Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dreadout 2

Dreadout 2

Vi forlanger ikke, at en lille indonesisk udvikler skal levere et lige så velpoleret spil som store japanske, amerikanske eller europæiske studier. Men Dreadout 2 til konsol er alligevel skræmmende ringe.

Mange sydøstasiatiske lande har stærke filmindustrier, og særligt horrorfilm er blevet importeret i stor stil her til Vesten, hvilket ofte har resulteret i sande kultklassikere. Jeg tøvede derfor ikke med at kaste mig over Dreadout 2, da jeg for nyligt fik chancen for at anmelde det seneste spil fra den indonesiske udvikler Digital Happiness. En nok lidt dumdristig attitude med tanke på, at gåpåmod næsten altid straffes i horrorgenren...

DeadOut 2 udkom oprindeligt i 2020 til PC og er nu ude til konsoller. Jeg er næppe den eneste, som starter på bar bund, og udvikleren har da også været så betænksomme at inkludere en lille film, der opsummerer begivenhederne fra det første spil. Vi følger her Linda Melinda og hendes gymnasievenner, der på en ferie forvilder sig ud i en mørk skov. Dette plejer at være opskriften på en katastrofe, og ganske rigtigt - som den eneste slipper Linda helskindet igennem mødet med en række gruopvækkende monstre.

Nu er den traumatiske ferie ovre, og Linda er tilbage i skolen. Dette er dog ikke enden på hendes rædsler, da de andre elever nu kalder Linda en heks (eller det, der er værre) og desuden giver hende skylden for deres venners død. Udvikleren skal have ros for at vælge en sådan vinkel, og selvom spillet stadig følger en ret klichepræget opskrift så formår historien på interessant vis at veksle mellem psykologisk skræk og klassisk splatter. Ligesom i Silent Hill-serien kan de små episoder, der udspiller sig ved dagslys, derfor være endnu mere depressive og melankolske, end de forladte hospitalsgange og monsterfyldte skove, vi lister og igennem efter mørkets frembrud. Banebrydende er det ikke, men der ligger alligevel en ret interessant oplevelse gemt her - desværre skal du kæmpe dig igennem ruinerne af et spil, der på det nærmeste er sønderbombet af tekniske fejl.

Dreadout 2
Lindas indre kamp skræmmer de andre elever og får dem i deres frygt til at reagere fjendtligt. Der ligger en vis psykologisk dybde i den ellers ret klicheprægede historie.

Som udgangspunkt byder Dreadout 2 ellers på en ret effektiv blanding af forskelligt gameplay. Indledningsvis anvender du din telefons kamera til at mane onde ånder væk, lidt ligesom i Project Zero: Maiden of Black Water. Senere lærer du også at bruge telefonens lommelygte til at levere et kraftigt lysglimt, der midlertidigt lammer monstrene, og undertiden samler Linda også en kniv eller økse op og slår fra sig mod de mere korporlige fjender. Andre gange virker ingen værktøjer, og så må du enten flygte eller gemme dig. Spillet jonglerer de forskellige elementer på tilfredsstillende vis, og din uhyggelige rejse føles derfor sjældent ensformig.

Desværre er næsten hver eneste mekanik mere eller mindre ødelagt. Nu er jeg godt nok typen, der typisk fanger mere af min pegefinger end selve motivet på mine billeder, men jeg tvivler alligevel på, at det var årsagen til, at det virkede helt tilfældigt, om kameraet gjorde skade på spøgelserne eller ej. Det samme gjaldt flashfunktionen, som nogle gange lammede monstre, andre gange ikke. Vel og mærke de samme monstre i nær identiske situationer. Som om det ikke var nok, så fungerer både monstre og flere elementer i omgivelserne som solide objekter med lidt for bredde usynlige berøringsflader. Flere gange blev jeg derfor fysisk fanget og havde reelt ingen anden udvej end at genindlæse spillet.

Dreadout 2
Dreadout 2Dreadout 2

Skulle spillet på vægtskålen nu, ville det endelige udfald nok variere alt efter, om du kan leve med de særdeles rå mekanikker mod at få en relativ stemningsfyldt gyseroplevelser. På konsol er valget dog nemt, for her bør du holde dig langt, langt væk.

Man skulle næsten tro, at min Xbox Series S var blevet hjemsøgt, for aldrig har jeg oplevet så ringe ydelse. Kameraet halsede efter, når jeg bevægede analogpindende, hvad der skulle være stemningsfuld belysning, mindende mere om lystortur a la et midtjysk dansegulv, og teksturer var en evighed om at gøre deres ankomst, hvilket ufrivilligt skabte nogle af spillets mest skræmmende scener. Noget er tydeligvis gået galt, for da jeg testede spillet på en Xbox One, kørte det hele mere glidende, om end ved en lavere opløsning og med længere indlæsningstider. Men uanset hvad, så var den tekniske formåen langt under niveau - særligt med tanke på, at udvikleren har haft omkring halvandet år siden den originale lancering til at konvertere til konsol.

Dreadout 2Dreadout 2
Teknisk er DreadOut 2 lidt af et mareridt. Det sløve kamera og den lave framerate udgør det største problemer, men kønt ser spillet nu heller ikke ud.

Digital Happiness har tydeligvis fundet inspiration fra nogle af de bedste horrorspil, og visse atmosfæriske elementer såsom monsterdesign, lader ikke de mere profilerede konkurrenter meget efter. Desværre bliver spillets positive kvaliteter sværere og sværere at få øje på, desto længere du kæmper dig igennem den tekniske rodebutik. Jeg synes generelt titler fra mindre udviklere fortjener mere tid i lyset. Men lige med Dreadout 2 ville jeg nok sende det tilbage til skyggeriget, hvis jeg ligesom Linda Melinda kunne bortmane onde ånder med min telefon.

03 Gamereactor Danmark
3 / 10
+
Interessant psykologisk horror. Kreativt monsterdesign. Historien er temmelig varieret.
-
Klicheprægede lokationer. Ustabile og svært gennemskuelige gameplaymekanikker. Stiv kontrol og et sløvt kamera. Teknisk mareridt på konsol. Trange gange og brede berøringsflader leder til, at du sidder fast.

0
Dreadout 2Score

Dreadout 2