Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
anmeldelser
Fast Racing Neo

Fast: Racing Neo

Futuristisk ræs har for længst passeret sin storhedstid, men en Nintendo-titel, som man kan downloade, forsøger ikke desto mindre at mestre genren. Vi har testet Fast: Racing Neo.


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

På 90'ernes konsoller var det få genrer, som kunne give én den samme følelse af spænding, far og intensitet, som den futuristiske ræsergenre. Tænk, at køre om kap med svævende biler gennem de mest fantasifulde fremtidslandskaber med op til 1000 kilometer i timen og heftig musik og heftig musik i baggrunden - det blev ikke meget bedre.

Da genren stadig var på sit højeste, var det to serier som dominerede det hele: På den ene side havde man Nintendos eksklusive serie F-Zero, som debuterede på SNES i 1990, og Wipeout-serien på den anden side, som efter debuten i 1995 stort set holdte sig til Playstation-konsollen. Hvilken af de to serier man foretrak kom i sidste ende an på smag og behag, men personligt syntes jeg altid, at F-Zero-serien havde et bedre tag på den intensitet man som regel associerer med genren.

Fast Racing Neo

Siden midten af 2000-tallet er der imidlertid ikke sket det store inden for genren. Det sidste F-Zero spil vi så, var det Japan-eksklusive F-Zero Climax til Game Boy Advance i 2004. Wipeout-fans fik godt nok Wipeout 2048 i 2012, men til de stationære konsoller har vi ikke set i et spil i serien siden Wipeout HD i 2008.

Men en ny konsolgeneration, som er godt i gang, er det i den grad på tide at genren træder ind i vores bevidsthed igen, og viser, hvad vi kan forvente. Og nu er der endelig nogen, der har fået fingeren ud. Men det spil, vi får serveret, er hverken F-Zero eller Wipeout-serien, men en efterfølger til en relativt ukendt WiiWare titel fra 2011.

Fast Racing Neo

Fast: Racing Neo er udviklet af det relativt lille studie Shin'en Multimedia - og når jeg siger lille, så mener jeg det: Antallet af navne i rulleteksterne i spillet kan nemt tælles på fingre og tær. Det er i sig selv grund nok til at teste spillet, for det endelige resultat er ret imponerende, studiets størrelse taget i betragtning.

Her snakker vi om et futuristisk bilspil, hvor man suser svævende fartøjer med enorme hastigheder gennem smukke og kreative landskaber, hele tiden i 60 fps. Den grafiske kvalitet i spillet er vældig imponerende for et Nintendo-spil, som kan downloades for under 150 spir, og endnu engang bliver det endelige resultat endnu mere imponerende når man tager studiets størrelse i betragtning. Jojo, noget af den grafiske kvalitet bliver nok kamufleret, ved at man med jævne mellemrum får støv og genskær på skærmen fra banens omgivelser, men det forhindrer stadig ikke spillet i at se godt ud.

Spilmekanisk set ligger Fast: Racing Neo tættere på F-Zero-serien end Wipeout. Samtidig formår Fast: Racing Neo at adskille sig tilpas meget fra sine åndelige Nintendo-forgængere til at stå for sig selv. Der er ikke mulighed for at indsamle nogen særlige power-ups på banerne, så det hele kan koges ned til den fornemmelse af fart og din kontrol over den bil, du har valgt. Det eneste, man har mulighed for at samle op under kørslen, er boost-krystaller som fylder ens boost-meter op, og som giver mulighed for korte øjeblikke med højere hastighed.

Fast Racing Neo

Et af de særlige træk ved Fast: Racing Neo, som gør spillet ekstra udfordrende, er, at man til enhver tid under et løb skal være klar til at skifte mellem to farve-tilstande. Det spiller i sig selv ikke nogen stor rolle om man kører i blå eller orange tilstand, men det får betydning for, hvilke fartstriber på banen, man kan køre på. Hvis man er i blå tilstand og kører på en orange fartstribe, ender man med at miste fart, i stedet for at suse fremad med højere hastighed end modstanderen. Det lyder måske ikke af så meget, men som spillet bliver mere og mere udfordrende med hensyn til hastighed, skal man vide hvad man gør, når man vælger farve. God kontrol over køretøjer og overblik over den bane, man kører på, får stor betydning, ikke mindst når man spiller med andre over nettet, som måske er den mest underholdende del af spillet.

Udfordrende er det ord, som går igen, når man skal beskrive Fast: Racing Neo. Spillet har tre sværhedsgrader, hvor det bare går hurtigere og hurtigere, jo højere op man går i sværhedsgrad, og allerede ved den laveste sværhedsgrad, skal man vide hvad man laver. Spillet spilder ikke tid på at putte puder under armene på én, og føre én roligt gennem en introduktion. Nej da, her bliver man kastet ud i det, og retter man ikke styringen er det bare synd. Selvom den høje sværhedsgrad vil blive godt modtaget hos mange, og føles som et stort plus for dem, som har lang tids erfaring med genren, er jeg bange for, at spillere som aldrig har rørt et lignende spil før, vil blive skræmt væk fra at prøve det. Det bør absolut give det et forsøg, men ingen vil bebrejde dem, hvis de lægger controlleren væk til fordel for Mario Kart 8.

Fast Racing Neo

Spillets største problem er dog ikke sværhedsgraden, for den kan man lære at leve med. Derimod er det sværere at gøre noget ved manglen på variation i spillet. Selvom både banerne, køretøjerne, og baggrundsmusikken skiller sig ud på hver sin måde, - og selvom om valget af den rigtige bil får særligt stor betydning jo længere op i graderne man går - savner jeg en endnu større mangfoldighed, en større bredde, og mere variation. Enkelte af banerne bliver for ensformige i udseendet, og nogen gange kan det være vanskeligt at sætte fingeren på, hvad der adskiller de enkelte køretøjer fra hinanden. Baggrundsmusikken tjener sin funktion (det har til gengæld mere Wipeout end F-Zero over sig), men jeg kan ikke umiddelbart lugte nogen klassikere i soundtracket.

Alligevel er der måske en vis grænse for, hvad man kan forvente af et mindre spil til din mindst sælgende konsol i denne generation, som downloades, og det taget i betragtning er Fast: Racing Neo stadig et imponerende stykke arbejde. Manglen på sammenlignelige titler af nyere dato gør også, at spillet får lidt ekstra glans ved udgangen af kalenderåret. For under 150 spir er det et godt stykke håndværk, og for alle dem, som har savnet at køre om kap med fremtidsbiler med umenneskelige hastigheder, er Fast: Racing Neo et obligatorisk køb.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Fed fartfølelse, imponerende produktion, utrolig udfordrende, lækker grafik, sjovt at spille online.
-
16 baner er ikke nok, vanskeligt for som ikke er så erfaren.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer