Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

LIVE
HQ
logo hd live | Marvel's Midnight Suns
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Dansk
      Gamereactor
      anmeldelser
      Steelrising

      Steelrising

      Så er Spiders Studios næste spil endelig landet. Men er det bedre end deres forrige?

      Abonner på vores nyhedsbrev her!

      * Påkrævet felt
      HQ
      HQ

      Steelrising kommer fra skaberne af Greedfall, som var et ganske fint historisk rollespil, der foregik i 1700-tallet. Med Steelrising fortsætter franske Spiders i samme tidsperiode, men der er nu tale om en helt andet type spil, nemlig et action-rollespil i stil med Bloodborne og Demon's Souls.

      Steelrising udspiller sig i en alternativ udgave af den franske revolution i 1789 i Paris. Den franske konge, Ludvig d. 16. har mistet grebet om landet og har sat en hær af mere eller mindre intelligente maskiner, såkaldte Automats, ind mod folkets opstandelse. Skaberne af maskinerne har dog mistet kontrollen over dem og de er gået amok og dræber alt og alle i landet. Kongen er gået i skjul og dronning Marie-Antoinette er blevet sendt væk fra Paris i et forsøg på at holde hende i sikker afstand fra maskinerne.

      Steelrising
      Dette er en annonce:
      SteelrisingSteelrising

      Dronningen er dog bekymret, da hun ikke har hørt fra hendes mand i et stykke tid og hun ved ikke hvor hendes eneste overlevende barn er. Hun beslutter at sende hendes bodyguard, en venligtsindet og avanceret kvindelig Automat, Aegis, afsted til Paris, som hendes øjne og ører. Det er her du kommer ind i billedet og som den kampklare Aegis, drager man nu til Paris i et forsøg på at finde ud af, hvordan man får kontrol over den mekaniske hær og hvor kongen er.

      Steelrising er altså et action-rollespil og det låner fra spil som Demon's Souls, Sekiro: Shadows Die Twice og Elden Ring. Det lægger ikke skjul på, at det er inspireret af de bedste i genren, men når disse ingredienser bliver blandet sammen, så kan Steelrising faktisk godt stå på egne ben. Det ender med at være en velsmagende gryderet af de spil det låner fra, plus sit eget krydderi, som er spillets fede setting. Det vender vi tilbage til.

      Man starter ud med at vælge mellem fire forskellige klasser; Bodyguard, Soldier, Dancer og Alchemist - og de har naturligvis alle forskellige styrker og svagheder og forskellige typer af våben. Der er naturligvis mulighed for masser af opgraderinger og tilpasninger af ens karakter undervejs og jeg valgte at lægge ud med en Soldier, hvor fokus var på effektfulde angreb og langdistance-våben. Man kan undervejs udvikle sin karakter i forskellige retninger, ved at opgradere områder som for eksempel Power, Vigour, Engineering og Agility.

      Dette er en annonce:

      Da Aegis er en maskine, kan hun opgraderes med forskellige moduler, som giver hende forskellige fordele. Man kan i alt sætte fire moduler i hendes rygrad og de kan blandt andet gøre hende mere modstandsdygtig overfor et bestemt angreb, de kan gøre hende stærkere eller gøre det muligt at nedkøle hendes maskindele hurtigere og mere effektivt. Aegis kan nemlig overophede og når det sker, kan hun hverken angribe, hoppe, undvige eller spinte, så man er meget udsat, hvis det sker. Man skal så, typisk midt i en kamp, køle ens maskindele ned igen, mens man skal undgå at blive slået til plukfisk. Denne nedkølings-mekanik giver kampene en ekstra taktisk dimension, da man ikke bare kan angribe vildt og voldsomt, for man skal hele tiden holde øje med temperaturen på ens maskine.

      I spil af denne type, er kampsystemet naturligvis helt centralt. Steelrising byder måske ikke på det dybeste kampsystem; man har et kraftigt og langsomt angreb, et normalt og lidt hurtigere angreb, man kan bruge skjold og man har forskellige typer af specielle angreb, hvor nogle af dem tilfører status-elementer som Burn, Freeze og andet til fjenderne. Sværhedsgraden er høj og man får let prygl, hvis man ikke passer på. Man skal lære fjendernes angrebsmønstre og hvilke angreb de er specielt sårbare overfor og det fungerer fint, men forbered dig på at dø en del gange, for specielt bosserne er nogle sejlivede bæster. Dør man, mister man al sin Anima Essence (spillets valuta), men det kan samles op igen, hvis man kan nå frem til stedet, hvor man blev slået ihjel.

      Hvis den høje sværhedsgrad, der gerne optræder i den her genre, afskrækker dig fra at prøve den slags spil her, så er det Steelrising du skal bruge som intro til Souls-genren. Det indeholder nemlig en glimrende Assist Mode, hvor man kan skrue på forskellige indstillinger, som er med til at gøre spillet betydeligt lettere. Man skal stadig tilgå fjenderne med omtanke, men de er noget lettere at komme til livs og man kan helt fjerne den farlige nedkølings-process af ens maskindele og vælge at man beholder sin Anima Essence når man dør. Det er ikke meningen at denne type spil skal være lette, men jeg synes faktisk det er rigtig fint, at man giver nye spillere muligheden for at prøve genren, uden at blive hakket i småstykker ganske få minutter inde i spillet. Havde Elden Ring dog bare haft den mulighed.

      Steelrising
      SteelrisingSteelrising

      Som bekendt, kommer man ikke forrest, hvis man går i andres fodspor. Nu lader det ikke til, at det var Spiders intention at skabe et spil i Souls-genren, der skulle vælte Demon's Souls og Elden Ring af pinden, men i stedet at skabe deres eget spil, med udvalgte ingredienser fra nogle af de bedste spil i genren. Og det er faktisk lykkedes, selv om det dog ikke kan måle sig med de spil det låner fra. For eksempel er gameplayet ret ensformigt; man render, forholdsvis lineært, fra A til B, videre til C og D alt imens man kæmper mod massevis af forskellige maskiner. Historien udvikler sig via nogle mellemsekvenser og gameplayet udvikles en smule efterhånden som Aegis får nye egenskaber (blandt andet The Bishop's Hook - en gribekrog), men hovedparten af spillet gå med at rende rundt og slagte massevis af maskiner, mens man forsøger at finde vej gennem Paris.

      Og det kan nemlig være svært at finde vej, da man ikke har noget brugbart kort med sig. Jo, man har et kort over Paris, hvor man kan se hvilket område man er i, men det kan ikke bruges til at navigere efter. For at finde vej, skal man bruge sit kompas, der jo blot peger i den retning man skal og så må man selv finde vej gennem Paris' snævre gader - og det kan være ret bøvlet. Det gør det jo så ikke bedre, at fjender respawner i ét væk og at visse platform-sektioner ganske enkelt ikke virker, fordi styringen er alt for upræcis den slags gameplay.

      Steelrising er et ganske pænt spil. For det første, er stemningen helt sublim og for det andet er Paris virkelig smukt udformet. Man kommer igennem smukke pladser, parker samt stenbruddet dybt under Montmartre men også igennem smadrede huse og skumle og mørke gyder, hvor der ligger lig overalt og huse brænder. Det er virkelig et flot og stemningfuldt spil. Også de forskellige fjendetyper er flotte og meget opfindsomt designet, lige fra de mere traditionelle Guards med våben og skjold, over de virkelig farlige Hunters og til de mere kuriøse Musicians der danser og bruger deres instrumenter som våben og Prototypes der minder om noget man kunne finde i Silent Hill spillene - bare i maskinform.

      Den tekniske side af spillet er lidt en anden snak. Man kan vælge at køre spillet i to modes - eller, man har i virkeligheden kun ét valg. Man har mulighed for at prioritere grafisk kvalitet eller at prioritere en stabil framerate og der er ingen tvivl om, at man skal prioritere frameraten, da den anden, efter min mening, er tæt på uspillelig. Den kører ved så lav framerate, at jeg fik hovedpine efter ganske kort tid og det er mærkeligt, at denne mulighed overhovedet findes, når den er så ringe optimeret.

      Steelrising
      Steelrising

      Steelrising er et smukt, stemningsfuldt og ganske velfungerende action-rollespil. Det er lidt til den simple side, det går hen og bliver ensformigt og der er taget nogle lidt underlige designvalg undervejs, blandt andet at udelade et kort man kan navigere efter. Fans af Demon's Souls og Elden Ring vil nok mene at Steelrising er lidt for simpelt og det virker, for dem, nok som en light udgave af de førende spil i genren. Men for mig, der ikke trawler igennem Elden Ring igennem på et par dage, så er Steelrising faktisk en ganske vellykket introduktion til genren, takket være Assist Mode.

      Steelrising er et af de spil, der ender med at være mere end summen af delene det består af - mest takket være den dystre og stemningsfulde spilverden, som jeg slet ikke kan få nok af. Den er med til at drive mig fremad, på trods af at ensformigheden sætter ind. Synes du også, at et action-rollespil placeret midt i den franske revolution lyder spændende, så tag et kig på Steelrising, der udkommer til PlayStation 5, Xbox Series X/S og PC.

      HQ
      08 Gamereactor Danmark
      8 / 10
      +
      Meget stemningsfuld grafik, fantastisk setting, veldesignede fjender, Assist Mode, velfungerende kampsystem der er let at gå til.
      -
      Quality Mode er nærmest uspillelig, man savner et brugbart kort, nok lidt for simpelt til kendere af genren, kan blive ensformigt.
      overall score
      er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

      Relaterede tekster

      0
      SteelrisingScore

      Steelrising

      ANMELDELSE. Skrevet af Palle Havshøi-Jensen

      Så er Spiders Studios næste spil endelig landet. Men er det bedre end deres forrige?



      Indlæser mere indhold