Assassin's Creed Chronicles: China

Assassin's Creed Chronicles: China

Ny genre, ny assassin, ny verden. Assassin's Creed Chronicles: China tilbyder et friskt spin på Ubisoft's blockbuster-serie.

Man kan sige meget om Assassin's Creed-seriens mangefacetterede historieunivers. Ligesom en flerstrenget sæbeopera, der strækker sig ud igennem årtierne, kræver det opmærksomhed og dedikation, hvis man skal have en chance for at følge med. Selvom der har været små genstartninger hist og her, som med Assassin's Creed: Unity, så vil det hele virke en smule overvældende, hvis du først trækker i hætten nu.

Assassin's Creed Chronicles: China har måske en avanceret historie for en 2.5D stealth-platformer, men sammenlignet med hovedspillene i serien, føles historien fokuseret. En forfriskende ændring.

Det foregår i det 16. århundrede, og vi følger en kvindelig assassin der hedder Jun, og hun skal finde en hemmelig æske af utrolig høj værdi, og hævne sig på dem, der har bragt ordenen til kanten af udslettelse. Historien er fortalt via nogle smukke mellemscener, og selve spillet er i det hele taget inspireret af malerier. Det passer godt ind i miljøerne, og specielt baggrundene i spillet er vidunderlige. Spillet er dog ikke smukt hele vejen igennem, da den tekniske side halter en smule, og understøtter ikke altid den kunstneriske kvalitet.

Assassin's Creed Chronicles: China er en 2.5D stealth-platformer, og tager en del inspiration fra Mark of the Ninja. Det gør smart brug af dets 2.5D-koncept, da du bevæger dig ind og ud af baggrundene, og i nogle af banerne, kan du faktisk bevæge dig imellem op til fem lag. En gang imellem kan dette blive en smule forvirrende at hitte rede i, da du konstant skal identificere hvilket lag du er på i forhold til vagterne, og hvorhenne deres todimensionelle opmærksomhed er rettet.

Jun er udstyret med et imponerende arsenal af våben, gadgets og evner, og nyt udstyr præsenterer sig selv løbende igennem eventyret. Naturligvis skal Jun klatre en del, gemme sig i høstakker og hoppe up fra høje afsatser (at synkronisere afslører våbenkister og samleobjekter), men der er også en lang række mekanikker, som er helt nye for serien, og det giver god mening for denne form for titel.

Hen imod spillets anden del, bliver Helix-orbs afsløret. Disse forstærker en bestemt evne, så du kan bevæge dig rundt uden at blive set, men du løber hurtigt tør for energi, så disse bør kun bruges i nødstilfælde.

Assassin's Creed Chronicles: China

Du kan snige, løbe og glide hen i et snigmord på en uvidende vagt. Alle disse evner kombineres til et forholdsvis dybt system af diverse mekanikker, der åbner op for adskillige løsninger til ethvert problem. Disse mekanikker kan dog føles lidt skæve en gang imellem, og det er specielt i spillets begyndelse, hvor du sammenkæder bevægelser lige så meget som du klatrer.

Da dine evner er bundet en smule til konteksten de indgår i, får man ikke følelsen af storslået platforming, når man spiller Assassin's Creed Chronicles: China. Der er ikke et synderligt stort fokus på hverken timing, præcision eller momentum. Men igen, dette er hovedsageligt en stealth-titel, og skal derfor bedømmes på disse præmisser.

Du kan bruge pile, kasteknive og fyrværkeri til at distrahere vagterne. Banerne tilbyder bonusmål, og der er både samleobjekter og ekstraområder at udforske. De fleste baner har et mere forsigtigt tempo, men en gang imellem skifter scenariet, og pludselig befinder du dig enten i en jagtsekvens, eller midt i et aflåst rum fyldt med vagter.

En ting der ikke irreterede os synderligt, men som måske vil genere seriens hardcore-fans, er den måde vagterne opfører sig på, når de enten er mistænksomme eller har fundet dig. De er simpelthen ikke så opmærksomme, som de burde være. Delvist er det fordi, at fjenderne ser i 2D, hvor du kan bevæge dig i 3D, men nogle gange føles det også som om, at du undgår vagterne, ved at snyde spillet.

I hver sektion af spillet, vil du få en karakter. Der er tre kategorier - Shadow, Assassin og Brawler. Shadow-scoren uddeler flest point, og det betyder at du er forblevet i skyggerne, og ikke har dræbt nogle vagter. Assassin handler også om at forblive uset, men her kan du dræbe. Brawler betyder at du foretrækker kampe, i stedet for at snige dig rundt. Hver stilart har en række udfordringer, men for det meste, er det Shadow der er sværest at mestre.

Assassin's Creed Chronicles: ChinaAssassin's Creed Chronicles: China

Naturligvis er der en del genspilningsværdi at finde, når du forsøger febrilsk at få en perfekt score i hver sektion, og barbere sekunderne af din mellemtid. Spillet tilbyder også en New Game Plus-del, med en tilhørende hard-mode, når du har gennemført spillet på normal vis. Hver bane tog os mellem 15-20 minutter første gang, og med et dusin baner, er spillets indholdsværdi høj med en pris på bare £7.99. Selvfølgelig, hvis du har købt season pass til Assassin's Creed: Unity, er spillet ganske gratis.

I virkeligheden tilbyder Assassin's Creed Chronicles: China et interessant spin på seriens grundkoncept. Til tider bliver man overvældet af mængden af evner og muligheder, men desværre følte vi aldrig lysten til at gennemføre det hele i én omgang.

Assassin's Creed Chronicles: China