Project X Zone 2

Project X Zone 2

Er du blandt dem som drømmer om at få figurer fra Tekken, Street Fighter, Ace Attorney og Fire Emblem slås side om side? Så er Project X Zone 2 for dig!

Har du altid drømt om at se Jin Kazama fra Tekken og Nemesis fra Resident Evil slås mod hinanden så sveden drev? Er du en som i al hemmelighed drømmer om hvordan det ville være, hvis Ryu og Ken fra Street Fighter må kæmpe sammen med Phoenix Wright fra Ace Attorney-spillene? Eller måske tænker du på hvor fedt det ville være, hvis X og Zero fra Mega Man X-spillene kæmper sammen med Chrom og Lucina fra Fire Emblem: Awakening? Hvis du kan svare ja til disse spørgsmål, kan roligt berette, at Project X Zone 2 er svaret på alle dine bønner.

Annonce

Kort fortalt snakker vi om opfølgeren til Project X Zone, et crossover-spil fra 2013, hvor man kunne styre figurer fra en række kendte og ukendte spilserier fra tre af de største japanske udgivere: Sega, Capcom og Bandai Namco. Det vi fik dengang var et turbaseret strategispil, hvor man bevægede figurerne på spilbrættet, der var delt op i et net. Hver gang man stødte mod en fjende i en direkte konfrontation, var der endda kampanimationer, og her var timing altafgørende. Formlen var ikke helt ulig den man ser i Fire Emblem- og Disgaea-serien.

Hvis du er blandt dem, som tænkte at Project X Zone var helt perfekt præcis det som var, og at du ikke trængte til nogle store forandringer, kan jeg nok engang berette, at dine bønner er blevet hørt. Project X Zone 2 følger i praksis akkurat samme formel som sidst, og rent strukturelt er der ingen synderlige ændringer at spore. Ulempen ved dette er, at alle som har spillet det første spil, vil sandsynligvis finde genkendeligheden lidt kedelig. Oplevelsen bliver meget gentagende i længden, og den tilbyder ikke den store udfordring. Derfor egner spillet sig til små mængder ad gangen.

Project X Zone 2

Heldigvis er det ikke altid negativt, at tingene forbliver de samme. Noget af det som gjorde Project X Zone så underholdende var den fuldstændig latterlige og useriøse historie. Dette får vi heldigvis mere af i Project X Zone 2. Spillet jonglerer flere karakterer på mesterlig vis. På den ene side føler man, at de forskellige personer snakker og opfører sig som man er vant til, og på den anden side tager spillet aldrig selv eller karaktererne særlig højetideligt, og fyrer hurtigt den ene vittighed efter den anden af. Ordspil, vitser og til tider drøje kommentarer står i kø for at blive serveret, og resultatet er en dejlig fjollet historie.

Derfor kan man sagtens leve med det faktum, at historien heller ikke denne gang giver meget mening. Den har noget at gøre med nogle gyldne kæder, som dukker op i flere tidsaldre og verdener, og binder alle disse forskellige universer sammen. Samtidig lusker der selvfølgelig flere skumle aktører rundt i baggrunden, og trækker i trådene. Det lyder måske virkelig spændende, men plottet er ganske vanskeligt at forstå, og selve heltene ytrer endda en gang imellem ting som "Det her forstår jeg ikke helt, men så længe jeg får lov til at banke nogle skurke, så er alt jo godt nok". Det siger altså sig selv, at historien ikke er særligt central i dette spil.

Annonce

For det som er det egentlige centrum i denne serie er kun én ting: fanservice. Her disker man op med en række kendte og kære karakterer, og lader dem kæmpe sammen eller mod hinanden. Hvorfor? Fordi det skal give dig lyst til at spille alle de spilserier som karaktererne kommer fra, men også bare fordi det er sjovt. Der er noget ganske befriende ved at se Dante og Vergil fra Devil May Cry samarbejde om at knuse M. Bison fra Street Fighter, eller at se Kazuma Kiryu og Goro Majima fra Yakuza-serien lange ud efter Vile fra Mega Man X.

Den største ændring i forhold til det forrige spil, handler i virkeligheden om udvalget af karakterer. Som sidste gang opererer vore helte i grupper af to og to, men en tredje, valgfri, karakter som fungerer som support-enhed kan påkaldes én gang per kamp. Personligt synes jeg, at de forskellige studier har fundet et bedre udvalg af helte denne gang, og der er også lidt flere kendte helte for os vestlinge at spore. Jeg har allerede nævnt Yakuza-serien som et nyt og godt tilskud, men også helte fra Ace Attorney, Streets of Rage, Strider, Shinobi og Soul Caliber-serierne gør deres indtog. Og lad os ikke glemme selveste Segata Sanshiro, som gør tidernes comeback i dette spil. For en god ordens skyld, så er Segata Sanshiro en fiktiv figur som Sega brugte i deres reklamer for Sega Saturn i 90'erne, og ligner en japansk Chuck Norris.

Project X Zone 2Project X Zone 2

To indslag som mange Nintendo-fans sikkert vil sætte pris på, er at denne gang får vi to karakterer fra Fire Emblem: Awakening og Xenoblade Chronicles. Sidstnævnte er måske ikke så mærkeligt, siden det er Monolith Soft. (studiet bag Xenoblade-serien) som står for størstelden af udviklingen på Project X Zone-spillene. Tilfredsstillende af at banke fjenderne med kampmusikken You Will Know Our Names fra Xenoblade Chronicles i baggrunden er nærmest ubeskrivelig.

Og nu hvor vi er inde på musikken: Udvalget af musik fra de forskellige spilserier er næsten lige så godt som udvalget af figurer- Ikke bare dét, men nogle af de remix-versioner er ganske fede. Udvalget burde være større, når man tager spillets længde i betragtning, men der er en del at lytte til.

Alt er dog ikke bare fryd og gammen. Nogle serier føles nemlig overrepræsenterede, nogle af de gamle helte fra det forrige spil er borte, og enkelte heltetyper bliver der lidt for mange af. Meget af dette handler selvfølgelig bare om smag og behag, men noget af charmen fra det forrige spil var at se ukendte figurer få lidt tid i rampelyset. At se samtlige figurer vige for en endnu en slåskamp med Street Fighter eller Resident Evil føles lidt fejt. Desuden har spillet alt for mange ninjaer. Altså, jeg kan godt lide ninjaer, men der er alt, alt for mange af dem i Project X Zone 2.

Project X Zone 2Project X Zone 2

Du behøver på ingen måde at have spillet det første spil for at give dig i kast med Project X Zone 2, men jeg synes at det er lidt synd, eftersom du ikke er bekendt med kampsystemet på forhånd. Spillet forsøger ikke engang at lære dig ordentligt op, og vise dig hvordan det hele fungerer, og en betydeligt bedre introduktion er et must, hvis serien får et tredje kapitel.

Samlet set giver Project X Zone 2 dig akkurat det du forventer. Man får en masse fanservice, en åndssvag historie og fed musik. Man får et kampsystem som bliver lidt repetitivt i længden, men som alligevel formår at underholde dig i passende mængder. Derudover lærer du en masse om både kendte og ukendte karakterer, og det giver faktisk en lyst til at udforske deres respektive spilserier.

Annonce
7 / 10
+