Outlast

Outlast

Ricardo har overlevet rædslerne i Outlast. Er det en tordnende succes, eller et af den slags spil der bare burde gemme sig i hjørnet?

Gysergenren har været gennem lidt af en transformation i denne konsolgeneration, og survival horror-konceptet har rykket sig tættere og tættere på noget, der minder om rendyrket action. De få spil, der stadig forsøger at holde fast i det originale koncept, kan tælles på én hånd, og de er næsten alle startet som indie-projekter.

Outlast er et af disse spil, og kommer fra de forstyrrede hoveder hos Red Barrels. Her er ingen enorme monstre, spektakulære action-sekvenser, eller produktionsværdier fra en sommer-blockbuster. Nej, i stedet er her en ekstremt intim oplevelse med modige koncepter og oprigtigt skræmmende øjeblikke.

Hovedpersonen er Miles Uphshur Outlast, en journalist der har sat sig for at undersøge hvad der er gået galt på et sindssygehospital. Hele spillet foregår i førstepersonsperspektiv, men det er ikke et skydespil. Miles har ikke adgang til nogen våben i spillet. Det eneste udstyr, han har til rådighed, er hans videokamera, der har nattesyn og er essentielt for at overleve dette marerid.

Spilleren kan have kameraet fremme hele tiden. Det eneste, der ændrer sig i forhold til den normale synsvinkel, er mængden af elementer på skærmen, såsom batteritid og lignende oplysninger. Der er ingen straf for at bruge kamereaet, og det hæmmer heller ikke Miles' bevægelsesevner. Det eneste tidspunkt, hvor man skal være opmærksom, er når nattesynet er tændt, da det dræner batteriet.

Outlast er et mørkt spil. Et rigtig mørkt spil. Og derfor er kameraets nattesyn så vigtigt. Effekten af det er fantastisk og skaber nogle skræmmende situationer. Den spanske film [REC] (har du ikke set den, så gør det!) virker som en åbenlys inspirationskilde, ikke kun hvad angår den visuelle effekt, men også hvordan fjenderne opfører sig.

Som nævnt tidligere bruger kameraets nattesyn batteri. Heldigvis kan man bære op til 10 ekstra batteripakker, som man støder på undervejs i spillet. Vi løb aldrig helt tør, og er man nøjsom med hvornår man bruger nattesyn og ikke spilder det, burde man ikke have nogen problemer.

Outlast

Outlast er survival horror i den mest bogstavelige forstand. Det er et gyserspil hvor målet er at overleve. Når du møder en fjende, har du to muligheder: enten at snige dig og forsøge at undgå kontakt, eller, hvis du bliver set, at løbe for livet og prøve at narre din forfølger.

Første del virker godt. Det er gemmeleg i realtid, hvor du kan bruge senge, skabe og anden dækning for at forblive skjult for fjenderne. Den anden del, når du er blevet set, fungerer ikke lige så godt. Her bliver Outlast til et en fangeleg. Kort sagt skal du forsøge at løbe fra din modstander og gemme dig igen, men det fungerer ikke helt som man kunne håbe.

Vi er godt klar over at Red Barrel forsøger at skabe en skræmmende oplevelse ved at gøre Miles ekstremt sårbar, men det bliver frustrerende når man ikke kan kæmpe imod. De fleste fjender er mennesker - horribelt skamferede og muterede - men stadig mennesker. Miles kunne meget vel have forsøgt at forsvare sig med et stykke jernrør eller et dækjern, og at man ikke kan gøre det, er ret frustrerende.

Et andet problem er med AI'en. For det første er den langsom. I betragtning af, at ens eneste mulighed, når man bliver opdaget, er at flygte, virker fjenderne utroligt sløve. De giver for hurtigt op. Forestil dig at du løber ind i en blindgyde af et rum, lukker døren bag dig, og gemmer dig. Fjenden vil derefter komme ind, kigge sig omkring, åbne et tilfældigt skab (som måske, måske ikke er det, du gemmer dig i), og hvis han ikke finder dig giver han op og antager, at du ikke er der, selvom det er tydeligt at du må befinde dig et eller andet sted i lokalet.

Outlast

Outlast har nogle scriptede øjeblikke der er oprigtigt skræmmende, ikke så meget på grund af psykologiske gys, men gennem brug af chok. Det er det ældste trick i bogen, men bruges det ordentligt - som det gør her - kan det stadig være ekstremt effektivt. Der er også den slags rædsel, der bliver skabt af konfrontationer med fjenden, men spændingen begynder at sive, når du indser hvor svag AI'en er.

Spillet er ikke udpræget stort - måske fem timer - men det er den rette længde, når man tager konceptet og mekanikkerne i betragtning. Der ligger dokumenter skjult rundt om i spillet, og noter, man kan låse op, hvis man ser de rette begivenheder med kameraet tændt. Begge collectibles, hvis man kan kalde dem det, er med til at fortælle historien om hospitalet og spillet.

Outlast har ikke helt samme produktionsværdier som andre survival horror-spil, på trods af ret god grafik. Gameplayet er en anelse begrænset, uden nogen former for evneprogression, og AI'en laver lidt rod i konceptet. På den anden side er det et af de få spil, der oprigtigt er uhyggelige, og er rigeligt de 140 kroner værd, det koster på Steam. Uanset om man er til PC eller den kommende PlayStation 4-version, er Outlast et spil som alle gyserfans bør overveje.

Outlast
7 / 10
+