Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Foretales

Foretales

Succesen lå ikke ligefrem i kortene, men "brætspillet" Foretales er en overraskende helstøbt oplevelse.

I tråd med deres navn er det franske studie Alkemi kendt for at blande genrer, og Foretales, deres nye historiedrevne kortspil, er ingen undtagelse. Denne specifikke genre er selvfølgelige allerede blevet populariseret af spil som Thronebreaker: The Witcher Tales og Inscryption, men Foretales tager tingene et skridt videre, da alt (udover et par enkelte mellemsekvenser) foregår på selve bordet.

På mange måder føles Foretales derfor ikke som et Magic-inspireret kortspil, men mere som et kompliceret brætspil med evner, ressourcer, monstre, lokationer og så videre, alt sammen repræsenteret af forskellige kort. Primært handler Foretales om ressourcehåndtering. Ved at spille kort fra din evne- eller beholdningsbunke optjener du ressourcer som mad, mønter, ære, og vanære, som du sidenhen kan bruge til at rekruttere hjælpere og købe genstande, opnå fordele i kamp eller skubbe plottet videre.

Foretales

Selvom Foretales ikke drejer sig om kampe, bliver du stadig undertiden tvunget til at konfrontere fjender. Kampene fungerer mest af alt som automatiske affærer, hvor dine helte og deres modstandere skiftes til at uddele en vis mængde skade hver runde til kortet lige overfor. Du kan bruge både AOE-evner og kraftige specialangreb, men den bedste vej frem er ofte at undgå et blodbad. Ved at bestikke vagter, banditter, og hvad du ellers står over for, med dine ressourcer eller beholdningskort (såsom rygter samlet op i krostuer eller arrestordrer), kan du sænke deres moral og i sidste ende få dem til at flygte.

Kampene er ikke specielt komplicerede, og det samme kan siges om spillet generelt, når du først har vænnet dig til interfacet. Den primære udfordring består i ikke at løbe tør for evnekort, da disse bliver genopfyldt ved at sove. Døser du for ofte, eller mister du alle dine liv, må du starte forfra, men det skete sjældent på min omtrent ti timer lange gennemspilning. Måden spillet er struktureret på, medfører desværre også, at der ikke er særligt meget rum til strategi, og ofte føles som trial-and-error, når det handler om at vælge de rigtige kort.

Foretales

Når det er sagt, så behøver alle spil ikke at have komplicerede mekanikker for at være underholdende. Foretales er som nævnt historiedrevet, og selvom alle begivenheder udspilles gennem talende kort lagt fladt på spillebordet, er det overraskende medlevende. Den vigtigste karakter er Volepain. Som en Robin Hood-lignende tyv er han ekspert i at skabe afledningsmanøvrer, rekruttere venner blandt underklassen og gøre vægten af pengepunge en smule lettere. Hans tilværelse ændrer sig dog brat, da han stjæler en magisk lyre, som kan spå om fremtiden, og han plages nu af forfærdigelige visioner såsom destruktionen af en storby eller en henrettelse af en nær ven. Sammen med sin ven Léo sætter han derfor ud for at forhindre katastroferne og lære mysteriet bag det mystiske instrument.

Ved at vælge kort (selvfølgelig) spredt ud over et bord, kan du tackle forskellige missioner, men tiden tikker, og du vil ikke være i stand til at stoppe alle onde varsler, hvilket giver en overraskende stor genspilningsværdi. På ægte fantasy-maner drager du ud på en fantastisk rejse, hvor du besøger varierede lokationer og møder interessante karakterer, der kan hjælpe dig på din videre færd. Selvom det meste er set før, så er spillet ganske velskrevet, og den levende dialog er præget af en munter og sarkastisk tone, der let springer over de værste klicheer.

Foretales

Også spillets produktionsværdi ligger i den høje ende. Jeg er personligt ikke den store fan af stilen med antropomorfe dyr og meget karikerede illustrationer, men jeg må indrømme, at det passer fint til den pikareske historie. Lydsiden er også ganske glimrede med et fint underspillet soundtrack, der til tider giver fornemmelsen af, at du sidder hutlet over bordet og lægger skæbnes kort i en middelalderlig kro.

Foretales har bestemt sine mangler. Gameplayet kan godt blive en kende ensformigt, og spillet mangler en smule taktisk dybde i forhold til konkurrenterne. Men det er svært ikke at mærke den kærlighed, som spillet er blevet skabt med. Alkemi spiller kløgtigt deres kort og formår endda til tider at trække på andre genrer som detektivarbejde og retssalsdrama. Med en forholdsvis lav pris på 96 kroner og masser af underholdning, får du masser af god underholdning til prisen - særligt hvis du er fan af bræt- og/eller kortspil.

7 / 10
+
Spændende og velskrevet historie. Masser af genspilningsværdi. Flot og gennemført skabelse af en slags digitalt brætspil for én spiller.