Monster Hunter Generations

Monster Hunter Generations

Monster Hunter Generations bygger videre på sin fremragende forgænger og raffinerer opskriften.

Jeg har spillet Monster Hunter-serien i mange år, men ville nok ikke kalde mig selv for fan. Mest fordi spillene altid rammer et punkt hvor det bliver mere end svært at komme videre som solospiller - og i min vennekreds er der ikke rigtig andre end mig, der spiller serien. Derfor kommer jeg sjældent til at spille de intense sidste stadier i spillene, og det er en skam. For Monster Hunter har alle de byggesten, et godt niche-actionspil behøver: et fabelagtigt og sofistikeret crafting-system, forskellige figurklasser og et særdeles dedikeret community, der går meget op i at hjælpe nye spillere i gang.

Monster Hunter GenerationsMonster Hunter Generations

Monster Hunter Generations er et actionrollespil, hvor man spiller som en såkaldt Wycademie Hunter der hjælper de omkringliggende landsbyer med deres problemer. Disse spænder fra simpel ressourceindsamling til at jage farlige monstre og undersøge hvorfor hele dyrearter er forsvundet. De råmaterialer, man samler, er selvfølgelig ikke begrænset til adskillige frugter, svampe og bær. Man er også på jagt efter ting som dyreknogler, fisk og insekter. Alle disse ting udgør hovedingredienserne i spillets quests, og dem er der mange af i Monster Hunter Generations. Spillets verden byder på i alt fire landsbyer, der har hver deres jagtområder og quest-kæder, og der er også en online-hub med regionale opgaver, samt en arena. Altså er der rigeligt at lave for den flittige jæger.

Antallet af forskellige spillestile har været konsekvent siden Monster Hunter 4 Ultimate. Der er standardmuligheder som skjold og sværd, hammer og dobbelte daggerter, til mere eksotiske våben som jagthornet, Insect Glaive eller gun lance'n. Blandt de 14 våbentyper burde man kunne finde noget for enhver smag. Selvom ens valg af våben hovedsageligt er et spørgsmål om smag, er alle våben dog ikke lige stærke. Et nyt tiltag i Monster Hunter Generations er de såkaldte Hunter-Arts. De udstyrer spilleren med en ekstra aktiv evne, der giver en betydelig fordel. Det kan for eksempel være et ekstra kraftigt angreb, regenererende helbred eller et dodge-angreb. For at bruge disse evner skal man såre monstre og lade en energibjælke op.

Der er ikke så meget fokus på kamp i luften som tidligere i denne omgang, da omgivelserne er mere flade og man ikke skal klatre så meget som før. Men der er stadig taktiske fordele i terrænet, og klipper man kan bruge til at lave knusende angreb oppefra. Som før kan man stadig ride på de største monstre, men denne del har fået mindre betydning.

I Monster Hunter Generations kan op til fire spillere gå på jagt sammen. Alternativt kan man som solospiller gå på jagt med sine to katte, ligesom to spillere kan følges sammen med deres respektive Hacat-makkere, kaldet Palicos. Man kan også selv gå på monsterjagt i rollen som trænet Palico, og dermed se verdenen gennem øjnene på dette kattedyr. Efter et par missioner kan man selv skifte mellem at være Hunter eller kattedyr, men sidstnævnte gør bestemt ikke tingene lettere.

Spillet presser 3DS'en til grænsen af hvad der kan lade sig gøre. Det betyder at der følger små grafikfejl med mange af de største monstre. For eksempel, når en sandhaj svømmer på en klit stikker dens finner nogle gange gennem terrænet på lidt for tydelig vis, men det må man tage med. 3DS'ens skærm er for lille til at give spillet det visuelle udtryk, det egentlig fortjener. Ganske lidt har ændret sig siden Monster Hunter 4 Ultimate. Men selvom teksturerne kunne være langt flottere, er detaljegraden hos figurer, NPC'ere og Palicos'erne især ganske præsentabel.

Spillets tekniske præstationer er blandt det, der imponerer mest. Når et dyr trasker gennem omgivelserne for fuld kraft, splintrer træer og sten under dets vægt. Jeg husker et øjeblik, hvor jeg skulle dræbe en kæmpe Cephadrom i klitterne. Mens denne sandhaj rasede gennem sandet, splintredes den klippe, jeg stod på, pludselig i tusinder af stykker, og hele området omdannedes til et rasende sandhav af virvelvinde. Det er små ting som disse, der gør Monter Hunter Generations så mindeværdigt.

Monster Hunter Generations bygger videre på sine fremragende forgængere og raffinerer spillets grundopskrift. Men trods forbedringer er der også problemer som er svære at se gennem fingre med. Kameraet er svært at styre, for eksempel, menuerne er forvirrende, og gameplayet kan godt blive ensformigt. Men samtidigt er her også en nøjsomt udformet verden, en masse kattesnak, og et belønningssystem der sætter pris på hårdt arbejde. Jeg kan rigtig godt lide det nye Monster Hunter, men efterhånden ville jeg også sætte pris på noget mere nytænkning.

Monster Hunter Generations
Monster Hunter Generations
8 / 10