Rise of the Guardians

Rise of the Guardians

Julemanden, Påskeharen, Tandfeen og deres venner er klar til at gå på eventyr for at sikre at hele verdens børn tror på dem, men holder det som spil? Læs vores anmeldese af Rise of the Guardians (De Eventyrlige Vogtere) lige her...

Skip

Licensspil har det med at lade sig inspirere af hinanden, ikke mindst når det gælder deres valg af genre. Flere gange man således set hvordan alle tidens licensspil eksempelvis skulle være en samling minispil, en kartracer eller en gang Tower Defence med påklistret tema, og det virker som om Rise of the Guardians har valgt at følge den samme formel.

Få kan være i tvivl om at tidens mest populære børnespil er Skylanders Giants, og derfor bør lige så få være overraskede over at dette nye licenseventyr også en børnevenlig version af dungeon crawler-genren. Her er med andre ord ligaer af monstre som skal bankes til støv, et hold af helte som kan opgraderes med nye evner, og småkedelige opgaver som mest af alt er en undskyldning for at banke flere monstre.

Spillet er baseret på den aktuelle biograffilm som på dansk har fået navnet De Eventyrlige Vogtere, og for de der hverken har skimtet til plakaterne eller set traileren, kan det nævnes at vi her befinder os i en eventyrverden, hvor flere af de mest populære fabelfigurer har deres hverdag.

Rise of the Guardians

North (julemanden), Tooth (tandfeen), Bunny (påskeharen) og et par af deres venner er dog stødt på et problem i form af den onde Pitch, der har fundet gruppens eneste svaghed. Det viser sig nemlig at de kun kan eksistere, så længe børnene over hele verden bliver ved med at tro på dem, og det har Pitch tænkt sig at udnytte.

Du kan sikkert næsten allerede gætte dig til hvad det betyder for spillets missionsstruktur. Med frit valg mellem fem forskellige verdener sendes man på kombineret rednings- og indsamlingsmission, for at genfinde hele verdens tro på helteholdet. Hver verden er opdelt i adskillige områder, og hvert område indeholder en rodebunke af forskellige missioner, der dog tydeligt er markeret på det medbragte kort.

Der virker ikke som om der er blevet brugt særlig mange sekunder på at skabe sjove missioner, for i spillet består de hovedsageligt af indsamlingen af påskeæg, beskyttelsesmissioner, jagten på skattekister og tørre tæsk til områder, der er særlig fyldte med monstre. Fordi det er den eneste form for indhold på de mange baner, kommer man til at opleve de samme missioner igen og igen, men det er faktisk kun starten på eventyrets problemer.

Rise of the Guardians

Størstedelen af spilletiden bruges i kamp, hvilket er hvorfor holdet er opdelt efter forskellige evner. North befinder sig eksempelvis bedst i nærkamp, mens Bunny har det bedst med at kaste sine boomeranger på afstand (påskeharen er åbenbart fra Australien), og dette er naturligvis en opbygning vi har set virke fint i andre spil af samme genre før. Desværre udvikler stort set alle kampene i Rise of the Guardians sig til en omgang febrilsk knaptrykkeri, hvor alle figurerne ofte befinder sig i en samlet bunke, og man ikke har en chance for at se hvad der foregår.

At kampene kunne have været meget bedre, bevidnes af et underliggende rollespilssystem som er gjort tilpas simpelt til at alle aldersgrupper vil kunne være med. Når man stiger i niveau tildeles der eksempelvis evnepoint som man selv kan lade konsollen fordele, da den ved hvordan de forskellige figurer fungerer bedst. Man kan også bruge de opsparede penge til at købe de såkaldte Gems, der eksempelvis lader den enkelte figur tjene flere erfaringspoints eller gør angrebene stærkere.

Rise of the Guardians

Mest brugbar er dog de karakterunikke evner som man får adgang til på niveau 5, 7 og 10, og som kan aktiveres så snart man har indsamlet nok energi til det. Evnerne er alt for tit problematiske at sigte med, men kan med lidt snilde udrydde en hel skærmfuld af fjender, specielt når de er på det stærkeste niveau. Sjovt er det også at man kan vælge at kombinere to figurers evner på samme tid.

Desværre kan samarbejdet godt glippe, hvis man ikke har andre venner at spille med. Den kunstige intelligens i spillet er særdeles mangelfuld, og man oplever for eksempel tit hvordan resten af holdet jagter en helt almindelig fjende, selvom man selv har et særligt udfordrende monster i nakken. Andre gange oplevede jeg hvordan Bunny pludseligt stillede sig til hovedløst at skyde ud i luften, selvom der ikke var en fjende i nærheden.

Rise of the Guardians

Skulle jeg gætte, tror jeg ikke at holdet bag Rise of the Guardians har haft særlig lang tid til at gøre deres nyeste projekt færdigt, for på trods af de gode tanker hist og her, som drop-in co-op for op til fire spillere, børnevenlige rollespilselementer og til tider udmærket grafik, virker det simpelthen som om det hele er gået lidt for hurtigt.

De tekniske fejl når det gælder den kunstige intelligens burde være undgået, og så kan det altså heller ikke have været særlig svært at komme på flere forskellige opgaver end hvad der her bydes på. Uanset hvilken alder man har, findes der bedre spil på markedet, og eventyret her anbefales derfor bedst til de største fans af filmen, eller de unge nybegyndere som endnu aldrig har forsøgt sig med genren.

Rise of the Guardians
Rise of the Guardians
Rise of the Guardians