Bound

Bound

Magnus har danset som en gal i denne nye kunstneriske platformer.

Efter Journey udkom i sin tid, har mange kunstneriske platformer fulgt trop, og har nærmest efterhånden skabt sin egen kreative subgenre, hvor visuelt udtryk og underspillede narrativ kommer før mekanisk design. The Unfinished Swan, Metrico, Datura, Inside, ingen af disse spil handler som sådan om at tilbyde mekanisk dybe spiloplevelser med imponerende tekniske systemer, men snarere at appellere til hjertet og ikke hjernen. De går efter at tilbyde dig noget helt personligt.

Bound er endnu et projekt i samme dur, der benytter dans som primær kunstnerisk stemme til at sigte slet og ret efter dit hjerte. At danse som en ballerina er dit våben, din beskyttelse imod mørkets kræfter, og din måde at redde et imaginært kongerige fra den visse død.

Først og fremmest er Bound dog en platformer. Din karakter skal bevæge sig langs rælinger, balancere på bjælker henover store afgrunde, hoppe fra platform til platform og udregne sine bevægelser ganske præcist, og det er spillets ramme.

Dog er det også den del af Bound der virkelig ikke formår at imponere.

Se, grunden til at netop Inside og Journey er blevet optaget som moderne klassikere, der formår at få opmærksomhed fra enhver der sætter sig ned med dem, er at inden under de kunstneriske, visuelle lag, så holder de få mekanikker der nu er vand. Bound derimod er ganske upræcist, og skaber mere frustration end ærefrygt, mere irritation end respekt. Hovedkarakterens yndefulde spring ser vidunderligt ud, men den ynde går hurtigt tabt når du ikke har værktøjerne til at vurdere dit spring, eller til at lære hvordan du sætter af med præcision.

Ligegyldig hvilken fysisk aktivitet du begiver dig ud, så er Bound præcis lige så upræcist som det er smukt, og det gælder både når du transporterer dig i de førnævnte platforming-sekvenser, til at rulle i en given retning når en ondsindet dæmon slår ud efter dig. Spillet gør aldrig som du vil.

Bound
BoundBoundBound

Men heldigvis er platforming ikke det eneste Bound har at tilbyde, for det her spil handler om dans, og særligt om ballet. Ved at holde R2-knappen nede går hovedkarakteren op på tæer, og bevæger sig langsomt og yndefuldt rundt. Derefter kan du vælge en række bevægelser ved at kombinere forskellige knaptryk, og kæder du disse sammen ordentligt, kunne bevægelserne lige så godt være grebet direkte fra Svanesøen eller Giselle. Det er en fryd at beskue Bound, og lade sig betage af de vidunderlige bevægelser som hovedkarakteren formår at sammenkæde.

Dansen spiller dog også en mekanisk rolle, og gud ske tak og lov for det. Dansen er nemlig dit forsvar imod de mange mørke kræfter der vil dig til livs, og tit kommer du ud for at tusindvis af farvede nåle eller splinter kredser om dig, og her skaber din dans en beskyttende bobbel om dig. Det er ganske fantastisk at disse smukke bevægelser også har en konkret funktion i spillet, og disse farlige scenarier er blandt spillets aller kraftigste øjeblikke, hvor man som spiller føler sig præcis lige så yndefuld som danserinden.

Dette hjælpes kun på vej af spillets unikke skønhed, der blander den ganske naturlige ynde ved dansen med et surrealistisk, nærmest Salvatore Dali-inspireret landskab, der bølger og bevæger sig som du bevæger dig igennem det. Man får følelsen af at du befinder dig i et halvfærdigt eventyr. Et skelet af et noget der en dag bliver utrolig smukt. Rundt omkring spilleren fragmenterer objekter og landskaber konstant. Det er en verden i opbrud der konstant forandrer sig.

Bound
BoundBoundBound

Og det skyldes ganske enkelt at det er et ufærdigt eventyr du begiver dig igennem. Universet stammer nemlig fra en række ufærdige tegninger i en gravid kvindes notesbog, som hun benytter til at forestille sig universet igennem, imens hun sidder på en strand og funderer over tilværelsen. Hendes fantasi og kreativitet er universets fundament, og ind imellem selve spiluniversets fortælling om et frådende uhyre der truer med at destruere kongeriget, så får vi serveret små brudstykker af den gravide kvindes egen historie. Jeg vil ikke røbe for meget, men det er minimalistisk og ganske velstruktureret.

Lyden er præcis som forventet, og blander rolige klavertoner med pulserende electronica, og selvom det ikke gør meget væsen af sig, så understøtter den samspillet imellem dans og visuel kunst på en ganske forsigtig måde. Når hovedkarakteren, som er prinsesse af det imaginære kongerige, dog kommunikere med dronningen eller andre karakterer, foregår det på et hæst, uforståeligt sprog med dertilhørende undertekster. Her kunne man have gjort lidt mere, for man kan mærke at spillet forsøger at fortælle dig en historie om denne verden, men uden den nødvendige eksposition fra forståelig dialog, så er det svært at føle sig til stede.

Bound
BoundBoundBound

Spillet er ikke synderligt langt, og mange af de individuelle baner eller kapitler starter fra det samme udgangspunkt, nemlig i kongerigets tronsal, hvorefter du begiver dig ud. Variationen sidder ikke ligefrem i skabet, så forventer du konstant nytænkning udover den du finder i løbet af spillets første kapitel, så vil du blive skuffet. Dog forbliver dansen, og de diverse funktioner den når at spille inden spillets afslutning at forblive friskt og innovativt hele vejen igennem, og det er nu en gang det vigtigste.

Bound føles dog mest som en lovende mulighed, som bare ikke helt formår at leve op til den ynde man oplever i løbet af de første 30 minutter. Dansen er smuk og veldesignet, og spillets verden er unik og storladen. Hvis bare der var en smule mere eksposition af karaktererne, og hvis bare platformingen var strammere og mere præcis, så havde vi at gøre med endnu en titel der kunne slutte sig til de kunstneriske platformsspils hellige haller. Dette er desværre ikke tilfældet. Lige ved og næsten, snarere.

BoundBound
6 / 10
+