Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Trifox

Trifox

Platformer, twin-stick shooter, tower defense og rollespil. Trifox er ikke bange for at eksperimentere, men holder genreblandingen?

Trifox kommer fra belgiske Glowfish Interactive og kan ved første øjekast godt ligne en nuttet platformer. Men man skal ikke lade sig narre af udseendet, for det her er et udfordrende top-down twin-stick action adventure, tilsat lidt platform-hopperi og faktisk også en snert af tower defense og rollespil. Underlig blanding - og Trifox er faktisk også et lidt aparte spil.

Man tager rollen som en lille ræv, der er vild med at se fjernsyn. Da han en dag mister sin fjernbetjening under et angreb på hans lille landsby, så får han ganske enkelt nok. Han drager nu ud på et eventyr for at finde ud af, hvem der angreb hans landsby, og i sidste ende for at få sin fjernbetjening tilbage.

Trifox

Det der er lidt specielt ved Trifox er, at det blander flere forskellige genrer. Det er helt grundlæggende en twin-stick shooter, hvor man bruger den ene analoge pind til at styre ens ræv og den anden til at sigte med. Der hvor snerten af rollespil kommer ind er, at Trifox byder på et evnetræ, som har tre klasser og retninger man kan udvikle ens karakter i; The Engineer, The Warrior og The Mage. Indenfor hver af disse tre retninger, kan man åbne op for forskellige gadgets, våben eller egenskaber.

En Engineer bygger gadgets, der kan klare det beskidte arbejde for en, for eksempel flammekaster-tårne, miner, en gatling gun og en lille helikopter, man kan tage på ryggen så man kan flyve over korte afstande. Fokus for The Warrior er nærkampe, som giver adgang til blandt andet en stor hammer, en gribekrog, et skjold og et dash, som gør det muligt at bevæge sig hurtigt over korte afstande. The Mage har fokus på overnaturlige angreb fra distancen, blandt andet et målsøgende angreb med krystaller, en energi-pisk, en lokkedue, som fjenderne vil fokusere på, og et transportabelt sort hul, der vil tiltrække alt i nærheden.

Trifox
TrifoxTrifox

Man kan have op til fire gadgets eller våben med sig ad gangen, og man kan kombinere dem fra alle tre klasser, så man skaber sig den hybrid man ønsker sig og som passer til ens spillestil. Man får langsomt adgang til de forskellige egenskaber og våben, da man skal købe dem med de mønter, man indsamler i løbet af spillets missioner. Der er en del opfindsomme våben og man finder hurtigt ens favoritter, men den høje sværhedsgrad er med til, at man på de senere baner kommer til at eksperimentere med de mange forskellige våben, da der kan være stor forskel på hvor effektive de er mod de forskellige typer af fjender.

Tower defense delen viser sig, når man åbner op for miner, flammekaster- og missiltårne. Man lærer hurtigt at placere de her miner og tårne de rigtige steder, da mængden af fjender til tider kan være lidt overvældende, så de kan være en stor hjælp til lige at tage sig af en lille håndfuld fjender på forhånd.

Der skal med mellemrum også hoppes rundt på platforme, og det er klart spillets svageste side, ganske enkelt fordi styringen er alt for tung og upræcis - og fordi spillet jo i bund og grund er en twin-stick shooter og ikke et platformspil. Den tunge styring fungerer fint nok, når man render rundt og skyder efter fjender (selv om den også her virker meget tung), men i platform-sekvenserne, hvor der kræves præcision, virker den ikke ret godt.

Trifox

Grafikken er, som nævnt i starten, til den nuttede side, men man skal altså ikke lade sig narre; det her ligner en sød platformer, men er en udfordrende twin-stick shooter forklædt som platformer. Kameraet er fast, og det følger fint med ens karakter, men der kan nogle gange være lidt problemer med at vurdere for eksempel afstande på grund af kameravinklen.

Trifox er en sjov blanding af genrer. I hjertet er det en twin-stick shooter, som dog låner fra andre genrer, og visse steder minder det faktisk mest om en platformer, hvilket bestemt ikke er spillets stærkeste side. Alt i alt er det et fint lille actionspil, som dog aldrig helt kommer op og ringe, men blandingen af genrer, holder det friskt et langt stykke.

Trifox koster lidt over 150 kr. og det er en fin pris for et spil som dette.

7 / 10
+