ACIII: The Tyranny of King Washington Anmeldelse - Gamereactor - Assassin's Creed III - Gamereactor
Assassin's Creed III

ACIII: The Tyranny of King Washington

DLC-kampagnen til Assassin's Creed III er en alternativ udgave af en alternativ fortid.

Ubisoft har puttet en hel del energi i den seneste omgang DLC til Assassin's Creed III, og det kan mærkes. The Tyranny of King Washington er en kampagne med substans, sammenlignet standarden i branchen - det meste DLC føles som påhæng, som en tilføjelse i sidste øjeblik. Den nye historie er et episodisk eventyr, delt op i tre kapitler. Dette er en anmeldelse af første del, The Infamy.

Hvert kapitel kommer til at tage to til tre timer at spille gennem, og kvaliteten af mellemsekvenser og stemmeskuespil kan sagtens sammenlignes med grundspillet. Der er lavet et nyt soundtrack til kampagnen, og den får selskab af et skift i æstetikken - Ubisoft kalder det mørkere og mere barsk. Kort sagt er det alt det, man forventer sig af DLC i en ideel verden, nydeligt sat sammen, men med et los bagi. Og det er lidt af et los, i dette tilfælde.

Assassin's Creed III

Den nye kampagne stiller et temmeligt stort "hvad nu hvis"-spørgsmål. Hvad nu hvis George Washington, den ikoniske amerikanske leder, lod sig fordærve af magten? Har man spillet ACII, vil man huske Eden-puzzlet, der gradvist blev afsløret i løbet af spillet, efterhånden som Ezio opdagede glyffer spredt på tværs af renæssancens Italien. Præmissen var, at en lang række historiske figurer var knyttet sammen i Assassin's Creeds alternative univers. Og vi så George Washington knuge et stykke af Eden. Dengang var det bare en lille del af Assassin's Creeds mytologi, men får ideen altså lov til at vokse i fuld flor.

Sætningen "Power corrupts. Asolute power corrupts absolutely" møder en som det første i kampagnen, og der går ikke længe, før plottet viser sig: Washington er nemlig blevet korrumperet, og er bukket under for kræfterne fra hans stykke af Eden. Han er ikke længere den historiske skikkelse, vi alle kender. Nu er han en ond og tyrannisk despot, der spreder skræk og rædsel blandt sine tidligere allierede, og har kort sagt brug for et gok i nødden.

Assassin's Creed III

Hver af de tre kapitler foregår i forskellige omgivelser. Bagtæppet for det første er vildmarken, der atter er dækket af sne og fyldt med ulve.

Og selvom der ikke er noget videre nyt eller spændende over den snehvide vildmark, så ændre de kræfter, vores helt får, ved en hel del. Hver af de tre episoder byder på nye overnaturlige kræfter. Vi afdækker de sidste to på et senere tidspunkt, så lige nu koncentrerer vi os om den evne, spillerne får tilbudt i The Infamy: The Power of the Wolf.

The Power of the Wolf er kort sagt stealth på fad, og lader spillerne blive usynlige med et enkelt knaptryk. Når man er usynlig, drænes ens healthbar hurtigt, så det er en evne der skal bruges nøjsomt. Men med lidt forsigtighed kan den være enormt effektiv, med mulighed for stille takedowns og let passage forbi uvidende vagter. På den måde undgår man nogle af problemerne med den frustrerende AI, vi ellers oplevede i grundspillet.

Assassin's Creed III

Første del af The Infamy handler om at sætte scenen. Vi bliver præsenteret for spillets centrale tema, Washingtons fordærv, mens banen kridtes op og historien skydes i gang. Det er en endnu mere alternativ virkelighed end den, vi oplevede i Assassin's Creed III, og af hensyn til spoilere vil vi koncentrere os mere om mekanikkerne end fortællingen.

Når først scenen er sat, præsenteres vi for The Tyranny of King Washingtons centrale gameplay-mekanik, og dét der adskiller DLC-pakken fra resten af AC-serfien - overnaturlige kræfter, der vender op og ned på Assassin's-oplevelsen.

Introduktionen til disse kræfter ikke så glat eller underholdende, som vi havde håbet. Ratonhnhaké:ton får til opgave at drikke Teen fra det Store Piletræ, en elixir der giver unaturlige kræfter til dem, der drikker den, og derfor må han først finde det pågældende træ. Vi kravler op i det og indtager en drik lavet fra dets bark. Herfra sendes man ind i en drømmeagtig trance, hvor man skal følge en elg ud fra lyden af dens hjerteslag i en slags disorienterende Tampen Brænder-leg. Efter at have vandret rundt i en Animus-grå verden i nogle minutter finder og nedlægger vi endelig dyret, og får dermed de usynlighedskræfter, vi beholder gennem resten af kampagnen. Derfra går det heldigvis den rigtige vej.

Assassin's Creed III

Evnen til at forsvinde ud i den blå luft får selskab af en sekundær evne, hvor man kan hidkalde en flok ulve og pudse dem på fjenderne i kamp. Ulvene dukker op ud af ingenting, og kaster sig over de nærmeste fjender, der dør på stedet. Der er en cooldown, men den er så kort at det ikke er sjældent, at man bruger ulveflokken mere end én gang i de længere kampe.

Disse nye evner kommer jævnligt i brug på ens vej gennem det første afsnit. Det er muligt at fast-tracke sig gennem historien, men man kan også rejse til hvert waypoint til fods, og dermed drage fuld nytte af ens nye evner, når man skal tackle vildmarkens landskab, fjendtlige tropper og dyreliv. Der er stadig rigeligt med sjov i vildmarken, i en sådan grad at vi brugte al for meget tid på bare at fjolle rundt og snige os ind på dyr, mens vi var usynlige.

Assassin's Creed III

De nye evner tilføjer bestemt noget til Assassin's Creed-formlen, men samtidigt fjerner de også noget. De ekstra kræfter gør spillet lettere og mere tilgivende, men på den anden side er det også rart at kunne spille et velkendt spil på en (næsten) helt ny måde. Det bliver også spændende at se, hvordan det passer ind i en større Assassin's Creed III-sammenhæng, da Ubisoft lover at den vil knytte sig til historien i grundspillet på en eller anden måde. Men hvordan det sker, må vi vente med at se. Det er lidt af en gåde, der venter på at blive løst, men vi er blevet lovet en klar forløsning ved rejsens ende. Det her er ikke bare fantasi for fantasiens skyld, det er kanon.

Første afsnit tager ikke lang tid at gennemføre - mellem to og tre timer - men de nye kræfter er nok til at gøre det til et godt køb for enhver, der har hældt en betydelig mængde tid i grundspillet, og er på udkig efter en måde at udvide oplevelsen yderligere. Ubisofts løfter om en mørkere og mere barsk visuel stil, og den nye lydside (der atter er komponeret af Lorne Balfe) gør deres til at ændre oplevelsen. Men i sidste ende handler det om de fremmede kræfter, vi får at lege med, og den følelse af magt, de giver spilleren. Det er downloaden værd, hvis du vil puste lidt nyt liv i et gammelt spil, og det er en tilpas stor afstikker fra kildematerialet til ikke at føles som mere af det samme.

Assassin's Creed III
7 / 10
+