Luftrausers

Luftrausers

Vi går i luftkrig med Vlambeers nyeste arkade-skydespil.

Der er et vidunderligt svævende momentum i action-elementet i Luftrausers. Spilleren tager kontrollen over forskellige fly og stormer gennem skyerne, mens fjendtlige kampfly, raketter og andre luftbårne fjender skal plaffes i stumper. Det er hurtigt, hektisk, highscore-action.

Spillet er ikke synderligt anderledes, end da vi første gang fik det at prøve sidste år. Det vi spillede dengang og det vi spiller nu, er et fornøjelig arkade-skydespil, der udspiller sig på en baggrund bestående af kampfly og sepia-tonet grafik.

Et spil tager typisk kun sekunder og sjældent minutter. Det er barskt, kompromisløs action, der tester reflekserne ligesom spillene der engang for længe siden fyldte arkadehallerne. De største belønninger optjenes kun ved at udsætte sig selv for stor fare. Enorme kampskibe bevogter havet, der udgør det nederste af skærmen, og massive luftskibe viser sig pludseligt fra de skyer som udgør det øverste af kampzonen. Begge disse fjender - og de mere almindelige af slagsen - skyder kontinuerligt dødelige projektiler i din retning.

LuftrausersLuftrausers

Hvis man ønsker at opnå de største pointsummer kræver det at man skyder flere fjender ned i træk. Combo-tælleren går kun til tyve, og kan man holde den i live vil man hurtigt se sit navn avancere op af highscore-listen. Det hele skal dog gøres inden combo-timeren render ud, og derfor skal man hele tiden skynde sig.

Det hele lyder dog lettere end det er. Jo flere fjender man dræber, desto flere fjender sender spillet nemlig i din retning (andre gange forsvinder de, hvilket kan være endnu værre, da det gør det umuligt at beholde ens combo). Kampskibe fylder skyerne omkring dig med deres salver, mens luftskibe senere begynder at beskyde dig fra skyerne. Man kan vælge at flyve op i skyerne og hurtigt dykke mod havoverfladen for at undgå fjenderne, men denne manøvre dræner flyets skjold og gør dig ekstremt sårbar efterfølgende.

PC-versionen lader sig styre med en controller, men vi endte med at fortrække den præcise keyboard-styring. Vi havde desværre ikke mulighed for at teste PlayStation-versionerne forud for denne anmeldelse, men spillet er ude nu på PSN, hvis du er nysgerrig. Styringen er dog generelt utrolig simpel, og ved at trykke op accelererer man, mens venstre og højre bestemmer ens retning. X bruges til af skyde. Den simple styring giver dog en utrolig bevægelsesfrihed. Det tager lidt tid at vende sig til, og selv efter adskillige timer fløj vi stadig engang i mellem ind i et skib eller to, men vægten i styringen er nærmest perfekt. Man svæver med stor præcision ind mellem fjenderne, lader maskinkanonerne flå fjenderne i stykker, og er på et par sekunder oppe mellem skyerne igen.

Luftrausers

Styringspræcisionen er dog en nødvendighed, for skærmen er ofte fyldt med projektiler, skibe, fly, raketter, luftskibe og meget andet, som altid ønsker at gøre det af med dig. At undvige deres angreb og ramme dem med dine egne (man kan også flyve ind i dem, selvom det går ud over ens eget helbred) er nemmere sagt end gjort. Den mindste fejl bliver altid straffet, men alligevel virker det hele rimeligt.

Som tidligere nævnt er hvert nyt spil forholdsvis kort, og en nyt forsøg på at slå den rekord man satte tidligere, er derved altid kun et minut eller to væk. Nogen gange oplever man problemløst at glide mellem enhver type angreb, mens man andre gange ikke kan få gang i comboen eller ramme noget som helst, og derfor må se ens pointsum forblive pinlig lav. Efter hver endt spil får man yderlige et resume, der fortæller hvordan man klarede sig.

Der er ti erfaringsniveauer at opnå og det vil ikke kræve særligt mange timers spil at makse det hele ud. Hver ny score bliver tillagt den samlede score, hvilket betyder at man hele tiden kommer tættere på at låse op for noget nyt. Bonusserne man åbner op for består af nye dele til flysamlingen. Man kan således bestemme over motorer, våben og chassis der alle kan resultere i effekter som spredeskud eller at man eksploderer som en atombombe, når man dør. For os tog det ikke lang tid at finde det bedste setup, men det er unægtelig et plus at man selv får lov til at eksperimentere, og det skal blive spændende at se hvad andre vælger.

Hvis der er et kritikpunkt som kan vendes mod Luftrausers, er det at meta-spillet ikke er dybt nok. Man åbner hurtigt op for alle bonusserne, og faktisk bliver de ofte givet så hurtigt, at man knapt når at eksperimentere med dem man allerede har åbnet op for. Man kan nemt forstille sig at de der køber spillet kommer til at bruge masser af tid på det, og derfor havde det ikke gjort noget at sprede bonusserne lidt mere ud. Det er dog et meget lille kritikpunkt.

LuftrausersLuftrausers

Grafisk er her tale om en ganske basal oplevelse, der dog også på dette plan har sine charmer. Det hele er holdt på et minimum, og en lille cirkel omringer flyet og fortæller tydeligt hvor meget skade man har taget. Slipper man fingeren fra aftrækkeren genoplades helbredet. Grænserne som omgiver spilleren - havoverfladen og skyerne - er tydelige, og fjenderne smelter aldrig sammen med resten af grafikken. Et andet punkt der bør fremhæves er soundtracket, der godt nok virker lidt upassende i forhold til retro-grafikken, men alligevel er god og stiger i tempo jo bedre man gør det, alt i mens Red Alert-lignende march-melodier fylder atmosfæren omkring spillet.

Vlambeer har gjort et strålende stykke arbejde med Luftrausers og er hurtigt ved at blive en af vores favoritter når det gælder indie-udviklere (vi har også brugt tid på deres roguelike Nuclear Throne, der ligeledes er virkelig underholdende). Udfordringen er høj og styringen fantastisk. Det ser bedragerisk simpelt ud, men der er en del dybde som først viser sig efter et godt stykke tid. Hvis du derfor savner et skydespil af den gamle skole, finder du ikke et meget bedre end det her.

8 / 10
+
Simple og effektive systemer, fængende gameplay, godt soundtrack