Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Rollerdrome

Rollerdrome

Roll7's action-skydespil har masser af stil, men skuffer i forhold til historie og substans.

For bare få uger siden udgav jeg et preview af Roll7's kommende action-skydespil Rollerdrome, hvor jeg nævnte at spillet virkelig udgjorde en spændende kombination af stil og rulleskøjtning. Den holdning blev formet på baggrund af de første par baner, og i dag er det en del lettere at udtale sig om hele oplevelsen, som på ret overraskende vis endte med at være mere middelmådig end først antaget, og kort.

Det er måske værd at adressere sidstnævnte der, for Rollerdrome er ikke noget langt spil. Jeg fokuserer som regel ikke på den slags, men for enhver der håber på omtrent seks timer med narrative krumspring og sjove indspark vil sandsynligvis blive skuffet. Størstedelen af Rollerdrome er nemlig at udføre specifikke udfordringer på en checkliste. Tag ikke fejl, der er en historie et sted, som drejer sig om hovedpersonen Kara Hasan, som slutter sig til Rollerdrome-sporten for at kunne vinde og betale en stor gæld tilbage som hende og hendes familie har samlet. Men denne fortælles primært igennem emails og beskeder, og føles nærmest irrelevant i det samlede billede. Det her kan ikke anses som et spil med en historie. Det kan det bare ikke.

Rollerdrome
RollerdromeRollerdrome

Det handler snarere om stil end substans, men heldigvis er der meget stil at finde her. Hvis du godt kan lide Skate og Tony Hawk-spillene, og har undret dig løbende over hvordan det ville være hvis man kombinerede det gameplay med to håndvåben, samt My Friend Pedro-inspiretet Matrix slow-motion? Ja, så er underholdningsværdien allerede i top. Hvis ikke den ret specifikke sammensætning af elementer får det til at svimle for dine øjne, så tilbyder Rollerdrome ikke rigtig noget andet der kan hægte dig på her. Jo, den tegneserieinspirerede æstetik er prangende, ingen tvivl om det, men for det meste engagerer du dig udelukkende ved at udføre førnævnte udfordringer.

Det er ikke fordi at det her loop ikke er lækkert, det er det, men når du først er syv eller otte baner inde, så går det op for dig at der ikke er meget mere end hvad spillet præsenterer for dig i løbet af de første 10 minutter, udover nogle få ekstra fjendetyper, naturligvis.

Det skal siges at førnævnte fjendetyper hjælper med variationen til tider, og det kan være ret intens at skulle indgå beskydning fra en sniper, for så at skulle sprinte fra kommende varmesøgende raketter. Det her system kombineres på ret sømløs vis med trick-systemet, og eftersom at du udelukkende kan få ammunition ved at lave trick multipliers, så skal du ikke altid være på farten, du skal altid være stylish samtidig, og det fungerer.

Problemet er bare at for at gennemføre Challenge-baner, som er nødvendigt for at kunne komme videre, så skal du også udføre specifikke handlinger der også ødelægger det porøse flow. Eksempelvis kan det være at undgå at bruge en af de fire våbentyper, eller at du nærstuderer specifikke tricks for at kunne udføre dem i en bestemt sekvens. Dette kræver stort set altid at du gennemfører Challenge-baner flere gange, og det lader til at være det Roll7 satser på mere end noget andet. Fordi udover at gøre netop det, så er der ikke så meget at lave.

Rollerdrome
RollerdromeRollerdrome

Du låser op for en slags New Game+ efter du har gennemført spillet første gang, men der er stadig kun de samme fire-fem arealer at spille i, og de samme fire våbentyper. Og de samme Challenge-baner at spille igen og igen. Tag ikke fejl, Rollerdrome føles decideret fantastisk når det hele kører, og det ser glimrende ud også samtidig. Det er mere det indhold der er blevet designet rundt om det her spændende loop, der kunne have brugt lidt mere tid i ovnen.

Det er let at anbefale Rollerdrome udelukkende på baggrund af den innovative opsætning, og det solide gameplay. Men det er samtidig et godt eksempel på at også indhold, og ikke bare mekanikker, kan veje tungere end først antaget.

7 / 10
+
Gameplay er flydende og underholdende, glimrende grafik, fin variation, solidt tricksystem.