Bioshock

Bioshock

Er det en undervandsby i din lomme, eller er du bare glad for at se mig? Lee anmelder iPad- og iPhone-udgaven af det klassiske skydespil.

Kender du allerede til Irrational Games' oprindelige spilperle, vil den første halvdel af denne tekst ikke levere noget, du ikke allerede er bekendt med. Men lad os alligevel lægge ud med en stemningsskaber.

De fugtige og irede metalvægge virker til stadighed mere klaustrofobiske, som minutterne skrider frem. Et skamferet lig i en rullestol tæt på føles som om det misbilligende iagttager mig, da jeg vrider en pistol ud af dets stivnede greb. I et rum længere nede ad den mørke gang foran mig kan jeg høre Billy Holiday synge Night and Day fra en slidt grammofon.

Bioshock

Jeg prøver stadig at bearbejde de sidste timers hændelser og kan knapt huske andet, end at jeg var passager på et fly og efter en sønderrivende eksplosion kæmpede en kamp mod havvand og flammer, mens vragdele fløj omkring mig. Jeg fik øje på, hvad der lignede et fyrtårn i mørket, og reddede mig i land for snart at ende flere kilometer under vandet. I en by ikke ulig noget Jules Verne kunne have udtænkt.

Jeg er sikker på at byen fra 1946 engang var et paradis af muligheder, kunstnere og lærde. Den emmer af luksuriøse omgivelser og art deco i hver en afkrog. Her 16 år senere som ubuden gæst føler jeg mig dog nærmere som en person fanget i en mareridtsagtig udgave af En Jordomsejling Under Havet. Der er rester af blod på væggene, lig driver omkring i de våde gader, og byen virker som noget, der når som helst er parat til at kollapse under de enorme vandmasser. Der er næppe en eneste indbygger tilbage, der ikke er muteret til en nærmest ukendelig kødmasse af vanvid. Eller det vil sige, én måske. Jeg har fundet en radio, og har siden fundet holdt kontakt med agenten Atlas, som har lovet at hjælpe mig tilbage til overfladen. Indtil videre uden megen held, ikke mindst grundet den sindsyge skaber, Ryan, hvis ansigt og vanvidstemme buldrer frem fra fjernsynsskærme placeret overalt i Rapture.

En skygge dannes tæt på gulvet ved hjørnet af den smalle passage, neonrørene i loftet flimrer et kort øjeblik, og jeg benytter mørket til at forsvinde ubemærket ned ad en rustfyldt trappe i nærheden. Havvand drypper fra en revne i loftet, men jeg bemærker det knapt ved synet af en The Circus of Values-automat. De sidste mutanter, som jeg dræbte, havde nogle mønter på sig, og er der noget, jeg har erfaret i Rapture, så er det at penge og stofferne Adam og Eve er min chance for at forblive i live. Prisen for patroner til min nyfunde pistol er dog stadig for høj, og jeg prøver med held at kortslutte maskinen, hvilket få sekunder senere resulterer i, at jeg står med ammunitionen i mine rystende hænder. Hænder som på kort tid, ved hjælp af stoffet Eve er blevet i stand til at skyde lyn, flammer og udføre en form for telekinese.

Så hører jeg dem: tunge, trampende skridt, akkompagneret af en spinkel pigestemme. Big Daddy er på vej. Igen.

Bioshock
BioshockBioshockBioshockBioshock

Du kender sikkert fortællingen om Rapture, og du genkender måske også dele af min beskrivelse af begyndelsen af turen. Den store forskel denne gang er dog, at modsat i 2007 kan nu være i din lomme. Bioshock er nemlig genskabt til iOS-formatet. Det betyder at du kan opleve (eller gense) Rapture i på enten iPhone (iPhone 5 og op) eller iPad (iPad 4 og op). Konverteringen kræver kort sagt noget af det nyeste hardware fra Apple. Og det er bestemt også imponerende at opleve det klassiske skydespil Bioshock klemt ned på et lommeformat.

Men som mundheldet lyder: Ingen roser uden torne. Udgiveren 2K Games har sat deres 2K China-afdeling på opgaven med denne mobil-konvertering af Irrational Games' klassiker, og de byder på hele spillet inklusiv nogle lækre tilføjelser, men der er klippet hjørner.

Men lad os tage det positive først. Ikke alene får man som sagt hele den fulde spiloplevelse på iDimsen, man får også et veldesignet interface, og så får man et nyt save-system, der lader en gemme (på flere forskellige saves), når man lyster. Som spiller på farten er sidstnævnte absolut et lækker feature.

Udover selve spillet får fans af originalen lidt af en lækkerbidsken i form af en vellavet art-bog, der beskriver de mange design-faser i spillet og nogle af de mange overvejelser, der er sket under skabelsen af Rapture og Bioshock. Med Universal-mærkatet skal man ligeledes kun betale for spillet én gang, såfremt man vil spille på både iPad og iPhone. Det er lækkert. Der leveres også en ganske solid framerate, der meget sjældent taber pusten, selvom den til tider gør det en smule, især ved hurtige kameraflyt.

BioshockBioshockBioshock

Grafik er ikke alt, men desværre ryger en del af stemningen i den dystopiske undervandsby, når man første gang bemærker at dynamiske lyseffekter er udeladt, at visse teksturer er skaleret ned i opløsning, eller at anti-aliasing mangler, og dermed giver et kantet udseende på flere genstande så snart man står stille og iagttager, selv i sammenligning med andre skydespil på iOS. Selvom Bioshock kører Apples såkaldte Retina-opløsning, er det tydeligvis opskaleret på eksempelvis iPad Mini Retina fra 1024x768. De manglende dynamiske lyseffekter trækker bestemt en del fra den ellers så uhyggelige stemning, mens opløsningen sjældent generer.

BioshockBioshock

Bioshocks lydside har til gengæld altid været blandt de bedste. De mange ambiente lyde, radiooptagelserne, de halvkvalte skrig og gryntende stemmer er stadig så skræmmende som dengang for syv år siden. De klassiske toner fra Garry Schyman og de mange gamle radiohits sætter ligeledes en fantastisk stemning.

BioshockBioshock

Der er som sagt heller ikke meget man kan udsætte på brugerinterfacet i spillet, og det er heller ikke meget anderledes end mange andre af de bedste skydespil på platformen. I venstre side dukker et joypad op, der hvor du trykker, mens nogle velplacerede virtuelle knapper i den venstre lader dig skyde, klikke og skifte våben ganske hurtigt. Der kan angiveligt tilsluttes MFI-controller til de uvante. Pauser man spillet, kan der gemmes, ændres i sværhedsgraden eller kigges på et justerbart kort. At interfacet hverken kan flyttes eller justeres i position, og at man heller ikke kan bestemme følsomheden for styringen, virker dog som en trist beslutning. Valgmuligheder, især på touch og med forskellige skærmstørrelser, burde dog være en fast del af pakken. Det virker kort sagt fjollet, at denne funktion er sparet væk.

BioshockBioshock

Hvad der ikke virker fjollet, er den dystre historie og den overbevisende tur under vandet. Den er nøjagtig så gribende som tidligere, også selvom man ved et gensyn bestemt skal varme op til den manglende grafiklir. For på trods af et udseende, der ikke altid overbeviser en kender af originalspillet, er der naturligvis stadig masser af leg med lyde, musik, lys og mørke, skygger samt de mere faste lyseffekter. Historien har stået tidens tand, og vil ganske sikkert fange især nye spillere, selvom gameplayet ikke føles revolutionerende. Ærindeløb, mindre puzzles, meget overfladiske rollespilselementer og skyderier er nu engang hovedmenuen - nu som dengang.

BioshockBioshockBioshockBioshock

Med en pris på DKK 99 og en udpakket filstørrelse på lige omkring 2,6 GB er det måske de færreste, der uden tanke springer på spillet. Har du ikke tidligere stiftet bekendtskab med Rapture, er denne udgave dog let at anbefale, men kun hvis du ikke har adgang til en PC- eller konsol-udgave. Bioshock til iOS er underholdende, det er dog ligesom Rapture ikke helt det utopia, som man mindes, men i det mindste kan det nu være i din lomme.

Bioshock
Bioshock
Bioshock