Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Rainbow Moon

Rainbow Moon PS4

SideQuest Studios bringer deres smukke strategi-spil til Playstation 4.

• Tekst: Anders Mai

TwitterRedditGoogle-Plus

Strategi-genren kan ofte være en vanskelig partner at danse med. Jovist, når man først har fået styr på trinene, gemmer der sig ofte hundredevis af underholdende timer, men det kan være svært at finde rytmen i begyndelsen. De første par timer er ofte præget af lange tekstbokse, der kan skræmme selv den mest nysgerrige nybegynder væk. Rainbow Moon træder i mange af genrens fælder, men formår alligevel at være et godt sted at starte for nye spillere, med mekanikker der er lette at lære og svære at mestre.

Tekstbokse springer ofte frem, i de første par timer af spillet, men SideQuest Studios har skrevet dem med et tydeligt glimt i øjet, så man ikke sukker dybt, hver gang der kommer en ny. Derfor kan du læse vejledning som: "... udviklerne har været så søde, at lade dig beholde 1 liv, når du dør i kamp", hvilket er et sprog, der passer godt til udtrykket og designet i spillet. Tekstboksene slutter også af med et "pro tip", der kan betyde forskellen på liv og død for en ny spiller i genren.

Rainbow Moon
Rainbow MoonRainbow Moon

Spillet er fedtfattig på strategiske fremgangsmåder de første par timer, hvilket kun hjælper til at give en dybere forståelse af de grundlæggende mekanikker. Du spiller som krigeren Baldren, der skal helt tæt på sine modstandere, før han kan angribe dem. Du kan rykke et felt eller angribe én gang, når det er din tur, og det samme gælder dine fjender. Du lærer at benytte Rainbow Pearls - perler du får efter at dræbe en fjende, der kan bruges til at hæve dine attributter - og efter 3 timer møder du den første kriger, der ønsker at blive del af din rejse. En kvindelig bueskytte ved navn Trisha. Allerede her bliver spillet dybere, da du kan lægge taktik for, hvordan man bedst besejrer modstanderne. For eksempel have Trisha stående i baggrunden og skyde pile, mens Baldren angriber direkte. Hele spillet er designet med denne fremgangsmåde, da der konstant bliver tilføjet en ny mekanik, når du føler, du har kontrol over spillet. Hvorvidt du får en ny holdkammerat, eller der bliver introduceret en ny fjende, er ikke til at regne ud, men spillet gør konstant gameplayet mere komplekst og udfordrende. Det kan argumenteres, at de nye mekanikker bliver tilføjet for langsomt til veteraner af genren, men sætter man spillet på hard, skal det nok kunne holde den mest garvede spiller underholdt og udfordret. Den langsomme udformning af det strategiske gameplay er med til konstant at holde spillet friskt, og skubbe dig videre på eventyret. Og det er vigtigt, du bliver skubbet frem af gameplayet, for historien virker ikke interesseret i at tage dig nogen steder.

I begyndelsen bliver Baldren forbandet af hans største fjende, forvist til Rainbow Moon gennem en portal, og må selv finde hans vej tilbage. Det var dog ikke det eneste, der kom gennem portalen, da Rainbow Moon pludselig bliver befolket med monstre, der får det fredelige samfund i krise. Det eneste Baldren kan gøre, er at lukke portalen og finde vej tilbage til hans eget land. Historiemæssigt vil du ikke se noget her, du ikke har set utallige gange før. På din rejse vil du konstant møde missioner, hvor du enten skal redde en fanget person, hente noget dyrebart, dræbe nogle monstre eller alle tre ting på én gang. Det er en uinspireret samling missioner, men heldigvis er udsigten til den næste kamp nok til at holde dig på farten.

Rainbow Moon
Rainbow MoonRainbow Moon

Kampene bliver kæmpet på et antal felter, hvor du først rykker og derefter rykker fjenderne. Ofte kæmper du mod 10 fjender, med dine kun 2 eller 3 krigeren, hvilket nødvendiggør en taktisk fremgangsmåde, hvis du ønsker at overleve. Nogle fjender går udelukkende efter den svageste, mens andre går efter den nærmeste modstander, og kun ved at lære deres mønstre, kan du mestre spillet. Er du på udkig efter et spil med konstant loot, vil du dog blive skuffet med Rainbow Moon. Nyt gear eller nye våben kommer oftest til dig, hvis du køber dem selv, eller venter til du møder en boss. I stedet finder du penge, livseliksirer, æbler og vand (til at holde sulten nede) når du åbner en kiste, eller dræber et monster. Det er synd, for det havde tilføjet et nyt taktisk element til spillet, hvis man skulle tjekke sine statistikker oftere, for at finde det bedste våben, mod de forskellige fjender.

Musikken er, ligesom miljøet, munter og skifter alt efter om du er i kamp, i byen eller udforsker verdenen. Efter nogle timer blev den dog for monoton, og jeg blev nødt til at slå alt lyden fra og i stedet lade mine podcasts være soundtracket til spillet. Det lyse, farverige design af verdenen er heldigvis en fordel for oplevelsen som helhed. Man føler sig velkommen i Rainbow Moon, og selv når du står i den isnende sne, kan du mærke varmen fra spillet. Med lyden slået fra er dette stadig en verden, du har lyst til at udforske og befinde dig i.

Rainbow Moon blev udgivet tilbage i 2013 på Playstation Vita, og spillet er designet til den håndholdte platform. Det er smukt på Playstation 4, men det skinner på Vita'en. Heldigvis har SideQuest gjort det let at lave en cross-save, så du kan fortsætte dit eventyr i toget/bussen på vej til arbejde. Spillet er ikke en ren home run. Historien er for middelmådig og musikken for ensformig til at sende det helt ud af parken. Men her er nok til at holde nybegyndere og gamle elskere af genren underholdt og udfordret i lang tid fremover. Ønsker du at opnå platinum, skal du som minimum tilbringe 100 timer i spillets selskab, og i en verden så smuk, farverig og strategisk som denne, virker det slet ikke som lang tid.

Rainbow Moon
8 / 10
+