Tomb Raider: The Last Revelation

Tomb Raider: The Last Revelation

Så kom den endelig! Det årlige Tomb Raider spil fra Eidos og Core Design, Tomb Raider: The Last Revelation. Lara Croft er tilbage for fjerde gang i den populære action/adventure serie, Tomb Raider, og sparker atter r..!

• Tekst: Philip Christiansen

Spændingen spreder sig i værelset når Eidos og Core Design logoerne smukt viser deres fornemme fremtræden. Uden tøven vælger jeg "New Game" og venter spændt mens spillet loader. Et sus af overraskelse viser sig, da jeg ser at spillet har loadet ind på under 5 sekunder. Nu kommer den første film, som er fantastisk detaljeret i FMV format. Din venten er ovre...

Så kom den endelig! Det årlige Tomb Raider spil fra Eidos og Core Design, Tomb Raider: The Last Revelation. Lara Croft er tilbage for fjerde gang i den populære action/adventure serie, Tomb Raider, og sparker atter r...

Flotte scenerierLara er på en "fredelig udflugt" i Egypten og opdager en ukendt grav. Som den nysgerrige "lille pige" hun nu er, begiver hun sig straks ned i graven. Det ender med at hun finder en mærkelig skat, og kommer til at frigive den onde gud Set. Lara finder hurtigt ud af, at hun er den eneste der kan stoppe ham. Hun rejser rundt i det farefulde Egypten, og møder flere mystiske steder for at finde dele til at stoppe Set. Imens møder hun forskellige forhindringer, som dødbringende fælder, smarte puzzles, underverdens-skabninger, og en masse ninjaer. I spillets forløb får Lara hjælp af en gammel ven fra Frankrig, Jean-Yves. Han er ikke ligefrem en sidekick, men han giver Lara mange gode råd.

Selve spillet er designet som en lang og stor historie. For at få historien til at holde sammen, er der flotte cut-scenes. Diverse hints og råd kan findes i disse cut-scenes. Grafikken er stærkt forbedret, det er ikke til at komme udenom. Banerne er ikke så firkantet som de har været, og er blevet meget flottere og mere tilgængelige.
Man kan godt genkende mange elementer fra filmen Mumien, men det kan stadig ses at Core Design virkelig har gjort noget ud af spillet, og gjort noget ordentlig research om old Egyptisk kultur.

Traning Levels

Hvordan er det jeg ser ud ?De første to baner er overdrevet pædagogiske, og er en forhindring for det rigtige eventyrer. For at kunne komme videre, skal man gennemføre to træningsbaner, som er sved og stress for hærdede Tomb Raider-spillere. Selvom man prøver at haste sig igennem de små puzzles, bliver man stoppet konstant af sin træner, Werner Von Croy, som pædagogisk fortæller Lara alt hvad hun skal gøre. Man styrer Lara, som er 16 år, og skal lære alle de basiske funktioner i Tomb Raider. (Efter de to første baner, vender Lara tilbage til sin originale alder.)
Selvom de to "Traning Levels" er lidt tidsfordriv for de fleste hærdede Tomb Raider-spillere, så giver de dog både en klar og god introduktion til det store eventyr. Og det er da rart at kunne se hvordan Lara var som mindre.

Lara er større og bedre

Lara har en masse at læreIkke nok med at Core har haft sjovt med at gøre Lara´s barm større og mere bevægende, men de har også gjort dem mere synlige. Hun har bl.a. fået strammere shorts. Lara er i forhold til de andre spil, gjort meget flottere. Hendes legemer er dækket med skind, som smukt reagere på lyset. Vand drypper ned af hende, når hun er våd. Hendes stemme er gjort yngre, og Lara har fået nye talenter. Hun kan endelig svinge sig rundt om hjørner når hun hænger på en stige eller kant. Hun kan smadre kasser og andre ting. Og bedst af alt, hun kan reagere med døre. Hun kan enten åbne døre fornemt, eller sparke dem op. Den flotteste nye ting er rebet. Det er lidt svært at lære i starten, men når det lykkes, så forvandles Lara straks til den kvindelige Tarzan. Desværre har Core ikke puttet en ny garderobe i den nye Tomb Raider. Lara render i hele eventyret rundt i hendes almindelige dragt.

9 / 10
+
Den bedste TR spil er lige blevet bedre!