Disney Infinity 3.0: Play Without Limits

Disney Infinity 3.0: The Force Awakens Playset

I slipstrømmen på den nye Star Wars film, har Disney udgivet et nyt spilsæt til Disney Infitnity 3.0, og Sebastian har kigget på de nye figurer og leget sig igennem oplevelsen.

Toys-to-life-spilgenren er langt ude over vuggestadiet, og er nu en fasttømret og anerkendt niche indenfor gaming. De tre store konkurrenter på scenen er Skylanders, Disney Infinity og senest LEGO Dimensions, som alle har deres særlige kvaliteter og egne udtryk. Desværre er pladsen under juletræet eller dybden i forældregenerationens lommer ikke uendelig, og selvom alle har deres berigtigelse set ud fra en gamers synsvinkel, så er konkurrencen om de unges gunst benhård.

Det kan derfor ikke komme som det vildeste breaking news, at mastodonten Disney udnytter deres nylige køb fra George Lucas til at få lidt spotlight på deres toys-to-life-platform. Det er næppe forbigået mange andre end isolerede folkeslag i jungleområder, og tavshedssøgende munke i afsidesliggende klostre, at der udkom en ny Star Wars film i denne måned. Bingo! Logikken er til at følge for alle, og selvsagt følges filmen af et spilsæt til Disney Infinity 3.0.

Min første tanke, da opgaven landede i min spilanmelderboks, var udfordringen med at få en voksenfilm afspejlet i et børnespil. Uden at gå i spoiler-mode, så kan jeg da allerede komme i tanke om et par scener, som ikke egner sig til en pixileret HD-oplevelse for småfolket foran husets fladskærme. Men lad os vende tilbage til det senere, og først starte ud med en gennemgang af det håndgribelige.

Spilsættet kræver selvfølgelig at husstanden har startpakken til Disney Infinity 3.0 med dertilhørende læseplade og spilskive til ynglingskonsollen. Herefter er det egentligt bare en tur ned til spilpusheren, som er eneste barriere for at kaste sig ind i filmens handling. Spilsættet Star Wars: The Force Awakens inkluderer Rey og Finn samt en transparent plastikfigur, der giver adgang til spillet. Udover dette kan man tilkøbe Poe Dameron og Kylo Ren separat. I lighed med de sidste par udgivelser til Disney Infinity universet, er figurerne af høj kvalitet. De er simple figurer skabt i en tegneseriestil tro mod karakterne i filmen. De er lavet af hårdt bøjeligt plastisk, og kan udmærket danne rammer om en leg uden konsol og skærm tændes. Af de fire figurer, jeg fik stillet til rådighed for denne anmeldelse, så adskilte Kylo Ren sig i særlig grad positivt. Det er selvfølgelig en dunkel figur, hvor dragten hænger bagud, og lyssværdet er parat til udfordringer.

Figurerne smides ind i spillet ved placering på en af de to figur-slots på læsepladen. I modsætning til Skylanders og LEGO Dimension, er Disney Infinity lidt mindre tilgivende, når de helt små børnehænder skifter figurer på pladen. De skal stå helt præcist på deres runde fod indenfor et meget snævert område. Det kan til tider give korte opbremsninger i spillet, desværre. Gennem stjernekrigen optjenes og indsamles der forskellige farvede orbs - helt i stil med det, som allerede kendes fra grundspillet i Disney Infinity 3.0. De kan omsættes indenfor forskellige evne-træer, og gemmes på figuren. Det fungerer ganske fint, og man kan mærke hvordan ens figur bliver markant stærkere igennem spillet.

Hvis vi lige skal runde handlingen, så er hele spilsættet noget man skal gå langt udenom, hvis filmen endnu ikke er set. Allerede ved de ikoniske gule rulletekster i starten fortælles centrale dele af den nye historie. Man springer herefter direkte ind i filmens handling. Som nævnt tidligere, er dette et forsøg på at afspejle en solid voksenfilm, med flere voldsomme scener, via en spilform rettet mod børn. Det er derfor ganske logisk at mange scener er ændret eller helt ignoreret i spillet. I enkelte tilfælde er karakterer fra filmen eksempelvis udskiftet med et hologram. Men fremfor for at hindre børn mod nattelige mareridt, så bunder dette sikkert mere i det vandtætte hemmelighedskammeri i forbindelse med filmens tilblivelse - parallelt med udvikling af dette lille spil.

Spillet foregår for det meste i store sandkasser afbrudt af enkelte flyvescener, hvor man får lov at prøve kræfter med ikoniske luftskibe. I vanlig stil er der drysset en del sidemissioner rundt i de forskellige verdener. Igennem disse kan man eksempelvis låse op for nye transportmidler. Men udover dette så bliver de hurtigt ret repetitive og trivielle. Hent dit og bring dat. Da jeg hev min 8-årige medanmelder ind i legen via splitscreen og to kontrollere, blev de fleste af sidemissionerne helt undgået. Men selv med lidt fokus på side-underholdningen, strækker spiloplevelsen sig ikke over mere end tre til fire timer. Som udgangspunkt er der ingen grund til at genbesøge spilsættet. Det skulle da lige være for at sætte sværhedsgraden lidt op, og måske møde lidt reel modstand. Default-setting er sværhedsgraden let, så der er råderum for at få lidt flere minutter ud af spillet, hvis man sætter dette en anelse op.

Figurer og maskineri læst op i spillet kan hives med over i Disney Infinity's såkaldte Toy Box. Her er rammerne for leg noget man selv skaber, og da jeg legede flue på væggen, var min medanmelder derinde på splitsekunder. Dette er også ganske tegnende for perioden siden jeg anmeldte hovedspillet, og så frem til nu. Hvis Disney Infinity 3.0 blev tændt af sønnen, så var det stort set hver gang for at lege under de fri og kreative rammer.

En af de småirriterende ting, som stadig følger spilserien er lidt kameraballade. Dette er mest udtrykt i snævre gange eller lignende, hvor kameraet pludselig går i disco-mode, og vil belyse scener fra alt for omskiftelige vinkler. Udover dette, oplevede jeg en del gange, at spring mellem spillet og dashboardet på min Xbox One resulterer i, at læsepladen mistede kontakt til konsollen. Løsningen var nem nok - ud med USB-stikket og herefter ind med det igen. Men det lugtede lidt af noget systematisk, som jeg aldrig har oplevet med tidligere Disney Infinity-udgivelser eller leg med de to andre store konkurrenter.

Berettigelsen af dette spilsæt er uden tvivl filmen. Mængden af leg og sjov er lidt begrænset, men der er høj kvalitet i hovedhistoriens timer. Der er lykkedes at få Star Wars-følelsen med i spillet, og lydeffekter og en fin fortegnet version af karaktererne er yderst vellykket. Disney Infinity-spilserien har sin egen under-niche indenfor genren, hvor særligt den høje kvalitet af figurerne skinner igennem. Sammenholdes pris og indhold, så falder oplevelsen dog noget igennem. Spilsættet vil fiske omkring 300 kroner op af sparegrisen, og tilkøb af ekstra figurer vil snitte omkring 130 kroner per styk af opsparingen. Det kan derfor hurtigt blive dyrt, hvilket man dog retfærdigt kan skrive med neon over hele den fantastiske toys-to-life-spilgenre.

7 / 10
+
Flotte figurer, velfortalt historie tro mod filmen, sjovt i CO-OP.