Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Severed

Severed

Vi børstede støvet af PlayStation Vita'en, i det der meget vel kunne være det sidste store eventyr på maskinen.

Der er gået så lang tid siden vi sidst brugte vores kære PlayStation Vita, at vi måtte indstille dato og tid da vi tændte den. Først skulle den desuden lades op, og det krævede lidt tålmodighed før den så endelig ville tænde. Ja, det er en trist sandhed, men Sony lader til at have givet op og glemt deres håndholdte spillekonsol.

Dog fortjener dette fantastiske stykke hardware sit magnum opus, og det kunne Severed fra Drinkbox Studios meget vel være.

Egentlig er der her tale om en dungeon crawler, som har kampe hvor man primært benytter touch-styring ligesom i Infinity Blade. Handlingen udspiller sig i en forvrænget udgave af virkeligheden, hvor hovedpersonen leder efter sin forsvundne familie. Hun koncentrerer sig om at finde sin bror, sin far og sin mor, selvom hun har mistet sin ene arm. Vejen imellem hende og dem hun holder kært er dog blokeret af en labyrint af grotter, monstre og bosser. Typisk! Ligeså er spillet ikke rigtig en traditionel historie om at redde sin familie, men faktisk en historie om tragiske tab. Det er en fortælling om at give slip på det du ellers ikke kan ændre. Vi behøver ikke at bevæge os yderligere ind i tematikken, men der ligges kraftigt op til, at du som spiller selv tolker på spillets plot

Som nævnt fungerer kampsystemet lige som det du kender fra Infinity Blade. Du møder diverse monstre som har forskellige angrebsmønstre. Nøglen består i derfor at lære disse, og kunne slå tilbage med korrekt timing. Hele tiden skal du være bevidst om dine omgivelser, da et potentielt angreb kan komme fra alle vinkler.

Det er brilliant og engagerende system, som aldrig får kampene til at føles ligegyldige, eller noget du bliver tvunget til at skulle igennem for at kunne komme videre. Selve styringen er også præcis, selvom det kan være en smule frustrerende at det hele foregår på touch-skærmen. Du kan til tider blive en smule øm at skulle "swipe" konstant, og begår du bare én enkelt fejl kan det have fatale konsekvenser.

SeveredSeveredSevered

I det store og hele foregår selve opsætningen af styringen dog godt, og spillet er ret tilgivende hvis du skulle gå hen og dø. Du genopstår lige før den kamp hvor du mistede livet, så der er ingen rigtig frustration knyttet til at dø. Faktisk ville jeg påstå, at spillet er designet til at undgå at straffe dig som fejler, og selvom det kan føles en smule for tilgivende, finder du konstant nye udfordringer at bryde med. Du slipper bare for at skulle igennem de samme korridorer igen og igen.

Når det så er sagt, så er der en del "backtracking" at finde her, altså perioder hvor du må rejse baglæns til steder du har været før. Dette gælder særligt hvis du skal låse op for alle hemmelighederne som Severed har at byde på, da du helst gerne vil finde nye egenskaber der tillader dig en større rækkevidde.

Spillet har også et fantastisk loot-system, samt et fast tempo i forhold til at opdage nye evner. Når du slås imod fjender opbygger du et combo-meter, og når det bliver fyldt op er det muligt at skære deres lemmer af i kamp. På morbid vis bruger du disse kropsdele til at opgradere dine egne evner. Vinger, tentakler, hænder, ja, hvad end det måtte være. Du kan også finde løse organer og mindre kropsdele rundt omkring, som kan konverteres til fulde kropsdele med transmutation-egenskaben. Er du smart, så låser du op for denne evne tidligt i spillet. Severed har nemlig en hårfint balanceret sværhedsgrad, så sidder du fast og kan ikke komme forbi en fjende, så er det ofte bare en enkelt opgradering der skal til før at du kan komme videre.

SeveredSeveredSevered

Det tog os omtrent ni timer at gennemføre Severed, og dette inkluderede at lede efter hemmeligheder. Det føles som rigtig længe for et eventyr af denne kaliber, og skal vi være helt ærlige, ville vi næppe kunne have klaret den sidste boss, hvis vi ikke havde taget os tiden til at få en masse ekstra opgraderinger. Severed har en fin progression i forhold til tilegnelsen af nye mekanikker, egenskaber og fjender, og dette holder oplevelsen frisk før slutningen. Samtidig varede det længe nok, til at vi følte os mætte.

Severed har en visuel stil som ikke nødvendigvis passer til alle, men hvis du i forvejen kan lide den stil som Drinkbox har leveret tidligere, komme dette også til at falde i din smag. Det er farverigt, men stadig stilrent. Det er ikke en stil du normalt ser i dungeon crawler-genren, men den er let at forstå, så det fungerer godt i forhold til "swiping".

Faktisk kan Severed være lidt for gennemsigtigt til tider. Eksempelvis bliver hemmeligheder markeret på kortet med store grønne spørgsmålstegn, indtil du finder ud af hvad der egentlig er placeret der. Det er ikke en synderlig subtil løsning, og den fjerner lidt af glæden af udforskning og overraskelse. På trods af dette, er det ret krævende at samle det hele, men du har det dog sjov imens du samler.

Severed er måske ikke et spil man ligefrem kniber sig i armen af glæde over, men det er en fornøjelig og unik rejse. Det kan meget vel være det sidste store eventyr på PlayStation Vita'en. Det er i hvert fald en fantastisk oplevelse.

Severed
Severed
Severed