Just Cause 3

Just Cause 3

Avalanche er tilbage, og de har eksplosioner med til alle.

Rico Rodriguez's primære karaktertræk er action. Det er en integreret del af hans personlighed. Hvis du foretrækker dine helte med bazookaer, der hænger på undersiden af en helikopter, alt imens tanks og soldater fører krig på jorden under ham, er han absolut din mand. Hans store comeback, Just Cause 3, er hans mest fjollede kapitel til dato. Dette er Michael Bay kombineret med solskins-James Bond i spilform.

Det er grundlæggende underholdende, og derfor vil den største kritik du kan give spillet nok være, at det er ikke går synderligt stille med dørene. Men igen, når et spil giver dig muligheden for at sammenbinde flere objekter, for så at bringe dem ned oven på hinanden, hvor du kan bruge tanks og armerede helikoptere, og hvor der er eksplosioner hvor end du kigger hen, så er det nok sikkert antage, at udviklerne heller ikke sigtede efter et subtilt udtryk.

Just Cause 3 larmer meget ja, men er det sjovt? Svaret på dette spørgsmål er et højt, definitivt ja. Avalanche har skabt et sandkasse-eventyr, der nærmest flyder over med action, og de har til og med skabt den med en konstant underliggende humoristisk sans, der fik os til at grine flere gange igennem den 20 timer lange kampagne.

Historien er i sig selv ret så underholdende, og slet ikke lige så ubrugelig som man kunne være tilbøjelig til at tro. Det eksisterer i samme univers som Far Cry 4, men hvorimod Ubisoft's serie er førsteperson, og en lille smule tættere på virkeligheden, skruer Avalanche for alvor for action-sekvenserne, og i sær op for eksplosionerne. Dette er en historie om revolution og oprør, og Rico og hans allierede kæmper for at frigøre Medici fra et en diktatorisk tyran.

Historien afvikles via mellemscener, der ligger sig fint imellem tyve kampagnemissioner, og for det meste er de både personlige og humoristiske. Det er en varieret, spændende samling af karakterer, og Rico er en fed hovedperson, der siger lige præcis nok til at underholde, men lige præcis lidt nok til at vi let kan ignorere at han er en koldblodig massemorder.

Øgruppen som Medici udgør er sammensat af en række forskellige øer, og hver af dem har byer og militærbaser der skal "frigøres", og det sker delvist via eksplosiv frigørelse, og ved at udføre en række bestemte opgaver. At redde byer, baser og derefter regioner åbner op for en række andre udfordringer, der placeres omkring på kortet. Det er disse aktiverer der giver Just Cause 3 en lang levetid. Faktisk er disse udfordringer, til trods for at sådan nogle tit tilføjes som meningsløst fyldt, næste lige så solide som kampagnen selv. Samtlige dele af Just Cause 3, lige fra hovedmissionerne til udfordringer handler kun om én eneste ting: at have det sjovt.

Underholdningen sikres gennem en række værktøjer som Rico er udstyret med fra starten af. Hans Grapple lader ham begive sig rundt i verdenen med lethed, og lige så snart at du har fået hånd om styringen, er det let at svinge sig rundt på Medici ved at folde faldskærmen ud, og trække sig henover landskabet.

Rico kan samtidig binde forskellige objekter sammen, og derigennem skabe kaos, eller simpelthen bare springe alt i luften med hans udtømmelige lager af bomber. Han har også et Wingsuit, der lader ham rejse hurtigere end nogensinde før. Denne kan desuden bruges i forbindelse med både Grapple og faldskærm med stor effektivitet. Du kan låse op for en række "Gear Mods", der lader dig forbedre dit udstyr over tid, og dette system er meget dybt. Der er masser af tænke over her, selvom du er meget magtfuld fra start af. Der er også et "Rebel Drop", hvor du kan kalde efter ammunition, våben og køretøjer, der derefter leveres fra luften ligegyldig hvor du befinder dig henne. Det er ret smart, når du skal tackle nogle af de større baser i spillet.

Just Cause 3
Just Cause 3Just Cause 3Just Cause 3

Når vi nu snakker om at have det sjovt med at rode med spillet systemer, så kan vi nærmest ikke komme på en titel, der giver dig lige så meget at arbejde med (måske Saints Row IV?). Just Cause 3 er en kæmpe legeplads med masser af foretage sig, masser af ødelægge og tonsvis af ekstra indhold, når du gerne vil have en pause fra kaosset. Selv når du er færdig med kampagnen, og har fået nok af de mange udfordringer, er det muligt bare at flyve rundt og nyde det hele. Hvis du, ligesom os, har nydt godt at Just Cause 2's fede multiplayer-mod kan vi kun håbe på at dette bliver tilføjet til efterfølgeren på et tidspunkt, for det ville passe godt ind her.

I forhold til aktiviteter, er der et ret fint udvalg. Mange af dem er baseret på køretøjer, og du skal tit køre hurtigt for at nå et mål, blive over en bestemt fartgrænse eller levere dynamit. Ellers skal du kæmpe i tank, flyve igennem ringe i dit Wingsuit, eller simple prøveskydninger. Disse missioner låses op når du frigører et område, så det giver hver provins en anden runde indhold, når du har befriet den fra undertrykkelse i første omgang. Der er endda online-pointtavler for de mere konkurrenceorienterede sjæle.

Når vi nu dvæler ved online-pointtavler, så er det måske vores største anke ved spillet, og heldigvis noget der kan fikses hurtigt, nemlig forbindelsen til Square Enix's online-servere. Tit, da vi bevægede os fra sandkassen og ind i menuerne, blev vi mødt med en frusterende loading-skærm, hvor spillet forsøgte at genoprette forbindelsen til serverne. Det nåede til et punkt, hvor vi slukkede for internettet på konsollen, bare så vi ikke behøvede at vente. Dette kunne meget vel være et problem, der kun eksisterer før selve udgivelsen, men det var alligevel frusterende nok til at vi i det mindste ville nævne det.

Just Cause 3
Just Cause 3Just Cause 3Just Cause 3

Vi spillede Just Cause 3 på en habil gaming-bærbar, og derfor faldt billedehastigheden sjældent under de 30fps, og selv under de mest kaotiske sekvenser, kørte det hele relativt let. Når det så er sagt, så har vi hørt at spillere på konsollerne har oplevet, at billedehastigheden kan falde ned i 10'erne til tider. Vi må vente og se, for at finde ud af om dette kan blive fikset med den uundgåelige opdatering. Et universelt klagepunkt er dog, at loading-tiderne er ret ekstreme. Det tager lang tid at komme i gang, og at genstarte efter et forfejlet forsøg i en udfordring tager meget, meget længere end det bør.

Udover disse er der meget få beklagelser. Der var få små irritationspunkter når man gennemførte en opgave, altså små tekniske spidsfindigheder der let kan tilføjes. Alt i alt var teknikken så sandelig på plads. Det hjælper at spillet på lyder godt og ser godt ud. Medici er er bragende smuk, og lige så er de gigantiske eksplosioner, der nærmest når komisk store proportioner. Nogle gange kan disse endda kædes sammen, og det er et episk syn. I baggrunden spiller lidt lækker stemningsmusik, der fanger stemningen an, og stemmeskuespillet sidder i skabet.

Fra et teknisk synspunkt er spillet bundsolidt. Kameraet er fint, og spillerens bevægelser er robuste. Selv våbnene føles ganske fine, selvom spillet klart satser på urealistisk fysik, i stedet for mere tunge våben. Der er i det hele taget mange systemer i spil her, men få spil formår at få dem til at føles så sammenhængende, som Just Cause 3 gør.

Vi har brugt lang tid på at tænke over den endelige karakter her. Efter at have spillet og anmeldt Mad Max tidligere på året, lader dette til at være den tydelige sammenligning. Når man ser i den sammenhæng, så er Just Cause 3 tydeligvis et bedre spil, og ultimativt var det dette der fik os til at give spillet den karakter, som du kan se herunder. Rico's comeback er en stor succes, og hans søgen efter at frigøre Medici er både underholdende og spektakulært destruktiv. Spillet falder måske til tider sammen under sin egen vægt fra tid til anden, og det kunne bruge en multiplayer-komponent en dag, men vi havde det virkelig sjovt med at springe dette middelhavsparadis i småstykker.

Just Cause 3Just Cause 3Just Cause 3Just Cause 3

9 / 10
+