Unmechanical

Unmechanical - Extended

Redaktionens betroede forsker har kastet alle hjerneceller ind i kampen mod en sær labyrint, og hans halv-videnskabelige analyse kan læses her

Der er dage, hvor jeg sætter mig foran konsollen med en indestængt lyst til at hukke en Uruk midt over i Mordors mørke - eller affyre en eksplosiv bamse mod en flok fremadstormende sodavandsmonstre i Sunset City. Andre dage igen er det ro, fordybelse og hjerneudfordring i form af en god puzzle-basker, der hiver mig væk fra den virkelige verdens hamsterhjul.

Indenfor den sidste kategori af spil er Unmechanical - Extended netop tilføjet, og her skal man styre en lille propeldrevet robot rundt i diverse underjordiske mekanik-labyrinter. Udfordringerne bliver hurtigt mange i denne 2D-verden, men heldigvis er der elementer såsom lysstråler, kasser og lysende objekter af ukendt oprindelse til rådighed. En sær men meget nem tilgængelig verden.

Unmechanical

De første anfald af puzzle-migræne viser sig ikke, mens de basale styringer kommer på plads. Vores lille propelven bevæges rundt med den ene controller-stick. Hans evner strækker sig ikke til meget andet end at samle ting op og herefter med en grad af fornuft at placere dem nye steder. Den simple styring og en minimalistisk skærm uden energibarometre eller lignende gør hurtigt, at man sidder i en lille virtuel osteklokke og fokuserer på spillets helt centrale formål - logisk tænkning og problemløsning.

En del af dette minimalistiske og stramt fokuserede spil, er en næsten komplet mangel på en historie. Det er slet ikke her udviklerne vil hen. Alt er barberet væk, og det er hjerne med maskine i form af en blikkasse drevet af en diskret roterende propel. De første udfordringer kommer hurtigt, og løsningerne er typisk til at aflæse i landskabet. Skulle det dog gå helt i sort, kan man i dele af spillet hente hjælp ved at trykke den gule Y-knap ned, hvorefter der kommer en lille tankeboble ud af vores blankpolerede ven. Andre gange igen er man på herrens mark, uden hverken ledetråde eller tegneserietanker til ens rådighed.

UnmechanicalUnmechanical

Jeg har for ganske nyligt i forbindelse med mit arbejdsliv været underlagt en logiktest - også kendt som en intelligenstest eller IQ-måling, om man vil. Flere gange fik jeg flashbacks til netop denne oplevelse under min tid med Unmechanical - Extended. Med ganske få redskaber, skal man dirigere rundt i en verden og den eneste vej frem er gennem processerne i den grå fedtklump, som vi alle har placeret lige syd for hårpragten. Der er plads til puzzle-migræne, som jo afhjælpes bedst med velplacerede checkpoints og en kop koffeinholdig bryg.

Eksempelvis er en af de første udfordringer fire vægte. Disse er i mere eller mindre grad spændt op af fjedre, hvilket betyder, at der skal forskellige belastninger på dem, før de står på samme niveau. Dette er i sig selv komplet ligegyldigt, hvis det ikke lige var fordi, at de hver er koblet til en plade med et hul i. Disse er stablet over vægtene, og for at komme forbi denne hjernevrider, skal alle pladerne placeres, så hullerne danner en tunnel. Ens værktøj er ganske simpelt en bunke kasser af forskellig vægte.

Trial-and-error princippet får én langt her i livet. Min egen livserfaring er, at den sikre underholdning på niveau med at tisse i bukserne, og herefter forvente at leve af varmen resten af dagene. Unmechanical - Extended er til os, som nyder at sidde stille og tænke over hvordan en laserstråle nu placeres bedst, hvis den via fem spejle skal aktivere netop den lampe, som får en videre i den smårustne forhindringsbane. Et helt klassisk hverdagsproblem for småkedelige forskere.

Ordet "Extended" smider en vis form for forventning om ekstramateriale, og her skuffer spillet sikkert heller ikke. Jeg må ærligt erkende, at jeg ikke har leget synderligt med dette spil før på PC. Det ekstramateriale, som er med her, tilføjer angiveligt et par brikker til den ikke vanvittigt potente historie. Endvidere smides der et par ekstra gimmicks med i cocktailen i form af eksempelvis en anden AI, som du kan og skal styre for at få matematikken til at gå op.

UnmechanicalUnmechanicalUnmechanicalUnmechanical

Bliver jeg begejstret af det grafiske udtryk og den underliggende musik? Svaret er, at det gør hvad det skal! Det er pænt og musikken fangede jeg først ved anden gennemspilning - ja, det er minimalistisk og diskret som spillets sjæl og ånd befaler. Der er ikke tekno i osteklokken, hvilket også havde fået mig til at smide alt livsenergi, og herefter spurte væk. Det er et flot grafisk udtryk og et tilhørende meditativt lydtæppe.

Jeg hopper frisk ud af osteklokken og opsummerer min oplevelse. Det tog mig en fire til fem timer, at tænke mig igennem denne oplevelse, og der er som udgangspunkt ingen grund til at besøge det igen - med mindre man er en bikiniklædt fan af diverse virtuelle achievements eller trophies. Nogle vil måske mene, at det er i underkanten rent tidsmæssigt. Men for en pris som svarer til en biografbillet og en lille omgang popcorn, så er der ikke finansielle grunde til at lade tyndekræften hive ens tommefinger nedad.

UnmechanicalUnmechanical

Unmechanical
Unmechanical