Devil May Cry 4: Special Edition

Devil May Cry 4: Special Edition

Michael har set nærmere på den seneste genudgivelse til Xbox One, men er en finpolering af Devil May Cry 4 nok til at berettige et køb?

I kølvandet af de nye konsoller, kommer der altid en bølge af remasters og genudgivelser af spil. Nogle spil er kendte og andre mindre kendte, men alle har samme formål, nemlig at give spillet nyt liv eller måske endda en chance til. Jeg har igennem min tid som anmelder set på en del remasters og efter min mening er det sjældent pengene værd. Bedre grafik end originalen redder altså ikke et spil med mangler og dårligt gameplay. Er Devil May Cry 4: Special Edition pengene værd? Læs videre og få vores vurdering...

Devil May Cry 4: Special Edition

Rygterne omkring en remaster-udgivelse fra Capcom med titlen Devil May Cry 4: Special Edition begyndte allerede i efteråret 2014. Nu er ventetiden ovre og spillet er snart på gaden med en overhandling på grafikken, men faktisk også mere end blot det. Dette er ikke en anmeldelse af selve historien og spillet i den forstand, men vi har mere fokus på de nye opdateringer, som er udviklet på denne remaster. MEN, for jer som aldrig har hørt om titlen Devil May Cry, og kunne være potentielle førstegangsbrugere, er der kort information omkring spillet her.

DmC er skabt af Capcom, som også producerer den velkendte serie Resident Evil. Faktisk var DmC i begyndelsen af år 2000 tænkt at skulle være en sidehistorie til Resident Evil-serien. Blot drevet med en del mere kompakt action og Hack-and-Slash i bedste japanske stil. DmC fik en overvældende god modtagelse, og fik hurtigt sin egen historie. Nu i 2015 og 5 udgivelser senere er DmC blevet kendt af de fleste som et kvalitetsspil, som holder hele vejen. Spilgenren er Hack-and-Slash, og de japanske udviklere har ingen grænser for sammensætningen af virkelighed og realisme. Det er vildt imponerende at se deres tanker udfolde sig på skærmen, men på andre måder faktisk også skræmmende. Hvis man holder af realisme, er dette ikke et spil for dig. Vi snakker om giga overdimensionerede sværd, pistoler med flere løb og monstre der bare skal flæskes stribe på stribe. Der skal slagtes utallige undergrundsdæmoner, og de vildeste bosses skal nedkæmpes. Hack-and-Slash lever virkelig op til navnet, alle kender museskaden i håndledet, men DmC kan give tommelfingerskader hvis du ikke er varsom.

Devil May Cry 4: Special Edition

DmC-remasteren har fået en ordentlig opgradering. Grafisk har Capcom formået at udnytte de nye konsollers kræfter 100 %, og man kan virkelig fornemme, hvor lækkert fremtidens spil kan komme til at se ud. Spillets HD-effekter har fået et kæmpe løft og utroligt meget dybde i banerne. Med en opløsning på 1080p og 60 billeder per sekund gør animationen flydende ,og din verden på skærmen er tydeligere end nogensinde. Det er en kæmpe forbedring, som er klar og tydelig, når man kæmper sig igennem banerne, virkelig en fornøjelse. DmC er i forvejen kendt for at skabe flotte baner med gode detaljer, så HD-opgraderingen understøtter blot disse detaljer endnu bedre. Spillet kører problemfrit, og det hele fungerer godt, lige meget hvor mange elementer der er i bevægelse på samme tid. Så en helt klar godkendt HD-remaster. Så skulle man jo tro, at testen slutter her, som de fleste andre genudgivelser gør, men nej.

Capcom har valgt at lytte lidt til vandrørene fra forskellige kommentar omkring det originale Devil May Cry 4-spil fra 2008. Her var der flere hardcore gamere, som manglede udfordringer, og det at kampagnedelen var for kort, var også et problem. Flere gav udtryk for, at man kunne gennemføre kampagne på under 8 timer og uden de store udfordringer. Det er der nu gjort et hæderligt forsøg på at rette op på. Spillet er det samme som det originale fra 2008, men du har nu muligheden for at customize din opsætning af sværhedsgrader. Vi kender alle, hvordan man i de fleste spil kan indstille og opgradere sine egne evner og våben. Det kan man også i Devil May Cry 4, men nu har du også muligheden for at sætte sværhedsgraden for dine fjender. Det giver vildt meget modstand og jeg tror selv den mest garvede DmC-kender vil få lidt sved på panden. Ud over den ændring, kan der også løbende ændres på spillets tempo, som udvikleren passende kalder for turbomode. Så føler man det går lidt for langsomt, så giv spillet lidt turbo og så kører det igen. Det er klart, at hvis du vælger Hardcore mode, vil du også stige langsommere i levels, og du bliver nødt til at eksperimentere med combos og selve kampsystemet for at nedlægge fjenderne. Der kan siges meget mere om dette, men i forhold til snakken omkring at spillet ikke er udfordrende nok, må nøgleordret være - PROBLEM LØST. Sidst men ikke mindst har Capcom valgt at smide DLC-pakker med i købet, og du kan vælge mellem karakter som Nero/Dante, Lady/Trish eller Dark Knight - med muligheder for at vælge nye kostumer i forhold til 2008-udgaven.

Devil May Cry 4: Special Edition

Det store spørgsmål ude i cyberspace er og vil altid være: Ved disse genudgivelser, er denne remaster så pengene værd? Som skrevet ovenstående, er der intet at sætte fingeren på. Capcom har kastet en del nytænkning i spillet og lyttet til de forskellige fora fra 2008-udgaven af Devil May Cry 4. Capcom har gjort meget mere en "blot" at give Devil May Cry 4 en HD-makeover. Så i min verden er dette det bedste forsøg jeg pt. har set, og der er lagt meget mere tid og interesse i spillet end normale remasters. Derfor er Devil May Cry pengene værd, hvis du spørger mig - godt arbejde Capcom!

Devil May Cry 4: Special Edition
Devil May Cry 4: Special EditionDevil May Cry 4: Special EditionDevil May Cry 4: Special Edition