Legend of Kay

Legend of Kay

Jonathan har taget et kig på endnu et remaster, denne gang i form af Legend of Kay til PlayStation 2, og er ikke videre begejstret.

Vi bliver begravet i remasters og remakes for tiden. Titler bliver genudgivet på de nye generationer af konsoller, og gamle klassikere får en ny klat maling, så vi igen kan nyde dem. På mange måder er dette en god ting. Arven af fantastiske spil bør bevares, så de kan nydes af nye generationer, såvel som de lidt ældre nostalgikere.

Legend of Kay

Legend og Kay Anniversary er et ti år gammelt Playstation 2-spil, som nu har fået rundet sine kanter af, og stillet skarpt på sine teksturer - mere eller mindre i hvert fald. Men det skabte ikke den store opsigt dengang. Omend det fik nogenlunde positive anmeldelser, blev der aldrig meldt ud, at dette var en født klassiker. Så hvorfor nu denne genudgivelse? Har vi at gøre med en glemt diamant, som bare skulle pudses af, eller blot endnu en genudgivelse, som vil forsvinde lige så hurtigt som den kom? Gamereactor har set nærmere på Nordic Games' remaster.

Legend of Kay

Kay er en ung kat, som er vokset op i tiden efter de onde gorillaer og rotters invasion af landet Yenching. Denne baggrundsfortælling får vi serveret, ligesom alle andre mellemsekvenser i spillet, som tegneserie. De fredfyldte katte, frøer, kaniner og pandaer levede i overensstemmelse med 'The Way', der bedst kan beskrives som buddhisme-light. Da de hellige kilder, som gav landet dets spirituelle kraft, tørrede ud, blev 'The Way' til en fjern myte, og onde kræfter kunne overtage landet. Meget mere får vi ikke at vide om landets mytologi - heller ikke i løbet af spillet. Det er en tynd historie, bygget op omkring et klichéfyldt asiatisk tema, som ikke er særlig godt gennemført, eller virker synderligt inspireret. Kay er i træning som kriger ved en drukkenbolt af en kampmester, men da ingen i hans by synes at ville gøre op med de onde diktatorer, stjæler han mesterens sværd, og begiver sig ud for at vinde landet tilbage.

Stemmeskuespillet svinger fra middelmådigt og dårligt til decideret irriterende. Man møder kaniner, som alle ser ens ud - og lyder ens - og rastafari-talende frøer. Kulturen omkring de forskellige grupper er dårligt opbygget, eller slet ikke til stede, hvilket gør dem uinteressante at stifte bekendtskab med og til tider tåkrummende. Der er dog et par sjove karakterer imellem, hvor spillets humor fungerer. Som højdepunkter kan nævnes en britisktalende drage, og en rottekonge som udtaler alle r'er som v'er. Kay selv er rent ud sagt skide irriterende. Han er en arrogant, 'trash'-talende kat, som kan kung-fu - og det er slet ikke lige så sjovt, som det lyder.

Legend of Kay

Mødet med gameplayet vækker straks minder om Legend of Zelda-serien. Faktisk virker stort set alle dele, som skabt efter præcis samme formular. Fra de store træk som at undersøge templer og bekæmpe fjender og bosser efter at have løst nogle gåder, til at smadre krukker for at få hjerter og mønter. Man finder våben af forskellige typer, som bruges til at avancere i spillet. Hvor alt i Zelda-spillene dog er proppet med mytologi og historie, som giver en oplevet værdi af alle ens erhvervede genstande, dumper disse blot pludseligt op i banerne uden højtidelighed.

Legend of Kay er dog også et platform-spil. Man hopper fra sten til sten i lava-søer, og svinger sig i reb over sydende sumpe. Men det er bare ikke særlig sjovt. Først og fremmest er det ofte svært at få kameraet til at makke ret, så man overhovedet kan se, hvor det er man skal hoppe hen, og derudover er styring alt for upræcis i forhold til de udfordringer, som man bliver bedt om at overkomme. Hver gang du falder i døden, starter du gerne så langt tilbage, at de steder du lige troede du havde fået styr på, skal gennemføres igen, og det kan derfor blive en yderst frustrerende og lang oplevelse blot at skulle krydse et rum. Der ikke noget galt med at lave et svært spil, men her vi har ikke at gøre med et Dark Souls, hvor sværhedsgraden selv er det tiltalende ved spillet. Legend of Kay er svært på den helt forkerte måde. Ti forsøg for blot at ramme en platform, men en boss, som kan besejres i ét forsøg på få minutter: Det er den forkerte fordeling af udfordringer.
Gåderne i spillet fungerer udmærket. Ofte skal man finde et antal statuer og aktivere dem, flytte blokke rundt og aktivere kontakter. Hemmelige rum støder man også på, men disse indeholder sjældent noget interessant.

Legend of Kay

Kampsystemet er en af de bedre dele af spillet. Det er hack'n'slash, med mulighed for at kæde combo'er sammen. Systemet viser dog sin alder, og mange har gjort det meget bedre siden dengang, og her glimrer manglen på at kunne fokusere på sine fjender ved sit fravær.
Ind imellem varieres spillet med en slags racerløb, hvor du skal ride på et vildsvin eller en ulv. Disse er frustrerende - på trods af de egentlig ikke virker til at være tiltænkt som særligt svære - og slet ikke så sjove, som de burde være. Hvis man rider ind i noget, skal man starte forfra, men hvis man bruger vildsvinets 'drift'-evne(!), støder det af en eller anden grund ikke ind i noget - men jo nogle gange gør det alligevel. Ting som man kan ride igennem på et tidspunkt, kan man ikke på et andet tidspunkt, og man ender med at bruge op mod 30 minutter på at gennemføre et mere eller mindre ligegyldigt mini-spil.

Måske i sin samtid har Legend of Kay virket som et bedre spil, men selv dengang må det have været som at spille en halvhjertet efterligning af The Legend of Zelda med dårligere historie, dårligere styring, og bare generelt dårligere gameplay. Det betyder naturligvis ikke, at spillet er elendigt i sig selv, men hvorfor spille dette, når der nu er andre alternativer? Hvis du mener at kunne huske Legend of Kay som et godt spil, og nostalgiske lys bliver tændt i dine øjne ved synet af titlen, bør du tjekke det ud. Spillet har trods alt fået en glimrende grafisk overhaling. Ellers er der ingen rigtig grund til at investere i dette spil.

Legend of Kay
5 / 10
+