Sacred Legends

Sacred Legends

Springet fra konsol og PC til mobil og tablet kan være et stort projekt, men ikke desto mindre et projekt, Sacred har kastet sig ud i. Hvordan klarer det nye Sacred Legends sig efter springet? Læs Katrines dom lige her.

Sacred er et velkendt ansigt. Det er ikke en ny spiller på fantasy-banen, vi har med at gøre, men derimod et spil der bag sig har en ret så turbulent tilværelse. Sacred-titlens fødsel var på PC tilbage i 2004, og siden da har spillet både nået at skifte udgivelseshænder, fokus og udseende, og nu starter endnu et nyt kapitel så for den hellige serie.

Mens spillet stadig hviler sikkert i Deep Silvers varme håndflader denne gang, er det Keen Games, der står for udviklingen. Men i stedet for bare at holde sig til det trygge, som spillet allerede kender til, hopper Sacred nu fra PC og konsol over til de mobile platforme.

Sacred Legends

Dette skift kan være stort. Mange ting kan forsvinde i overgangen og et spil kan ændre sig fuldstændigt. Så jeg vil mene det er noget af en chance at tage. En chance der kan være utrolig gunstig for både spillere og udgivere men som også kan være mindst ligeså ugunstig. Jeg frygtede lidt at Sacred-serien ikke ville være at genkende i Sacred Legends udover lige i titlen.

Men før vi kaster os hovedkuls ud i alle mine tanker og meninger om spillet, så lad os først fastslå hvilken fortælling Sacred-universet denne gang tager os med ud på. Vi befinder os Ancara-kongeriget som lider under en mildest talt forfærdelig skæbne. Mørke kræfter er nemlig væltet ind over landet, og dæmoner har overtaget selv de helligste punkter i landet. Vi hopper direkte ind i historien og støder som den første på den smukke Seraphim kaldet Selene. Hun kommer til at fungerer som en form for vejleder for os undervejs. Efter mødet med hende, er det på tide, at vi selv vælger, hvem vi ønsker at kæmpe som. Her vil Sacred-fans kunne genkende udvalget af karakterer, som består af den klassiske grønklædte warrior, den smukke lyshårede seraphim og bueskytten med den badass hanekam.

Sacred Legends
Sacred LegendsSacred Legends

Så hvordan begynder man overhovedet at vriste kongeriget fri fra de ondes hænder igen? Jamen det gør man selvfølgelig ved at kæmpe. Spillet er bygget op i kapitler, som derefter er delt ind i baner. Gennem banerne bevæger man sig tværs igennem kongeriget for at nedlægge og fjerne hver eneste fæle dæmon. For at gennemføre disse baner og ultimativt set kapitlerne er alt, man groft set skal gøre at løbe mod højre side af skærmen. Eller faktisk løber karaktererne automatisk. Du skal derimod sikre dig, at de bølger af fjender, der kommer for at stoppe dig, ikke får lov at standse jeres redningsaktion. Det gør du ved at bruge dine fem særlige evner i bunden af skærmen. Trykker man på disse evner udløses nådesløse kræfter og faktisk ser størstedelen af disse evner ret så fede ud i aktion. Jeg følte mig faktisk ustoppelig. Sværhedsgraden stiger dog ret hurtigt og der gik ikke lang tid før jeg var taknemmelig for at kunne tage andre allierede med mig i kamp.

Der er mange måder hvorpå man undervejs kan sikre at ens karakter bliver stærkere og stærkere. Efterhånden som din helts level stiger, vil det også være muligt at opgradere de særlige evner, man har -både de aktive og de passive. Men du må dog lige tænke dig lidt om før du bare begynder at opgradere løs. Ikke alene koster hver opgradering en mængde at dit guld, du skal også have Skill Points til rådighed. Du har som udgangspunkt ni point som genopfyldes efter et stykke tid.
Derudover kan du selvfølgelig også forbedre dit armor og dine våben ved at finde nye og bedre udgaver af dem efter kampe, men du kan dog også forbedre det armor du allerede har. Det gøres i spillets forge hvor man kan få brugt alle de ellers ubrugelige armor-dele og våben til at forbedre yndlings-armoret. Men er man lidt mere i humør til en shopping-tur kan det også arrangeres i spillets shop, som får helt nye ting på hylderne engang imellem.

Sacred Legends

Til trods for nogle ellers ret fede evner, som har en god, magtfuld følelse over sig, bliver spillet ret hurtigt ensformigt. Fjenderne ændrer godt nok udseende, og deres angreb er også forskellige, men det var bare ikke nok til at give mig følelsen af at der skete noget nyt. Bane efter bane føles ens. Du starter, løber mod højre og møder før dit mål et antal fjender du skal stoppe. Du styrer ikke selv din figurs bevægelser udover hvornår de særlige evner skal bruges. Det betyder også at kampene ikke er ligeså dynamiske som man kender det fra tidligere spil fordi alt du egentlig gør er at trykke på fem forskellige knapper igen og igen. Jeg følte mig ikke inddraget i spillet. Jeg følte ikke jeg udrettede noget betydeligt - jeg trykkede jo bare på fem knapper.

Men hvor spillet dog formåede at fange mig, var når jeg stod overfor en særligt svær kamp. Så begyndte jeg at overveje den strategiske fordel, der lå i rækkefølgen hvori jeg brugte evnerne. Det var på de tidspunkter jeg endelig blev opfordret til at tænke og hvor jeg følte mig inddraget på en helt anden måde end i alle de andre kampe.

Men når ensformigheden alligevel tog over, var det heldigt, at der var en masse andre ting at give sig til. I Sacred Legends kan du nemlig også udføre række daglige quests, missioner og åbne skattekister med et bestemt antal timers mellemrum. Derudover kan du sætte ekspeditioner i gang, der kan skaffe dig mere guld, erfaring, potions eller objekter. Men mere interessant er nok spillets arena. Her kan du kæmpe mod andre spillere og opnå både en bedre rang samt point, som du kan købe lækre sager for. Arenaen er bygget på samme måde som selve historie-delen, hvor du med dine særlige evner og samme kampsystem blot kæmper mod spillere. Det betyder at problemet med ensformighed desværre også gør sig gældende for arenaen.

Sacred Legends

Jeg synes ikke rigtig, at Sacred Legends gav mig noget nyt. Jeg følte på en måde, jeg havde spillet før, fordi jeg synes på mange måder, at det ligner så mange andre spil, man kan købe til sin mobil eller tablet. Jeg følte mig ikke at jeg blev inddraget som spiller som tidligere Sacred-spil har gjort og jeg savnede også noget af de tidligere spils dynamik i spillet og særligt i kampene.

Spillet var ikke som sådan dårligt. Det udfordrede mig, og under de sværere kampe, måtte jeg da også tænke lidt strategisk for at sejrsrig derfra. Sacred Legends er sjovt at spille - i et stykke tid. Du får dog også kun stukket 60 brød i hånden ved spillets start og for hver kamp du tager i, koster det dig nogle af disse. Så selvom du ville, kunne du ikke fortsætte i al uendelighed - medmindre du er villig til at kaste penge efter det. Og er du sacred fan, er der også en masse genkendelighed over det. Spillet ligner sig selv ret meget taget platformsskiftet i betragtning og karaktererne er velkendte. Men jeg synes ikke at spillet er ikke gået fra PC og konsol til de mobile platforme uden at miste noget undervejs. Dynamikken i kampene har fået et ordenligt slag og inddragelsen af spilleren synes også at lide under skiftet.
Som sagt så er Sacred Legends sjovt at spille. Men kun i et stykke tid.

Sacred Legends
6 / 10