Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Quake II

Quake 2

Hvis der er Ún ting, som PC ejere stadig har til fordel overfor ejerne af en Playstation, må det helt klart være adgangen til en lang række fremragende første persons shootere. Men dette bliver der nu gjort lidt mere op med!

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt


Der bliver gjort noget ud af detaljerne.Hvis der er én ting, som PC ejere stadig har til fordel overfor ejerne af en Playstation, må det helt klart være adgangen til en lang række fremragende første persons shootere. Der er findes snart ikke noget større ´rush´, end at bruge sine reflekser til at undvige og dukke sig for fjendens konstante skud. Faktisk er det kun Doom og Duke Nukem som efter min mening, giver PSX ejere en smule af det ´rush´.
Men nu har UK baserede Hammerhead lavet en version af Quake II, som jeg i hvert fald har set frem til med længsel.

Menneskehedens fremtid står på spil, og der bliver iværksat et sidste angreb på de meget aggressive aliens! Din mission, hvis du da vælger at acceptere den, vil blive at infiltrere den fremmede planet og kæmpe dig vej gennem stærkt forsvarede fjendtlige installationer.....
Lyder det bekendt?? Det er præcis hvad du har i vente, hvis du beslutter dig for at investere i Quake II til Playstation.

Engang imellem er spillets grafik virkelig imponerende!Da jeg havde sat cd´en i min playstation og introen satte i gang, må jeg nok indrømme at jeg blev en smule skuffet. Det lignede mest af alt noget der var klasket sammen, under ordren om "at bruge så lidt diskplads og hukommelse som muligt".
Til trods for min nu ivrige lyst til at få spillet sparket i gang, ventede jeg alligevel indtil demoen gik i gang. Imponerende...! Høj resolution, herlige lyseffekter, flotte figurer, realistiske eksplosioner og et soundtrack som virkelig satte scenen!! Havde jeg været doven kunne jeg have anmeldt Quake II efter at have set demoen og stadig givet det en udmærket karakter....men det gjorde jeg dog ikke!

Die, you son of a bitch!Konceptet i spillet er meget simpelt. Det drejer sig om at dræbe, eller blive dræbt. Her er en masse 3D monstre som skal ´fjernes´, og den gode AI gør at disse monstre placerer sig på strategiske steder som gør det lettere at angribe dig! De ændrer desuden deres taktik alt efter hvor aggressivt de bliver angrebet, og hvor i spillet du befinder dig.

Jeg begyndte på medium sværhedsgrad og der gik ikke lang tid før jeg ønskede, at jeg havde valgt den sværeste. Ud fra pressematerialet havde jeg fået den opfattelse, at der skulle være ca. 20 levels, men jeg gik let og elegant gennem de første 4 på bare en god halv time. Efter de var overstået kom der et vindue op på skærmen som fortalte mig hvor mange monstre jeg havde dræbt og antal fundne ting i første mission.
Ah-ha!.... Der var åbenbart 20 missioner i stedet for, og det første var helt klart et forsøg på at indføre spilleren i kontrollen af figuren. God idé.

Tag den!Banerne er fyldt med ammunition, førstehjælpspakker og ´power-ups´, men mange af de bedste ting skal du dog gøre noget for at finde, da de oftest ligger gemt i hemmelige rum og gange. Du kan få adgang til disse hemmelige områder ved at skyde kasser eller mure, eller ved at holde godt udkig efter små sprækker/indgange, som tit afslører hemmelige rum.
Efter et lille stykke tid får du adgang til kraftige våben som f.eks. dobbeltløbet haglgevær, maskinpistol, ´hyperblaster´ og raketkaster. Og så skal jeg ellers love for at der bliver sat skub i tingene!!

Har jeg ikke set dig før??Som jeg også nævnte før, byder Quake II på meget flot grafik, desværre gælder det ikke for hele spillet, som demoen ellers gav indtryk af. Man kan f.eks. komme gående ned af en passage og tænke: "hold kæft, hvor ser det her dog godt ud!", og når man så går rundt om hjørnet bliver man pludselig mødt af noget være juks, totalt blottet for gode lydeffekter og krativitet! Sådan er det faktisk gennem det meste af spillet, dog med en tendens til at hælde til den ´gode´ side (heldigvis)!
Kontrollen er heller ikke for god, og det tager en ........ tid at få ordentlig styr på bevægelserne, hvilket er nødvendigt hvis du vil udføre dem præcist.

Jeg nævnte før, at der efter min ´beregninger´ måtte være ca. 20 missioner hvilket også gjorde, at jeg undrede mig lidt da jeg i optakten til mission 5 blev informeret om, at jeg nu skulle ud og finde den sidste ´Boss´ og dermed den sidste kamp?? Sidste kamp? Alt dette tog ca. 10 timer, og ja det var da sjovt men Duke Nukem tog mig flere uger!!
Derfor er det meget fortrøstningsfuldt at der i spillet findes 12 multiplayer baner, som er kanon skægge at spille. Og det gælder både i 2 og 4 player split-screen mode.

Et svagt ´køb´ anbefales fra min side, for der er mange elementer som udvikleren skulle have brugt mere tid på, før spillet kom i handlen. Multiplayer delen trækker dog helt sikkert op i den samlede bedømmelse.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Multiplayer delen trækker helt sikkert op i den samlede bedømmelse.
-
Men, men, men...
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Quake 2Score

Quake 2

ANMELDELSE. Skrevet af GameReactor

Hvis der er Ún ting, som PC ejere stadig har til fordel overfor ejerne af en Playstation, må det helt klart være adgangen til en lang række fremragende første persons shootere. Men dette bliver der nu gjort lidt mere op med!



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.