Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
anmeldelser
SimCity BuildIt

SimCity BuildIt

15 millioner hentede spil. Den nye udgave af SimCity er en succes, men det er ikke SimCity, og den største udfordring er at undgå at bruge kreditkortet. Her får du en guide til spillet og en anmeldelse...

Siden slutfirserne har Maxis stået for en næsten endeløs strøm af simulatorer med fokus på politik, byplanlægning og byudvikling. Det oprindelige Sim City blev rost for at være brugbart i undervisningssammenhæng. Vi fik her et indblik i balancegangen mellem profitmaksimering og livskvalitet. En viden om skattesystemet, de beslutninger, der skal tages i den sammenhæng, og indsigt i hvordan et samfund fungerer. Endda leveret som udfordrende spilunderholdning.

Jeg har hængt ved Sim City-serien på et hav af formater. PC, Super Nintendo selv min PalmPilot stod for at levere byggedrømme i digitalt format. Når jeg skulle bygge nyt, måtte jeg nøje overveje forurening og materialer. Jeg måtte også sørge for at skattetrykket i min perfekte by ikke blev for højt, hvis jeg ville holde på byens indbyggere. Man kunne lære en del.

SimCity BuildItSimCity BuildIt
SimCity BuildItSimCity BuildItSimCity BuildIt

I SimCity BuildIt kan man lære at en skyskraber kan produceres af en skive vandmelon, tolv stykker træ og muligvis en havegrill. Man kan også lære, at folk betaler skatter alt efter, hvor glade de er. Vigtigst af alt kan man lære, at IAP (in-app purchases) og Farmville er vejen frem, hvis man vil tjene penge på mobilspil. Således er EA's nyeste bud på byplanlægning en dundersucces, men noget forpulet vrøvl, hvis man vil lære om samfundet udover aktionærglæde for spiludgivere og markedsmekanismer blandt forbrugere.

Spillet ligger lige nu blandt de 50 mest indtjenende apps på markedet og mere end 15 millioner spillere har hentet den nye udgave af SimCity siden udgivelsen i december sidste år. Selvom det skærer mig i hjertet, at måtte se en så velkendt serie lægge navn til noget lidt andet, så må jeg også konstatere at successen til dels er velfortjent.

SimCity BuilIt er nemlig rigtig solid spilunderholdning - vel og mærke til de gamere, der elsker byg-og-vent-spil. Det er samtidig langt mindre grådigt end mange pendanter på markedet, og så er det yderst lækkert at se på. Denne gang leveres hele byen i ægte 3D-grafik, og man kan zoome ind og ud, rotere billedet og følge med i døgnets 24 timer. Når mørket sænker sig over byen, og lysene tændes, er det en fryd at kigge på de travle gader. Der er tænkt godt over detaljerne, og følger man eksempelvis en ambulance, vil man opdage, at den ganske som forventet jævnligt kører til det nærmeste hospital, ligesom mængden af røg i fabrikkernes skorstene fortæller, hvor travle de er. Sidstnævnte er en gennemtænkt detalje, da man så slipper for at klikke på dem, for at få den information. Små gode detaljer, der får byen til at virke mere levende og ægte.

Til tider lugter det endda lidt af SimCity, men det er tydeligvis tiltænkt et andet publikum end de vante strategi-spillere. For det første har du kun én by, ikke noget med hurtige små udfordringer eller andre scenarier. Dernæst går der evigheder, før man oplever anden udfordring end at bygge og vente. De velkendte disaster-challenges kan nemlig først åbnes, når man har tjent en ordentlig skovlfuld penge og er steget nok i level. Samtidig er de såkaldte challenges i bedste fald en katastrofe i mere end én forstand. For disaster-challenges i SimCity BuildIt er nemlig kun et spørgsmål om at se nogle tilfældige bygninger blive jævnet med jorden og derefter - ja, du gættede det - indsamle materialer til at genopbygge dem og derefter vente lidt igen.

SimCity BuildItSimCity BuildIt

Det ville kort sagt være let at afskrive - og endda foragte - denne udgave af SimCity. Men tager man nogle andre briller på, og glemmer navnet en smule, så gemmer der sig et hyggeligt byplanlægningsspil her. Man skal stadig vurdere, hvorvidt fabrikker skal placeres tæt på beboelse, man skal dække beboernes behov for politi, brandvæsen og sundhed, og man skal naturligvis sørge for at de har strøm, vand og renovation - af den slags der fourener og sviner mindst.

Det kræver dog ikke en synderlig skarp hjerne at regne ud, hvordan man dækker behovet hos ens simmere bedst muligt, og derefter sikre en by med masser af borgerglæde.

Udfordringen ligger nærmere i, at aflure EA's freemium-system, og undgå lange ventetider og griben til kreditkortet. Og det vil jeg mægtig gerne hjælpe en smule med. Jeg brugte DKK 39 kroner på at komme i gang og få nogle permanente opgraderinger, hvis du ikke vil det, så må du naturligvis forvente lidt mere ventetid.

For det første kan du roligt glemme alt om at bruge spillets premium-møntfod til andet end at sikre, at dine retail-butikker kan lave så meget som muligt på én gang, eller til at udvide din handelsbod, der åbnes senere i spillet. Kort sagt gem dine premium-penge (der gives i et begrænset omfang ved at klare spillets achievements) til permanente opgraderinger. Glem ligeledes alt om offentlig transport og underholdning. Dine simmere må leve med at være kede af det i starten. Og i begyndelsen kan du også roligt være ligeglad med deres behov for større veje, politi og meget mere, også selvom det koster indbyggere. Faktisk kan du opnå 99% tilfredshed uden så meget som at skele til eksempelvis offentlig transport eller andre af spillets bonus-bygninger.

SimCity BuildItSimCity BuildIt

Det gælder om at skrabe penge sammen, og der hjælper skatterne ikke meget - eller for den sags skyld antallet af beboere - i begyndelsen. Brug hellere pengene på at producere varer og sælge disse. I begyndelsen kan du sælge dem til spillets virtuelle beboere, men senere får du mulighed for at sælge dem videre til andre spillere. Her er det værd at nævne, at du kan vælge din egen pris (med en minimumspris og et loft). Sæt dem til det højeste, hvis du har tid til at vente. Spillets virtuelle gamere køber nemlig lageret efter en dags tid eller to.

Et enormt problem er måden, hvorpå EA lader dig tjekke udvalget af varer. Det virker nemlig til at være de samme cirka 20 styk, der promoveres på samme tid. Med 15 millioner spillere, kan du selv regne chancen ud for, at du får en eftertragtet vare, uanset hvor hurtig du er på aftrækkeren. Det er ret dumt design, hvilket bringer mig til det næste råd.

Dine simmere deler jævnligt tanker om den by, de bor i, og det er værd at lytte med, for her får du nemlig de materialer, som du skal bruge for at udvide din lagerplads eller grundarealet til gengæld for at lytte. Undlad at sælge disse materialer, da de ikke kan skaffes på andre måder.

Er du en smule tålmodig i begyndelsen og følger disse regler, så vil du hurtigt opleve at spillet er yderst fair, og at du ikke behøver bruge en krone af den virkelige slags på spillet. Det må siges at være et enormt plus til kontoen på flere måder.

SimCity BuildItSimCity BuildIt

I sidste ende handler det dog om at bygge-vente-gentage, og man finder ikke megen grund til at hente spillet, hvis man vil have en ægte strategisk udfordring. Her er eksempelvis Pre-Civilization: Marble Age, som jeg nævnte i mobilartiklen for uge 52, et langt bedre bud. Disaster-challenges er som nævnt ligegyldig fyld og bare en måde at få spilleren til at vente atter engang, og så er der ikke meget tilbage.

Savner man derimod en Farmville- eller HayDay-klon uden irriterende reklameagtige tegneseriefigurer og pangfarver, og vil man gerne have noget, der ligner en rigtig by, så er dette valget.

Jeg har nu brugt et vanvittig antal timer - cirka tre sæsoner af Battlestar Galactica, hvis du undres - med at bygge og vente. Det er hyggeligt, og det er herligt tidsfordriv, mens man laver noget andet - eksempelvis, som jeg gjorde, at se førnævnte tv-serie igen.

Som freemium-builder-spil med fokus på kendte mekanikker er dette en produktion helt i top, som SimCity-spil er sagen en noget anden. Du ved bedst selv, om du kan leve med ændringerne, eller om du måske endda foretrækker dem.

Jeg har været overraskende godt underholdt, da først skuffelsen havde lagt sig, og vi ved jo godt, hvad det betyder på karakterskalaen, ikke?

SimCity BuildIt
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Flot grafik, fine detaljer, forrygende HayDay-klon, gode mekanikker, kan spilles uden at gribe til pengepungen
-
Manglende strategi, kun én by, dårligt auktionshus, latterlige disaster-challenges, ikke SimCity
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer