Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Gerda: A Flame in Winter

Gerda: A Flame in Winter

Selvom vi befinder os langt fra de berømte kamppladser som Normandiet og Stalingrad, leverer nyt dansk spil alligevel en gribende fortælling sat under Anden Verdenskrig.

At lave et spil sat under 2. Verdenskrig virker som et sikkert og lettere uinspireret valg - de historiske kulissers svar på McDonalds, om man vil. Ingredienserne er lige som populære og tidløse som altid, store ofre og rigeligt med shooter-inspirerende ære og pligt, men vi har efterhånden spillet gennem årene 1939-45 så mange gange, at perioden begynder at miste sin effekt. Heldigvis er det langt fra tilfældet med Gerda: A Flame in Winter, et nyt spil fra det københavnske studie Portaplay, der samtidig er den første titel udgivet af Don't Nod (Life is Strange, Twin Mirror). Det narrative eventyr sat under Besættelsen viser stort mod ved at bringe en smule mere nuance til en historisk periode, der ofte ses (og på mange områder forståeligt nok) som fuldstændigt sort og hvidt.

Modig er nok også et af de første ord, jeg ville bruge til at beskrive spillets hovedperson, den unge sygeplejerske Gerda. Krigen igennem har hun boet og arbejdet i Sønderjylland, nærmere betegnet den lille stationsby Tinglev, og har ligesom mange andre danskere nogenlunde formået at undgå krigens værste rædsler. Som halvt dansker/halvt tysker har hun endda et civilt, om end en smule anstrengt, forhold til besættelsesmagten. Alt dette ændrer sig med et, da hendes mand Anders bliver arresteret for at have assisteret en lokal modstandsgruppe. Gerda, fanget mellem hendes forskellige sympatier, skal nu forsøge at befri sin mand, hvilket fører til en intens og medrivende fortælling fyldt med meningsfulde og nervepirrende valg.

Gerda: A Flame in WinterGerda: A Flame in Winter

Før jeg kastede mig over spillet, fik jeg chancen for at tale med udviklerne, der fortalte mig, at en af de primære inspirationskilder var østeuropæiske spil som Stalker og Pathologic. På overfladen virker det overraskende. Gerda: A Flame in Winter har ikke de gale, spraglede ambitioner fra denne type spil og er heldigvis også en langt mere velpoleret oplevelse med kun få glitches undervejs. Nu, efter at have spillet hele vejen igennem det seks til syv timer lange spil, kan jeg dog tydeligt mærke inspirationen.

Først og fremmest har udvikleren brugt masser af kræfter gøre spillet så lokalt som overhovedet muligt, og her taler jeg ikke blot om inkluderingen af det sønderjyske kaffebord og dets 21 kager. Klassiske viser som Jens Vejmand blæser ud af radioerne, og lokale landmærker som Tinglevs kirke, kro og togstation er genskabt med stor præcision. Den overordnede grafiske stil er inspireret impressionistiske malerier og ser glimrende ud, når man lige har vænnet sig til de lidt udflydende teksturer. Samtidigt giver atmosfæriske lyseffekter a la Skagensmalerne og nogle afdæmpede klaverstykker en håbefuld klangbund til, hvad der ellers er en meget dyster fortælling.

Gerda: A Flame in Winter
Gerdas dagbog indeholder masser af historiske information.

Ligesom de førnævnte titler har Gerda: A Flame in Winteret lille, men ganske udpenslet karaktergalleri. Da handlingen udspiller sig i februar 1945 med krigen på nippet til at slutte efter mere end fem års trængsler, er der masser at lære om, hvad karakterer som modstandskæmperen Liva og den kontroversielle erhvervsmand Hr. Vestergaard har foretaget sig under de tumultariske år. Her er ikke blot tale om baggrundstekst, der fylder spillets dagbog. Med rationering af både mad og reservedele, kan næsten alt anvendes som ressourcer i Gerda. Det gælder også information, der kan bruges til at lægge pres på karakterer eller opdage nye dialogmuligheder.

Det er på denne måde, man klarest mærker inspirationen fra de østeuropæiske spil, hvor ressourceknaphed mere er reglen end undtagelsen. Ved at udforske dine omgivelser kan du finde materielle goder som plastre, medicin, radiodele og rationeringskort. De værdigefulde genstande kan du bruge til at lette smerterne for en hårdtprøvet flygtning, men altruisme kommer altid med en pris, og dine ressourcer kan måske finde mere nytte senere hen, hvis du får behov for at bestikke en betjent eller embedsperson. Selv dine evner - barmhjertighed, indsigt og kløgt - er ikke permanente statistikker, men ressourcer der forbruges, som Gerda må dræne sig selv mentalt for at holde sammen på sig selv. Det er en smart made for spillet at afspejle Besættelsens barske realitet, og Gerda: A Flame in Winter imponerer virkelig med sit overordnede design.

Gerda: A Flame in Winter
Med de rigtige genstande i din beholdning kan du låse op for nye dialogmuligheder.

Til dels på grund af denne ressourceafvejning markedsføres spillet som et RPG-Lite, en genre der også antydes til gennem bruges at et fugleperspektiv, som vi kender det fra CRPG-klassikere såsom det originale Fallout. Rollespilselementer ses også tydeligt i de mange "skill checks" du skal igennem under vigtige samtaler, eller når du foretager risikable handlinger. Chancen for at de lykkes, er til dels baseret på held, og dels dine forskellige forhold til befolkningsgrupper (danskere og tyskere), fraktioner (besættelsesmagt og modstandsbevægelse) samt de enkelte karakter. De relevante variabler er altid tydeligt markeret, så du ved, hvilke faktorer der påvirker dine chancer.

Udvikleren har ikke valgt at inkludere gåder, Quick Time Events eller actionsekvenser af nogen som helst slags. I stedet er hovedmekanikker - skill checks og dialogvalg - kløgtigt ekspanderet til at omfavne forskellige genrer såsom stealth eller action. Eksempelvis skulle jeg tidligt i spillet under en særligt nervepirrende sekvens snige mig igennem en mørk bygning, hvor hvert eneste forfejlede skill check undervejs udbyggede en slags "detection meter." I mine øjne er det spildesign til ug med kryds og slange, da det formår at opbygge spænding og intensitet uden at forvandle Gerda til en actionhelt eller til et Sherlock Holmes-inspireret geni.

En mindre beklagelse er dog, at de underliggende RPG-mekanikker engang i mellem kryber lidt for markant til overfladen. Til tider føles det næsten som om, at du spiller et regneark, med numre der hopper op danser baseret på hver eneste lille beslutning, du træffer. Jeg synes personligt, det er en smule i overkanten, men jeg har forståelse for, hvad udviklerne går efter, nemlig at illustrere hvordan hver eneste lille beslutning, kan få store konsekvenser. Og det har de da også, altså betydning, i næsten alle tilfælde.

Hvis du er træt af, at spil ikke rigtigt reagerer på dine valg, vil du helt sikkert finde Gerda: A Flame in Winter forfriskende. Hvor du vælger at bevæge dig hen under historien, og hvem du hjælper undervejs; alt dette har stor indflydelse på senere begivenheder, og udvikleren gør et glimrende stykke arbejde med at binde det hele sammen i en medrivende afslutning. På et tidspunkt bar jeg en lille pin med Nazi-logoet for at få nemmere adgang til det lokale Gestapo hovedkvarter, for blot at blive lagt for had af de lokale danskere, da rygtet spredte sig i byen. Senere fyldte jeg lommen med chokolade (til de sultende og trængende selvfølgelig) og endte med at fornærme min veninde, da hun tilbød mig et stykke til og fandt boksen tom.

Små detaljer som disse vækker virkelig spilverdenen til live. Og når du rent faktisk skal træffe de store beslutninger, er de ofte enormt vanskelige. Stjæler du penicillin til at hjælpeløst og sygt jødisk barn, eller bruger du i stedet den eftertragtede medicin til at forhandle med en soldat, der kan hjælpe din indespærre ægtefælle? Hvad end du vælger, er der ingen rigtige svar, og det er simpelthen umuligt at redde eller hjælpe alle. Så er det jo godt, at du kan dog altid starte en ny gennemspilning og opleve markant anderledes udfald.

Gerda: A Flame in Winter
Svære valg understreger den barske virkelighed under Besættelsen.

Har du læst så langt, vil du sikkert ikke blive overrasket over at høre, at jeg virkelig godt kunne lide Gerda: A Flame in Winter. Det er på mange parametre en af den slags sjældne titler, hvor hvert element - hvad enten vi snakker gameplay, grafik eller design - føles gennemtænkt og ikke blot er inkluderet for at appellere til en specifik smag eller demografi.

Når det er sagt, så er der på ingen måde tale om et perfekt spil. Nogle flere momenter med afslappet udforskning eller mere dialog, der ikke nødvendigvis handlede om krigen eller kultursammenstød mellem danskere og tyskere, ville have givet en smule tiltrængt pusterum i stil med de mere rolige momenter i The Walking Dead. Og måske endnu mere vigtigt, ville det have givet lidt ekstra spilletid til et spil, der føles en smule for kort i betragtning af, hvor meget der foregår. Der var også visse dele af præsentation såsom HUD-elementer, skrifttyper og særligt karakterportrætterne, der ikke levede op kvaliteten af den overordnede grafiske stil. I sidste ende er dette dog blot skønhedspletter på et overordnet set glimrende spil, som fuldt ud kan anbefales til alle med interesse for narrative eventyr eller Anden Verdenskrig.

9 / 10
+
Medlevende historie med masser af spillerudfoldelse. Smart brug af RPG-mekanikker. Atmosfærisk lyd og billedside. Masser af genspilningsværdi. Spændende historisk baggrundsinformation for de interesserede.
-
Visse dele af præsentationen som karakterportrætter og skrifttyper halter. Historien kunne godt bruge en lille smule ekstra fyld.

1