Cloudberry Kingdom

Cloudberry Kingdom

Cloudberry Kingdom imponerer med solidt platformshåndværk og en sværhedsgrad, der tilpasser sig dine evner.

Første gang, man ser introvideoen til Cloudberry Kingdom - eller en af de officielle trailere som den nedenfor - får man sig nok lidt af et chok. At sige spillet ser svært ud, er som at kalde skybruddet, der ramte København i sommeren 2011 for en mindre byge. Det ligner kort sagt dit værste mareridt, en syndflod af laserstråler, kæmpe savklinger, svingende kampesten og pigfælder, et spil der kræver en fuldstændig vanvittig grad af milimeterpræcision, timing og blod koldt som dybhavssaltvand.

Men det er kun den halve sandhed. For hvis du er platformsgud, hvis du er typen der laver no-death speedruns gennem Super Meat Boy, så skal Cloudberry Kingdom nok give dig kamp til stregen. Er du derimod almindelig dødelig, sørger spillet til gengæld for at rykke stregen noget tættere på, og skrue sværhedsgraden passende ned.

Cloudberry Kingdom er nemlig noget så bemærkelsesværdigt som et spil, der genererer alle sine baner tilfældigt og løbende justerer sværhedsgraden. I teorien er her altså uendeligt potentiale for genspilninger. Og i praksis har jeg ikke set noget, der skulle tale imod at den teori holder.

Historien er en ret forglemmelig omgang om den afdankede superhelt Bob, der prøver at redde sin prinsesse fra en magtgal konge. Den fylder ikke meget, udover en introfilm og enkelte mellemsekvenser. I stedet er gameplayet i højsædet, og det er forbilledligt lavet.

Cloudberry KingdomCloudberry Kingdom

Hver bane består af en række forhindringer, Bob skal slippe helskindet forbi. De er som taget ud af gamle platformspil, med blokke der forsvinder, hvis man står for længe på dem, blokken der fader ind og ud af eksistens, roterende stænger af ildkugler, svingende savklinger og dræberblokke, laserstråler og så videre og så videre.

Det kræver ofte den rette timing at slippe gennem, men det er aldrig umuligt, og de autogenererede baner er som oftest sat sammen på en måde, så man kan slippe gennem banen i én lang ubrudt løbetur. Ofte er det faktisk den bedste strategi. Rundt i banen hænger også en håndfuld krystaller, der giver point, når man samler dem - og udløser en bonus, hvis man fanger dem alle.

Vil man det, stiller det oftest krav til ens evner, og på den måde kan man justere sværhedsgraden for sig selv, da du blot kan ignorere de sværest tilgængelige af dem og styre mod mål.

Banerne er korte, her er ingen loadtider, du er i gang igen øjeblikkeligt, når du er død, og i bedste Super Meat Boy-stil kan du efterfølgende se et replay af alle dine mange dødsfald.

Cloudberry Kingdom

Kampagnen er med sine 280 baner en temmelig lang affære på trods af at de alle varer under et minut, og jeg har flere gange måttet tage en pause alene af den grund, at jeg var ved at være mentalt udmattet af al den koncentration. For Cloudberry Kingdom tager som sagt en lige til kanten af, hvad det tror man kan klare, og presser en konstant. Det er forrygende lavet, men det er også ret hårdt i længden.

Opskriften bliver til tider krydret med nye evner til Bob, som for eksempel en raketrygsæk, dobbelthop eller en Bob i miniformat, der kan hoppe så højt som altid men kun fylder det halve. Styringen er knivskarp, og Bob reagerer øjeblikkeligt på ens input, modsat for eksempel Mario, der nogle gange kræver lidt tilløb og bremseafstand, når han skal vende sig om.

Udover kampagnen er her også Arcade Mode, hvor man kun har et begrænset antal liv (med mulighed for at tjene ekstraliv ved at samle krystaller) til at nå gennem så mange baner som muligt. Dertil er der Free Play, hvor man selv bestemmer hvordan banegeneratoren skal vægte alle de forskellige byggelementer og udfordringer, og derved få skræddersyet sine baner til ens smag. Der er fem trin for hvert element, og allerede ved trin to synes jeg mængden af elevatorplatforme og svingende dødsbolde blev uoverskuelig.

Alle spiltyper understøtter multiplayer for op til fire, og her er også en Bungee-mode hvor alle spillerne sidder sammen med elastik, så der bliver stillet krav til ens samarbejdsevner.

Cloudberry Kingdom

Lydeffekterne er diskrete 8 bit-inspirerede af slagsen, der lyder som noget, der snildt kunne være taget fra det oprindelige Super Mario. Som udgangspunkt er der ikke skruet særlig højt op for dem, og det er i stedet musikken, der får fokus. Og med god grund, for der er godt spark på soundtracket. Med en skøn blanding af diskrete chiptunes og moderne beats, hvor bassen ikke får for lidt, er der fuld drøn på musikken, og det er både med til at sætte stemningen og skubbe tempoet i vejret, da rytmen nærmest skriger at man skal op i gear. Selvom her hverken er surround eller elaborate eftereffekter, så fortjener Cloudberry Kingdom at blive spillet på et ordentligt anlæg, alene på grund af musikken.

Cloudberry Kingdom er et eksemplarisk vellavet platformspil. Bag den lidt pudsige stil gemmer sig et spil, hvor teknikken bare klikker på alle måder, hvor sværhedsgradens kurve er usædvanligt godt balanceret, og hvor genspilningsværdien i teorien er uendelig. Er du platformselsker skal du have dette spil, og hvis du har et mere afslappet forhold til genren er her stadig masser af underholdning at hente. Imponerende solidt håndværk.

Cloudberry KingdomCloudberry Kingdom
Cloudberry Kingdom
8 / 10