Game of Thrones

Game of Thrones

I USA er den anden sæson af HBO's Game of Thrones netop kørt over skærmen. Men lang tid forinden tv-serien blev startet, var der planer om et spil, der også havde George R.R. Martins romaner som fundament.

Annonce

I nattens mørke kan jeg se en ranger på vej gennem underskoven. På kontinentet Westeros er mænd som han ansvarlige for at håndhæve lov og orden på den enorme mur, der adskiller nord fra syd. Alligevel er de under konstante angreb fra skovens beboere. Men den erfarende Mors Westford er denne dag på en anden mission. Et medlem fra "Night's Watch" har deserteret sin post, og det er Westfords pligt at fange den skyldige og få ham med tilbage til muren. Med denne mission løst, er det videre til den næste.

Sammen med tre rekrutter foregår den næste mission i en nærliggende by, hvor endnu en desertør er flygtet til. Han er dog faldet i en fælde, og alt hvad han derfor kan gøre inden han dør, er at advare om os det forestående angreb fra vildmænd. Her får man for første gang lov til at bruge kampsystemet, da det jo er ganske umuligt at efterlade sådan en fjende ud at give ham et par slag.

Inden vi er kommet så langt, har jeg dog valgt at dedikere Mors til en af tre forskellige kampstile - bredt set bestemmer de dog kun hvorvidt der svinges med en-hånds eller tohånds-våben. Med det rigtige våben og det rigtige udstyr forvolder kampen ikke de store problemer. Man skal dog lige vænne sig til kampsystemet, for man tager kun indirekte kontrol over sin egen figur. Ved at vælge de rigtige muligheder, bestemmes det hvad Mors og hans medhjælpere gør over de tre næste omgange, og imens fortsætter spillet sin gang. Man bør dog lige holde for hovedet at hvert angreb koster et bestemt antal energi-points og at disse kun langsomt oplades - der skal altså tænkes strategisk, hvilket giver det hele lidt dybde.

Game of Thrones

Hver gang man stiger et erfaringsniveau bliver færdighederne stærkere, og samtidigt låses der op for nye angreb og passive bonusser, som alle gør kampene lettere. Det virker alt sammen en smule forvirrende fra starten, men øvelse gør mester og at prøve flere forskellige strategier holdet det hele sjovt.

Men det er ikke nok, for her er også blevet plads til et "styrker" og "svagheder"-system. Fra starten bestemmes de forskellige figurkarakteristikker således. Der kan maksimalt vælges tre forskellige styrker, og alt efter hvilke der vælges gives man en pointsum som hjælper det hele med at blive balanceret således at figuren har tilsvarende svagheder. Der skal altså betales for enhver styrke, og har man valgt en stærk kriger, vil han have mangler andetsteds.

Det virker også rigtig godt at man løbende låser op for nye evner, alt efter hvilke valg man træffer. Da vi eksempelvis har fanget en fjender efter længere tid og gør det af med ham, på trods af at han bad for sit liv, åbnes der op for en evne der hedder "Sadism" som højner chancen for at ramme kritiske slag.

Game of Thrones

På den måde opnår dialogen i Game of Thrones også en enorm betydning, for selvom svarene kun har minimal betydning nogen steder, kan de andre steder være den sidste bastion mellem liv og død, hvilket i særdeleshed bliver tydeligt i historiens andet kapitel. Her tager man kontrollen over Alister Sarwyck som forlod sin hjemstavn Riverspring for 15 år siden. Da hans fader Lord Raynald Sarwyck dør, vender han tilbage for igen at tage kontrollen over familiens skæbne. Men meget har ændret sig mens han har været væk fra byen, og Alister må bruge alle hans evner for igen at genvinde hvad der var engang var hans. Hvis man er fan af HBO-serien vil man her genkende en del af ansigterne, og således snakker man blandt andet med dronning Cercei, samt kongens rådgiver Lord Varys.

Men for at der er noget at arve, skal der ro på kongeriget for dets folk er udsultede, og deres områder er blevet besat af ondskabsfulde Lords. Stemningen er angiveligt ikke god, men det er dog op til os selv at forestille, for byerne i spillet er alt andet end levende. Det skyldes ikke mindst at beboerne aldrig bevæger sig, men i stedet bliver siddende hvor de hele tiden har siddet. Yderligere går der ikke mange sekunder mellem at man støder på den samme karaktermodel, og grafikken er virkelig ikke et af spillets højdepunkter.

Game of Thrones

Mens en revolution er ved at starte i byens gader, bliver jeg spurgt om spørgsmålet der gennemsyrer hele spillet: hvem har du lyst til at være? Man kunne selvfølgelig blot vælge at dele flade ud til enhver i befolkningen der tør tænke for sig selv, men er der mon i stedet større hæder at hente som en mand af folket? Virkelig fængslende bliver det når handlingerne begynder at have konsekvenser, og eksempelvis stoppes et oprør ved at betale en indbygger med penge og mad, hvorefter han sidenhen indtager en talerstol og snakker folket til fornuft.

Igen og igen havner jeg i en konflikt der tvinger mig til at overveje hvad der er den rigtige beslutning, kontra hvad der er den mest menneskelige af slagsen. Eksempelvis stilles jeg i en situation hvor en kvinde har sat ild til en vagts hus, fordi han havde angrebet hendes søster. Sender vi hende i fængsel og risikerer befolknings vrede? Eller tager vi i stedet konflikten med vagten og giver ham måske endda lidt ekstra i lønposen? Den slags beslutninger betyder en høj genspilningsværdig.

Game of Thrones

På trods af at det også er eventyrets største styrke, snubler rollespillet desværre hen mod slutningen grundet mægden af dialog og sekvenser, for disse afbryder alt for ofte spillets momentum. Alister undgår naturligvis heller ikke at drage i kamp, og her har han mulighed for at bruge trylleformularer som blandt andet sætter ild til modstandernes våben. Fokusset er dog på de to historie-tråde, og her bliver man desværre alt for ofte gjort til tilskuer i stedet for deltager.

Hvis man kan ignorere grafikken bydes der med Game of Thrones på et spændende rollespil, som ikke behøver at skjule sig fra resten af genren. Når de to historie-tråde mødes og den ene begynder at influere den anden, er det helt utroligt spændende, og man føler sig som del af spiluniverset når først man bliver grebet af intrigerne og de mange historier. Inden for rimelighedens grænser får man altså selv lov til at bestemme hvor ærlig, lusket, brutal eller godmodig man har lyst til at være, for nemmest at komme videre i eventyret, og det er her Game of Thrones på det nærmeste bliver til ens egen historie.

Game of Thrones
Game of Thrones
Game of Thrones