Warhammer 40,000: Deathwatch - Enhanced Edition

Vis du er værdig til at have en plads i Imperiets mægtige elitestyrke: Deathwatch, og bring dine Space Marines sikkert igennem mørke rumskibe, alt imens du bliver jagtet af de utrættelige Tyranids.

Tyranids. For hver en, du udsletter med din heavy bolter eller fælder med dit Chain Sword, dukker der to eller flere op. De giver ikke op. Du befinder dig på et såkaldt bio-ship. Et levende rumskib som tilhører The Hive Fleet, Tyranid'ernes flåde. Din opgave er at overleve ved at skyde dig igennem og nå dit waypoint, hvor du kan komme i sikkerhed igen. Gangene er levende, og mellem de tunge brag fra dine skud, kan du høre bio-skibets hjerte banke. Et typisk scenarie fra en af de indledende missioner i Rodeo Games' (studiet bag de turbaserede strategispil Warhammer Quest og Hunter 1+2 til IOS) seneste pc- konvertering:Warhammer 40.000: Deathwatch - Tyranid Invasion Enhanced Edition..

Du er Deathwatch. Imperiets Elite-styrke, bestående af de genetisk forstærkede supersoldater, Space Marines, hvor de bedste er udplukket fra de forskellige faktioner, de såkaldte Chapters. Efter en prolog, som består af fire små missioner, hvor man lærer den grundlæggende mekanik at kende, står man klar til at tage hul på det egentlige spil. Man har fire Spacemarines at gøre godt med. Disse har forskellige roller:

Tactical Marines: Bevæbnet med Bolters eller Plasma rifles er de Deathwatchs fodfolk. Rimelig alsidige, hvor de kan lidt af hvert. Jeg brugte dem meget til at passe på mine flanker.

Devastators: Som navnet antyder, er dette de tunge drenge. Devastators gør det, som de gør bedst, nemlig at ødelægge. Til dette formål er de bevæbnet med Heavy Bolters og Rocket Launchers.

Assault: Disse enheder er specialister i nærkamp. Med de frygtede Chain-swords saver de sig igennem Tyranid'erne, som de var smør. Assault er desuden bevæbnet med pistoler til kamp på afstand.

Veteran: Veterans kan beskrives som de bedste af de bedste inden for Deathwatchs rækker. De har generelt et større rækkevidde med deres våben, og starter med bedre stats og helbred end andre Spacemarines.

Apothecary: Jeg fik min Apothecary på omkring midten af akt 2. Denne enhed var ligesom Assault marines i stand til gå i nærkamp mod fjenden, og gjorde det godt. Apothecary bliver senere i stand til at helbrede og forstærke sine holdkammerater.

Alle dine Spacemarines har stats, som man kan investere XP-points i, efter hver mission. Disse består af helbred, accuracy og crit chance. Når man kommer længere ind i spillet, kan man lukke op for Abilities, som er unikke for hver marinetype. Traits, som minder lidt om Abilities, men er dog ikke lige så kraftfulde, og sidst men ikke mindst, er der War-gear, som er loot, som man får som belønning efter hver misssion, eller som man købe sig til via requisition points ved at sælge ubrugelig gear eller sågar Spacemarines.

Selve missionerne er ganske ligetil. Som regel skal man fra A til B, samtidig med at man skal holde sig i live. Hvis det skulle gå galt, så kan dine Spacemarines ikke dø. De bliver selvfølgelig slået omkuld, så de er ude af kampen, men man mister dem aldrig for evigt. I stedet bliver man straffet med, at de faldne marines ikke modtager XP efter endt mission. Missionerne er præsenteret på semi 3D isometriske kort, hvor dine soldater bevæger sig eller skyder på et antal felter, hvis omfang bestemmes af dit brug- og antal- af Action Points(AP). Fornuftig brug af AP er alfa og omega i spillet, men der er også en anden afgørende aktør som kan betyde succes eller fiasko for ens missioner; dette er Overwatch. Overwatch sætter dine Spacemarines til at dække visse områder, hvor de vil skyde på alle fjender, der kommer inden for deres line of sight. Her vil jeg sige, at Spacemarines brillerer mest. Ens taktiske beslutninger består i høj grad af sammenspillet mellem placeringen af dine tropper i forhold til hinanden, sørge for at alle mulige vinkler, hvorfra fjenden kan risikere at dukke frem, er dækkede ved brug af overwatch, og gøre bedst brug af de evner, som dine Spacemarines besidder.

Du kan selv vælge, hvordan du gør brug af dine AP. Der er ikke deciderede "bevæg"runder og "skyde"runder", som kendt fra eksempelvis X-COM, men man kan både nå at skyde og bevæge sig, hvis man har AP nok til det. Dette tilføjer noget dynamik til spillet. Hvis man bare farer frem på banen for at nå en waypoint hurtigt, vil man lige så hurtigt falde i et baghold af et Tyranid-angreb. Man har ofte hørt udsagnet "Angreb er det bedste forsvar", men i Deathwatch gør det modsatte sig gældende. Man overlever bedst ved at avancere langsomt og holde sammen på sit hold. Alt i alt virker kampene rigtig godt, og jeg blev lidt afhængig af at finpudse mine taktikker, som førte til, at jeg liiige skulle have mig en mission mere, inden jeg stoppede for den dag.

Tyranid'erne er bæster, der jager i flok. De vil som regel blive ved med at dukke op i løbet af missionen fra mange forskellige vinkler, hvilket gør, at man begynder at føle sig presset, hvis man bruger alt for lang tid på at komme til en extraction point. De består af forskellige typer tropper. Der er Tyranid'er, der kun kan slås i nærkamp, hvor de med kløer prøver at flænse dine Spacemarines i småstykker. Dem med skydere, som kan være ret farlige, hvis de får lov til at leve for længe. Der er ligeledes Tyyranid'er med flammekastere, der giver ret stor skade, og som eksploderer, når de dør, og derved kan være farlige for omkringstående Spacemarines. Sidst men ikke mindst, blev jeg overfaldet af store Tyranid'er med mere helbred og evnen til både at slå og skyde med stor kraft.

Lyden i spillet er rigtig god. Skuddene lyder tunge, og engang imellem kan man høre Tyranid'ernes knurren og hvæsen, hvilket bidrager til en klaustrofobisk atmosfære. Dine Spacemarines taler ofte sammen med forvrængede, metalliske robotlignende stemmer, og siden de ofte kommer fra forskellige chapters, bliver deres dialoger ofte præget af meget konkurrence og indbyrdes rivalisering. Dette giver dit hold af dræbere personlighed, og til tider, ret ofte sjove indslag. Stemmeskuespillet er ikke glimrende, men er troværdigt nok til, at man lader sig rive med.
Musikken, som består af langsomme, tågede synthesizer- pads, som svæver i baggrunden, og som i spændingssituationer, øger i tempo og rytme, danner en god underlægning til den mørke stemning.

Spillet kører på Unreal 4 motoren, og er ganske udmærket. Udseendet på dine Spacemarines, når man er i skills menuen, er særdeles flot, da deres kampdragter er meget detaljerede. Jeg ville dog ønske, at dragternes udseende ændrede sig i takt med, man fik udstyr fra højere tiers.

Her til slut vil jeg sige, at Deathwatch er et af de bedre bud på spil fra Warhammer-universet. Det har alle de elementer, der skal til for at, et spil er godt. Men det har mange andre spil jo også, men de ender ikke nødvendigvis altid med at være gode. Hvorfor det? Jeg mener, at det har at gøre med, hvordan spillet føles. Dette spil føles simpelthen godt at spille. De eneste dårlige ting, jeg måske har at sige om spillet, er hvad jeg ville ønske, at det indeholdte, og det siger jo i sig selv ikke noget om spillet. Jeg ville ønske, at der var flere historierelaterede filmsekvenser mellem missionerne og jeg har ligeledes tænkt på, det ville være rart med flere typer fjender, nu da Warhammer 40k har så mange interessante racer at byde på. Men når jeg tænker efter, går det op for mig, at spillet ville ikke være helt det samme, hvis man også skulle kæmpe mod andre højteknologiske racer såsom Dark Eldars eller Chaos. Jeg kan godt lide, at man har fokuseret og begrænset historien til at omhandle konflikten mellem det teknologiske og det biologiske: Spacemarines mod Tyranids.

8 / 10
+
Godt, solidt strategispil, uden så meget udenomssnak, Nemt at gå til, svært at mestre, God variation af enheder, Vanedannende.