets dialog og undervejs foretage en række valg, der påvirker spillets historie. I centrum for alle begivenhederne står din selvskabte karakter, og der er frit valg på alle hylder, når det kommer til køn, pronominer og kropstype. På den måde er spillet, trods den middelalderlige kulisse, ganske inkluderende og moderne, dog uden at det føles anakronistisk. Her er ingen (eller i hvert fald ganske få) tåkrummende jokes, memes eller tyndt kamuflerede moralske fabler over vores samtid. I stedet handler historien om loyalitet, økonomisk udbytning, konflikter mellem by og land, og hvad der ellers på godt og ondt har formet os siden civilisationens vugge.

Din hjemmestrikkede karakter er en aspirerende alkymistlærling, der lever en anonym tilværelse i en mindre landsby. Det ændrer sig dog, da en opflammet folkeskare truer med at brænde alkymiværkstedet ned og han/hende/de (herefter Vlad) midt i de kaotiske begivenhederne ender med at forbinde sin sjæl til en livlig fe. Under normale omstændigheder ville dette være startskuddet til en længere rejse, der bringer hvor helt til alskens lokationer. Her løber Vlad og følgesvendene dog mest i cirkler, og du kommer til at besøge de samme syv, otte lokationer igen og igen. Den animebaserede visuelle stil er såmænd charmerende nok, men med et begrænset persongalleri og så få baggrundsbilleder, kunne man godt ønske sig, at spillets illustrationer var en tand mere detaljerede eller indeholdt en smule mere originalitet.

Arcadia FallenArcadia Fallen

Arcadia Fallen kan læses/spilles på mellem 4-6 timer, men selvom rejsen er lidt kortere end normalt, skal du selvfølgelig ikke snydes for godt selskab undervejs. Vlad ledsages af fem følgesvende, og der er mulighed for at knytte romantiske bånd med fire af disse - dog ikke på samme tid! Rejsefælderne tæller blandt andet Victoria, en stolt dæmonjæger, der inde under den mentale rustning gemmer på en indre usikkerhed, og den flamboyante magiker Michael, der altid har en besværgelse eller rap replik lige på tungen.

Selvom karaktererne ikke er videre originale, har de alligevel en vis dybde, som ikke blot er en konsekvens af den dramatiske baggrundshistorie, man som vanligt skal fiske ud af karaktererne løbende over tid. Samtidig bringes den ofte morsomme dialog undertiden til live af stemmeskuespil i de mere dramatiske eller følelsesladede scener. Her har udvikleren, takket være en succesfuld Kickstarterkampagne, kunne hyre rutinerede navne som Laura Post (Fire Emblem: Three Houses) og Allegra Clark (Dragon Age: Inquisition), og de professionelle stemmeskuespillere gør et glimrende stykke arbejde.

Arcadia Fallen

Spillets primære interaktive element består i din karakters dialogvalg. Replikkens tone er markeret, så du aldrig er i tvivl om, hvorvidt dit svar er morsomt, bestemt, trist eller noget helt fjerde, og replikkerne er generelt yderst velskrevne. I tråd med spillets budskaber kan dialog løse de fleste problemer, men en gang imellem må der skrabere metoder til. Når du står over for dæmonbesatte fjender, skal du ved at dreje på tre hjul matche en række symboler. Det er den samme mekanik, der anvendes til spillets alkymi, hvor du ved at kombinere forskellige ingredienser kan skabe magiske eliksirer. Personligt kunne jeg godt ønske mig lidt mere komplicerede mekanikker, men det skal siges, at de simple hovedbrud fungerer som en glimrende pause fra den megen læsning og samtidigt er naturligt integreret i historien.

Når alt kommer til alt, er Arcadia Fallen meget traditionel fantasy. Historien er som skåret over den klassiske myte, hvor helten drager på en transformerende rejse, og karaktergalleriet er fyldt med arketyper. Alligevel føles spillet som et friskt pust, da det er lykkedes at klemme en ambitiøs fortælling ned i et overskueligt format. Her får du meget af eventyret fra spil som Baldur's Gate III og Divinity: Original Sin 2, men uden at du skal forholde dig til komplicerede mekanikker eller risikerer at snuble over de mange plottråde. Jeg kunne godt ønske mig en smule mere originalitet når det kommer til historien og det visuelle udtryk, men hvad spillet rent faktisk byder på, er af overraskende høj klasse.

Arcadia FallenArcadia FallenArcadia Fallen
7 / 10
+