Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
anmeldelser
Star Warfare: Black Dawn

Star Warfare: Black Dawn

Kan Borderlands fungere på en mobil? Freyr Games gør forsøget, og Lee anmelder.

Det er svært at sætte ord på følelsen. Men lad mig alligevel forsøge. Jeg tror, at de fleste gamere har rigtigt mange gode spilminder, og de fleste af disse gamere ville ønske, at nogle af spillene kunne tages med i håndholdt form og genspilles, når der lige var tid til det. Sådan har jeg det. Stadig flere arbejdsmæssige opgaver og personlige forpligtelser gør det sværere at sætte sig ned foran en stor skærm og bare spille løs. Alligevel elsker jeg tidskrævende spil og undgår derfor simple mobilspil.

Star Warfare: Black DawnStar Warfare: Black Dawn

Modern Combat 4: Zero Hour har givet Call of Duty-spillere deres mobile skydefix, Real Racing-serien har ladet gale ræsere køre løs i realistiske biler og omgivelser, selv Shadow Gun forsøgte at levere Gears of War-følelsen til mobiler. Vi ved allesammen godt, at ingen af udgivelserne kan måle sig med den "ægte vare", men oftest er det så stort et plus at spillet er mobilt, at de fleste af os er tilfredse med noget, der smager som inspirationskilden.

Freyr Games har tilsyneladende tænkt samme tanke. De har tidligere leveret det middelmådige, men vanedannende TPS Star Warfare: Alien Invasion, hvor man i bedste Starship Troopers-setting skulle nedlægge horder af insektlignende aliens.

Star Warfare: Black DawnStar Warfare: Black DawnStar Warfare: Black Dawn

Nu er de tilbage, og denne gang er målet en anelse mere ambitiøst. De har helt enkelt sat sig for at klone Gearbox' fortræffelige Borderlands-serie og levere loot, skyderi og endda multiplayer på iPad og iPhone i form af Star Warfare: Black Dawn.

Faktisk så er det bemærkelsesværdigt, hvor tæt de når på målet. Især med tanke på hvordan 2K Games valgte at slagte deres serie med det forfærdelige Borderlands Legends til mobiler. Her fik vi en topdown shooter uden udfordring, uden tanke og med et vissent bud på hvordan spillene kunne tages til håndholdte enheder.

Med Star Warfare: Black Dawn leveres der en ægte shooter i førsteperson. Her får vi klasser, loot og både mulighed for singleplayer samt multiplayer. Det er dog stadig som at være tørstig efter en Coke eller Pepsi og efterfølgende finde ud af, at købmanden kun sælger Las Colas. Det smager i retning af det man tørster efter, men allligevel mangler det lige den sidste ting for at være rigtig.

Star Warfare: Black Dawn

Det er allerede åbenbart fra starten af spillet, at der er tale om et mindre firma med begrænsede ressourcer. Og de er bestemt ikke gået til korrekturlæsning. Således er der et hav af stavefejl i dialogen, og det hele virker en anelse skrabet og altså især, når det kommer til den tekstmæssige del af spillet. Skabelonsskåret dialog, hvor stavefejl afløser den ellers så velkendte humor fra Borderlands-serien, er hvad man bydes på. Det er lidt som at købe en kinesisk ret på den lokale kinagrill: men får det man vil have, men man skal oftest ikke forvente en oplevelse på et særligt avanceret sprogmæssigt niveau.

Star Warfare: Black DawnStar Warfare: Black Dawn

Til gengæld har udvikleren fanget alle de ting, der ellers gør serien interessant. Der er så meget loot, at det næsten gør ondt (især fordi ens karakter kun kan slæbe ti ting med i rygsækken - uden mulighed for større tasker).

Den første mission sender en af sted for at nakke nogle kryb, der bestemt er som taget ud af Borderlands. Selv omgivelserne er støvede ørkenagtige gyder, og musikken leverer western-agtige toner med god stemning (disse afløses senere af mere bombastisk elektronisk musik). Det første område er ligeledes imponerende stort, med både skattekister, afveje og menneskelige fjender. Og naturligvis loot, der konstant falder efter hver slagne fjende. Portaler og checkpoints sikrer ligeledes, at man let kan benytte det som en herlig spilpause. Ligesom masser af character-slots lader en lave et hav af figurer.

Men lad os lige gå tilbage til begyndelsen. Du kan vælge mellem fire klasser af figurer: Engineeren, der har mekaniske hjælpemidler, Prayer-klassen, der kan heale og supporte i multiplayer, Sniperen, der naturligvis gør sig godt med langdistancevåben og Soldaten, der kan give dækild til enhver situation. Modsat Borderlands kan du endda selv vælge dit køn.

Star Warfare: Black Dawn

Et solidt udvalg, der dog ville virke væsentligt mere imponerende, hvis udvikleren ikke havde skrevet som i beskrivelsen til Sniper-klassen: A Foxy Class with Shooting Skill. Set Traps and wait for a pool guy to Fall. Ak ja. Måske er han virkelig en pool-fyr, hvem ved? Det er forfærdeligt engelsk.

Nu ved vi dog alle, at Borderlands handler om loot, skyderier og det at stige i level. Og der leverer Freyr Games. Der er et enormt udvalg af våben, som vi kender det fra Borderlands, det samme gælder skills (endda med nogle, der virker sjovere end inspirationskilden), og så er er den sædvanlige grad af mikromanagment med ammunition og udstyr som de fleste elsker fra looteren - uden en sønderlemmende langsom tutorial.

Faktisk er det værste teksten, den totale mangel på humor og den underlige flydende fornemmelse, der opstår, da der ikke er inkluderet head bops (effekten når skærmen "hopper" mens du bevæger dig). Musikken gentages ligeledes alt for meget i begyndelsen og det hele virker en smule amatøragtigt. Alligevel fanger det.

Som spiller får man både en singleplayer-kampagne på et tocifret antal timer (mens mere loves efter sidste mission) og mulighed for multiplayer med i alt fire spillere. Begge dele virker fortræffeligt.

Star Warfare: Black Dawn

Der er mulighed for at skrive i chat med andre spillere og give korte predefinerede kommandoer, og er man ikke frisk på at fortsætte kampagnen (eller føler man, at den er for svær) kan man optjene guld, mithril og XP i arena-baserede baner både alene og med andre spillere.

Naturligvis kan man genoplive hinanden, ligesom Borderlands "last chance" er genbrugt i singleplayer.

Det er faktisk ret imponerende hvor godt Star Warfare: Black Dawn rammer Borderlands-følelsen, hvis man vel og mærke er villig til at acceptere, at her er tale om et billigt kopiprodukt, der naturligvis ikke kan konkurrere på meget andet end pris og platform. Men fakta er også, at Star Warfare: Black Dawn koster 19 kroner, hvilket i værste fald er mindre end en tiendedel af Borderlands 2 og det er ret imponerende.

Star Warfare: Black Dawn

Det er netop spillets store styrke. Borderlands 2 koster mindst et par hundrede, og for mindre end en tiendedel får man en mobiludgave, hvor alle mekanikkerne virker. Desværre kan man ikke flytte rundt på de virtuelle knapper, og det gør spillet langt mere velegnet til iPad end iPhone, da det ganske enkelt ofte er en kamp at skifte våben, vælge menuer eller rotere kamera på iPhone med mindre, at man har elverfingre.

Alligevel har jeg på nuværende tidspunkt brugt uforholdsmæssigt mange timer på min iPad Mini med at skabe figurer, udføre solomissioner eller gå online i grupper. For det er et godt tidsfordriv, og det smager uhyggeligt meget af Borderlands.

Om du kan leve med mindre end originalen er op til dig, men savner du en mobil looter, så er valget ganske let også på trods af småfejl. Udvikleren har heldigvis med Star Warfare: Alien Invasion vist, at de forstår at supporte deres udgivelser, så chancen for opdateringer og tilføjelser er god.

Star Warfare: Black Dawn er ikke Borderlands, men det lugter lidt af Gearbox' fortræffelige serie, og de fleste vil nok være godt tilfredse med at få en mobil udgave til en pris, der ligner den for en Coke på den lokale tankstation. Også selvom den til tider smager af Las Colas.

Star Warfare: Black Dawn
Star Warfare: Black Dawn
Star Warfare: Black Dawn
Star Warfare: Black Dawn
Star Warfare: Black Dawn
Star Warfare: Black Dawn
Star Warfare: Black Dawn
Star Warfare: Black Dawn
Star Warfare: Black Dawn
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Solid Borderlands-klon, god multiplayer, varierede omgivelser, masser af loot og fin styring.
-
Stavefejl, hård i singleplayer med mindre man vil grinde.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer