Sonic the Hedgehog 4: Episode II

Sonic the Hedgehog 4: Episode II

Den anden del af Sonic the Hedgehog 4 er endelig landet. Har det været den forlængede ventetid værd?

Jeg var begyndt at tænke, at dette spil aldrig ville se dagens lys. Jeg troede også, at jeg faktisk var ligeglad. Sonic the Hedgehog 4: Episode I var egentlig ikke andet end en fornærmelse af pindsvinets gamle fans. Sonic Team og de normalt fremragende Dimps troede, at de kunne levere, hvad der i bund og grund var et dårligt spil blandet med nogle stykker nostalgi fra de gamle 16-bit-spil. Men det var ikke nok.

Sonic the Hedgehog 4: Episode II

Da jeg sætter med ned med min controller i hænderne og Episode II kommer til syne på skærmen, indser jeg med det samme, at jeg tog fejl tidligere. Jeg er ikke ligeglad. Jeg er så interesseret, at jeg nærmest er tilbøjelig til at tilgive dem for Episode I, for det er tydeligt, at Sonic Team og Dimps har lyttet til den massive kritik, der fulgte i kølvandet på udgivelsen af netop første del. De har brugt den feedback til at skabe et meget bedre spil her i anden omgang.

For det første er pinball-fysikken tilbage. Sonic løber ikke længere automatisk op ad vægge eller foretager andre mærkelige ting i loops, eller når han hopper. I stedet er der kommet mere tyngde i fysikken, og Sonic kan nu opbygge momentum og fart på en måde, der i høj grad er med til at give den der skønne fornemmelse af høje hastigheder og vilde stunts.

Sonic the Hedgehog 4: Episode II

Grafikken har også fået en ordentlig overhaling, og man har ikke længere fornemmelsen af, at spillet er blevet kørt gennem en laminator. Det er mere organisk, og viser en mere udtryksfuld, levende Sonic. Derudover er der blevet plads til nogle smukke baner. Overraskende nok er det baggrundene, der imponerer mig mest. Solnedgange, hvor lyset filtreres gennem banens konstruktioner og de svævende ringe. En gigantisk rumstation, der indeholder hele Little Planet fra Sonic CD. Hver bane er et smukt postkort fra for længst svunden tid, genopbygget i full HD-grafik.

Netop det afslører også mit største problem med Sonic the Hedgehog 4: Episode II. Ligesom i forgængeren lader det til, at Sonic Team og Dimps har været mere interesserede i at genopbygge de gamle baner fremfor at præsentere os for noget nyt. Der er intet galt med nostalgi, men det fylder for meget i Sonic the Hedgehog 4: Episode II. Det resulterer i et lidt forudsigeligt spil, hvilket også betyder, at det bliver en smule kedeligt. Det er rigtigt ærgerligt, da de nye elementer virkelig klæder spillet. Det nye indhold gør, at spillet føles meget mere som en fortsættelse til Sonic the Hedgehog 3 og Sonic Knuckles. Specielt fordi Tails er blevet hevet med ind.

Sonic the Hedgehog 4: Episode II

Spilverdenens bedste sidekick er blevet designet til at komplimentere Sonics evner på bedst mulige måde, og du kan bruge disse, selvom du spiller alene. Med hjælp fra Tails kan du flyve korte distancer, svømme under vand, krybe sammen og forme en blå og orange dræberkugle, der smadrer alt på sin vej, og udføre special-angreb, som udrydder samtlige fjender på skærmen. Relativt simple nye evner, men de åbner op for en ny platformsverden for Sonic. Når evnerne er integreret i bane- og boss-designs, udgør de denne episodes højdepunkter.

Det er i høj grad takket være disse tilføjelser, at jeg er begyndt at ændre mit syn på Sonic the Hedgehog 4 fra at være komplet negativt til et lidt mere optimistisk af slagsen. Jeg er allerede begejstret over udsigten til endnu en episode. Hvis Sonic Team og Dimps kan forsætte processen, kan vi ende med at sidde med noget helt specielt i hænderne. Måske endda noget, der kan tage kampen op mod de gamle 16-bit-klassikere.

Annonce
Sonic the Hedgehog 4: Episode II
Sonic the Hedgehog 4: Episode II