Mega Man Legacy Collection

Mega Man Legacy Collection

Capcom genudgiver endnu en gang den blå robots første seks spil. Vi bedømmer om denne udgivelse kan leve op til Mega Man's arv.

Spilindustrien er inde i en periode, hvor den vælger at kigge fremad ved at kigge bagud. Dette skyldes ikke mindst Kickstarter, og den succes spirituelle efterfølgere til populære titler har opnået. Baldur's Gate har fået en fremragende spirituel efterfølger i Pillars of Eternity. Koji "IGA" Igarashi formåede at knuse sit Kickstarer-mål med Bloodstaind: Ritual of the Night, der er en tilbagevending til de klassiske Castlevania spil. Sidst men ikke mindst havde Keiji Inafune stor Kickstarter-succes med Mighty No. 9, der er et Mega Man spil i alt andet end navn. Man kunne håbe Capcom ville følge denne trend og udgive et nyt Mega Man spil, men for nu må vi vente tålmodigt på den spirituelle efterfølger og underholde os med Mega Man Legacy Collection i mellemtiden. Og der er meget at underholde os med i denne udgivelse. Spørgsmålet er bare, om det er fans af serien eller nytilkommere til Mega Man universet, der vil få mest ud af udgivelsen.

Mega Man Legacy Collection

Det kan være en utaknemmelig opgave, at skulle genudgive seks af de mest populære platformspil til nye konsoller. Enten ændrer man i spillene, prøver at fikse de problemer, der kunne være og gøre dem mere spillevenlige for det moderne publikum. Eller man forsøger at holde sig så tæt til originalen som muligt. Der er ingen tvivl om, Digital Eclipse Software har holdt sig til mulighed nummer to. Dette er gode nyheder for fans, der ønsker at genopleve første gang, man spillede Mega Man på NES i 1990. Det er mindre gode nyheder for nye fans af serien.

Mega Man Legacy Collection indeholder de første seks Mega Man spil. Hvorfor de har valgt at begrænse sig til de første seks spil i serien, er en gåde. Især i betragtning af at Mega Man Anniversary Collection til GameCube og Playstation 2 indeholdt de første otte spil samt to ekstra kampspil. Men selv om Mega Man Legacy Collection indeholder færre spil, formår Digital Eclipse at introducere nye funktioner til at retfærdiggøre købet. Nogle af disse nye funktioner er dog mindre vellykket end andre. Tag museum for eksempel. Alle seks spil har deres eget museum, hvor der kan findes tegninger og skitser af personer, helte og fjender fra det givne spil. Flere skitser viser design fra ubrugte fjender, hvilket fans vil sætte pris på, da det giver et lille indblik i processen, da spillet skulle laves. Samtidig føles museum dog som en tabt mulighed for at give et større blik bag om spillene. Hvis der havde stået en lille tekst om de forskellige tegninger, hvorfor de ubrugte fjender i sidste ende blev valgt fra, og hvad deres kraft havde været, ville museum være en værdig tilføjelse. Som det står nu, føles det nærmere som en forbigået mulighed.

Mega Man Legacy Collection

Andre nye tilføjelser har Digital Eclipse dog mere held med. Alle seks spil har ud over hver deres museum også hver deres database. Her er det muligt at udkæmpe bosskampene fra spillene, inden man går ind i spillet. Man udkæmper kampen med alle våben i sit arsenal, hvilket tillader nye folk til serien at prøve kræfter med samtlige bosser, inden man starter spillet ordenligt. Det giver dem en chance for at lære angrebsmønstrene og hvilke våben hver boss er svage imod. Dette er en genial tilføjelse, men desværre også den eneste nye tilføjelse der føles direkte rettet mod nytilkommere.

Da Mega Man 3 i sin tid kom ud til NES, var der et tydeligt slowdown flere steder undervejs. Dette var utilsigtet og skete kun fordi, NES ikke var i stand til at køre spillet ordenligt, når mange fjender fyldte skærmen. Denne slowdown er sidenhen blevet noget, fans af serien bruger til deres fordel, og i sidste ende noget de ikke ønsker fjernet. Dette betyder, det ofte føles som om ens meget kraftfulde konsol, ikke er i stand til at køre et 8-bit spil, der udkom i 90'erne. Jeg havde håbet, Digital Eclipse havde givet spilleren mulighed for at slå slowdown til og fra, for hastigheden min gennemspilning af Mega Man 3 faldt konstant. Det fylder ikke så meget i de resterende seks spil - i Mega Man 2 stødte jeg slet ikke på noget slowdown - men stadig nok til at det kunne mærkes. Spilmenuen i de tre første spil er også forældet. Når man skal vælge våben, er det en langsommelig proces, hvor man skal trykke start, derefter skifte side, gå ned på det våben man vil vælge og trykke start igen. I spil hvor man ofte skal skifte våben - især mod slutningen - kan det undre en hvorfor de ikke har strømlinet denne proces. Det er tilbage til diskussionen om, hvor meget man skal ændre i en genudgivelse. Digital Eclipse har valgt at genskabe fejl og ærgerlige designvalg, i deres forsøg på at skabe spillene præcis som de var på NES. Og det er tilbage til konklusionen om, at fans vil blive tilfredse med dette valg, mens nytilkommere vil føle frustration.

Mega Man Legacy Collection

Når alt det ovenstående er sagt, skal det også understreges, hvilke formidable platformspil der findes i denne Legacy Collection. Mega Man 1-6 er en opvisning i perfekt banedesign. Alene det faktum at du frit kan vælge hvilken rækkefølge, du vil bekæmpe boss-kampene, og hvordan du får deres våben efter kampen, er stadig genialt design den dag i dag. Når alle otte boss-kampe er gennemført i et spil, vil det åbne op for den sidste bane; kampen mod Dr. Wily. Her bliver du - gennem smart banedesign - tvunget til at bruge alle de evner du har opnået gennem spillet. Den allerede ubarmhjertige sværhedsgrad bliver skruet op, og man føler sig klistret til skærmen, for nu skal det bevises, at man kan overkomme en af platformgenrens største udfordringer. Her er der ingen frustration at føle, hverken fra gamle eller nye fans. Kun glæden ved at prøve at overvinde det umulige. Legacy Collection viser, hvor meget moderne platformspil har at takke Mega Man for, og hvor meget de stadig har at lære.

Når alle seks spil er gennemført, er der challenges til at holde dig beskæftiget. Hvor andre udviklere måske havde nøjes med at lade spillerne gennemfører baner på tid, har Digital Eclipse gået skridtet videre og lavet små mundfulde af rum, der er perfekte til at gennemføre hurtigt. Man kan betragte challenges som et remix af de seks spil. Ofte er en challenge sat sammen af flere små rum, hvor man skal skynde sig til enden af rummet, hvorefter man bliver sendt til et nyt rum. Dermed kan du starte med at stå oppe i skyerne og forsøge ikke at falde ned, mens du næste øjeblik står på isen, og forsøger ikke at glide ind i fjender. Det gælder om at klare dem på tid, hvor der er en bronze, sølv og gulvmedaljer alt efter hvor hurtigt du gennemførte det.

Mega Man Legacy Collection

Mega Man Legacy Collection er lavet af fans, for fans. Det er en sand kærlighedserklæring til de gamle spil, og Digital Eclipse har tydeligvis brugt meget tid på at genskabe spillene, præcis som de var dengang. Både på godt og ondt. Nye spillere vil til tider undre sig over, hvorfor denne serie er så velanset af spillere verden over. Fans af serien derimod, der har tørstet efter en sand udfordring og efter at føle spillene som i gamle dage, skal ikke lede længere. Hvis dette er den sidste Mega Man genudgivelse, vi får, er det i sandhed en smuk arv at efterlade sig.

Mega Man Legacy Collection
Mega Man Legacy Collection
Mega Man Legacy Collection
7 / 10
+
Database der tillader at spille boss-kampene før man starter spillet, challenges der holder spillet i live længe efter de seks spil er gennemført, seks roste platformspil der er genskabt ned til mindste detalje så fans kan gennemleve dem
-
Kan fremmedgøre nytilkomne, savner en knap der kan fjerne slowdown, menu-design er forældet i de tre første spil, museum føles som en overset mulighed for at give et større indblik i de gamle klassiske spil