Disney Infinity 3.0: Play Without Limits

Disney er ude med det tredje spil i Infinity-serien, og Sebastian har med barnlig iver leget sig igennem oplevelsen.

I mange år har legetøj fundet vej ind i spil, hvor eksempelvis Lego, Barbie og Hot Wheels med vekslende succes, har kæmpet om de yngre spilleres tid og hårdt opsparede lommepenge. Det fysiske legetøj har samlet støv på legeværelset mens mus, kontrollere og tastaturer er blevet sovset ind i aflejringer fra små snavsede børnefingre. Dette var selvsagt ikke en holdbar situation i længden, så noget måtte ske. Indenfor de seneste år er kvikke markedsføringsfolk og dygtige spil- og legetøjsdesignere derfor påbegyndt turen tilbage. Karakterne fra vores spil sættes fri, og foregangsfigurer såsom dragen Spyro er pludselig at finde i grænselandet mellem fysisk leg på gulvet og skærmens pixilerede spilverden.

Eftertiden må vise, om spilserierne Skylanders og Disney Infinity er foregangsmænd eller blot et kort øjeblik i spilhistorien. Det er dog et uomtvisteligt faktum, at denne kombination af legetøj og spil er en stor succes i disse år. Jeg har selv været med fra først færd, og har ivrigt leget med alle spillene i begge serierne selvom min dåbsattest nok dømmer mig noget udenfor målgruppen. Min undskyldning har været børnene i min husstand. Men selv uden disse, så havde jeg med blød hat og solbriller forsøgt, at snige mig ubemærket ned til spilpusheren for at købe de senest figurbaserede spiloplevelser. De her spil kan vække den barnlige arcade-agtige spilglæde langt udover den tiltænke aldersgruppe.

En af de store spillere på denne bane, er det evigt ekspanderende underholdningsmonster Disney. Nyere ofre for denne amerikanske succesfortælling tæller episke verdener opfundet af Pixar, Marvel og George Lucas. Med paletten af kreative muligheder følger meget trofaste fanbaser. Smider vi så den nyhed på banen, at det seneste spil i genren af legetøjsbaserede spil - Disney Infinity 3.0, har Star Wars universet som omdrejningspunktet, så ser man omridset af udviklere med forhøjet blodtryk og middelsvær svedproduktion. Det er på papiret et ambitiøst tredje kapitel i Infinity spilserien, da Star Wars i visse kredse nærmer sig en religiøs tilbedelse.

Hele anmelderopgaven starter med en pakke leveret af den lokale postmand, hvor tape og andre chikanerende barrierer flås af. En omgang "method acting" indenfor anmeldererhvervet betinger, at man på alle niveauer indlever sig i rollen som en seks til tolv-årig gamer. Efter at have indøvet nyere slang, og fundet en gammel hættetrøje fra 90-erne frem fra de fjerne kroge af klædeskabet, var det derfor tid til at kigge på sagerne.

Papkassens dyb indeholder startpakken til Disney Infinity 3.0. Denne består af spilsættet Twilight of the Republic, en læseplade og figurerne Anakin Skywalker og Ahsoka Tano, hvor den sidstnævnte er kendt fra Star Wars: The Clone Wars filmen og TV-serien. Smides spilskiven i konsollen og læsepladen i USB-stikket, så er alle basale forberedelser overstået. Næste skridt er at placere en figur på en af læsepladens to cirkulære pladser. Spillere af de tidligere titler i serien vil være helt hjemme i dette, og den tredje og sidste plads på læsepladen er dedikeret til spilsættet. Dette kommer i form af en transparent plastikskulptur, som i dette tilfælde sikrer adgang til Star Wars universet.

Som trofast bruger af disse legetøjsspil er kvaliteten af figurerne et af mine første checkpunkter. Disney Infinity-figurerne har altid været af god solid beskaffenhed med flotte farver tro mod ophavsmaterialet. I sidste ombæring af spilserien var det særligt Marvel superheltene, som imponerende mig. De var på et niveau, hvor jeg reelt overvejede at pynte mit spilrum med en stribe af dem velplaceret på en hylde eller lignende. Den samme høje standard er bibeholdt i Disney Infinity 3.0, hvor både Anakin og Ahsoka er meget lig deres animerede sidestykker i film og TV-serierne. Figurerne er i semi-hårdt plastik, og egner sig udmærket til leg, mens spil og konsol holdes slukket.

Men tænder vi materiellet igen, så er spilsættet Twilight of the Republic næste bakke der skal bestiges. Sidder man alene med startpakken, kan man vælge at indtage rollen som Anakin eller Ahsoka. Begge bevæbnet med lyssværd og specielevner som eksempelvis kraften. Jeg testede det meste af dette spilsæt med min otte-årige søn, og den største kamp lå udenfor skærmen, hvor særligt retten til at spille med Anakin var omdrejningspunktet. Ahsoka er en sej strigle med to lyssværd, men selv en garvet reklamemand vil have svært ved at sælge hende til en stædig knægt, som mener Anakin er den sejeste ever.

Konflikten kan dog nemt løses med en tur ned til den lokale spilbutik, hvor andre Star Wars figurer såsom Darth Vader, Obi-Wan Kenobi og Yoda nu er tilgængelige. Mens man i Disney Infinity 2.0 skulle finde en stribe forskellige emblemer for at låse op for nye figurer, så er dette nu med fornuft ændret til et enkelt emblem per ny figur. Disse er gemt rundt i banerne, og jeg mestrede at finde de fleste allerede i første gennemspilning, så det er alene en formsag. Jeg undres en smule over, at man har medtaget en figur som Ahsoka i startpakken, og alt peger i retning af, at man ikke skal forlade spilbutikken uden at have købt en eller flere ekstra figurer.

Oplevelsen med at sidde skulder ved skulder og kæmpe sammen i Star Wars var meget underholdende. Vi fulgte begge historien med interesse, og kampene forløb også generelt udmærket. Oplevelsen blev dog desværre skæmmet lidt af kameraproblemer. Vi oplevede blandt andet, at den ene spiller pludselig ikke kunne kigge rundt. Dette er normalt udført via den ene stick, men i snævre passager i eksempelvis bjergscener, er dette ganske umuligt. Det dæmper oplevelsen en smule. Spillet foregår dog generelt i store åbne verdener, hvor kameraproblemerne var minimale - med mindre man gik i infight med en stor omgang fjender.

Spillet forgår på flere forskellige planetter, og man kan frit rejse imellem dem. Disse scener indebærer flyveture ude i rummet, hvor det ikke er et særsyn med et par bølger af aggressive tie-fighters i bagspejlet. Naboo, Tatooine, Coruscant og Geonisis er scenerne for dette spilsæt, og de er skabt varieret og tro mod det oprindelige materiale fra Star Wars: The Clone Wars. De halvreligiøse fanbaser brokker sig nok ikke før, at de pludselig spotter Jar Jar Binks i historiedelen - men lad os diskret gå videre i anmeldelsen og ikke åbne op for dette minefelt af en forældet debat. High five til Jar Jar herfra selvom han med en dansk stemme er komplet umulig at forstå.

I stil med de foregående spil kan ens figur stige i graderne. Rundt omkring på banerne kan man smadre ting og sager, hvorved der frigives blå gnister. Dette er små runde orbs, som er meget lig mønterne i Legospillene. De åbner op for flere opgraderinger, og evne-træerne er store og bidrager med en mærkbar forøgelse af ens figurs evner. Når man spiller sammen med en medspiller, deles disse heldigvis lige over, og et mulig konfliktpunkt er behændigt afværget.

Spilsættet Twilight of the Republic er en anelse kort, hvis man holder fokus på hovedhistorien. Dette er faktisk både en skjult ros og en diskret kritik, da historien er ret spændende og velfortalt, hvorfor man er tilbøjelig til at gå efter hovedlinjen. Der er dog rig mulighed for gå andre veje, og spille en bred vifte af sidemissioner. En del af disse er ret simple, hvor man skal smadre ti robotter eller hente fem rumskibsdele begravet i ørkenen. De enkelte perioder fyldt med trivialiteter opvejes dog af stemningen og atmosfæren i dette spilsæt. Star Wars universet er imponerende godt ramt, og det er rart sted at være.

En af de medvirkende årsager til den velramte stemning er musikken. Disney triller hele arsenalet af Star Wars musik og lydeffekter ind over legetiden, og de pompøse toner er perfekt underlægningsmusik til din figurs episke kamp mod de onde kræfter i universet. Hele spilsættet er dog lidt hurtigt overstået. Jeg brugte omkring seks til syv timer på at nå til rulleteksterne, hvilket er lidt i underkanten. Det skal dog noteres, at jeg ikke dykkede ned i sidemissionerne i en voldsom grad. Her er der uden tvivl mange flere timers indhold.

Da rulleteksterne fyldte min skærm var jeg næsten trist. Jeg vil have mere, og afskeden med planetterne Naboo, Tatooine, Coruscant og Geonisis er uden tvivl kortvarig. Jeg må tilbage og undersøge disse verdner i detaljer og støvsuge områderne for sidemissioner. Når denne kilde bliver udtømt, er der heldigvis lys forude. Der er allerede nu annonceret to yderligere spilsæt til Disney Infinity 3.0 indenfor Star Wars universet. Disse går under navnene "Rise Against the Empire" og "Force Awakens", og jeg ser meget frem til begge, og muligheden for mere velfortalt historie og underholdende action.

Kernen i Disney Infinity 3.0 er ligesom bagkataloget den såkaldte Toy Box, hvor rammerne er mere løse end i spilsættene. Her kan man bygge og spille i sin egen verden. Man kan indrette hus, og besøge venner og bekendte. Jeg fornemmede mere liv i denne del sammenlignet med Disney Infinity 2.0, så vi er på vej i den rigtige retning. Man kan selvfølgelig også hive figurerne fra de tidligere spil med ind i denne leg.

Denne del har også et hul igennem til omverdenen, og man kan hente andre folks kreationer, og herefter lege rundt i dem - og selvsagt modsat uploade egne genialiteter og nyde, at andre sikkert hygger sig med dem. Der er ligeledes muligheden for at spille mod online-modstandere i forskellige minispil, hvor formålet eksempelvis er at farve en sort-hvid verden med din egen farve. Denne del er dog lidt tom, og i min testperiode med spillet, lykkedes det mig alene en gang at finde andre at spille med, gennem spillets matchmaking.

Selvom der uden tvivl kan smides mange timer i den kreative Toy Boy-del af spillet, så føles startpakken lidt lille. Denne anmeldelse er alene baseret på materialet i pakken, og oplevelsen skriger næsten på mere end to figurer, som nævnt tidligere. Så ligesom andre spil indenfor denne genre, er der nok ingen vej udenom en tur med indkøbsvognen i den lokale spilbutik, efter flere figurer og udvidelser. Udover grundpakken fra denne anmeldelse, er der endnu et spilsæt tilgængeligt allerede nu, hvor man skal lege indenfor rammerne af Pixar og Disney's ny film "Inderst inde".

De tekniske problemer stopper desværre ikke med den smule kameraproblemer, som jeg nævnte tidligere. Jeg oplevet flere gange under mine dage med spillet, at det frøs og skærmen pludselig låste, eller bare blev sort. Den eneste vej ud af dette var gennem en koldstart af spillet. Spillet er også skæmmet af lange loadtider - særligt når man springer fra spilsættet til Toy Box-delen. Det hiver tempoet ud af legen, og alle ivrige spillere dæmpes unødigt.

Alt i alt har vi dog at gøre med en fantastisk udnyttelse af Disney's opkøb af George Lucas's genialiteter. Dette er Star Wars - uden tvivl. Stemningen er fantastisk og jeg ser meget frem til de næste spilsæt i dette univers. Twilight of the Republic er det bedste spilsæt der er udgivet i hele spilserien, med Guardians of the Galaxy fra Disney Infinity 2.0 ind på en flot andenplads. Dette bliver et godt år for alle os med hang til spil og legetøj koblet sammen, og Disney har lagt ud med et stærkt kort. Det spændende bliver nu, det næste træk fra Skylanders og ikke mindst det meget ventede Lego Dimensions.

7 / 10
+
Stemningsfyldt Star Wars spilsæt. Flotte figurer og veldesignet læseplade. Mange timers underholdning i den kreative Toy Box-del.