Alundra

Alundra

RPGÆs har altid været meget store i Japan. Men her i Europa har de fleste store udgivere stadig svært ved at tro på denne genre.

• Tekst: GameReactor

RPG´s har altid været meget store i Japan. Men her i Europa har de fleste store udgivere stadig svært ved at tro på denne genre. Derfor er det både overraskende og alletiders, at et spil som Alundra får en chance på vores kyster. Alundra er nemlig et Action RPG, og så er det 2D.

Climax som tidligere har udgivet Landstalker (Megadrive) og det fantastiske Dark Savior (Saturn), har her kastet sig over en genre som længe har været overset og savnet. Denne gang har drengene på Climax haft fingerne dybt nede i posen hvor Zelda, Shining Wisdom og Secret of Mana lå. Og det er der kommet noget godt ud af.

Som i de fleste Action RPG´s af denne slags er historien ikke af større betydning, men lad mig lige kort forklare. Du er Alundra, en spøjs fyr der ikke siger et ord. Og da du efter et skibsbrud, pludselig befinder dig i den lille by, med store problemer, så bliver det hurtigt dit job, at redde byen og dens indbyggere. Senere finder du ud af at du har evnen til at gå ind i folks drømme og mareridt, og det får du heftigt brug for.

Alundra er et spil som låner meget fra tidligere tids klassikere, men det gør det godt. Efter en intro, som iøvrigt er ren manga-tegnefilm, kan du så påtage din rollen som Alundra, og drage på eventyr.
Umiddelbart virker spillet lidt barnligt og let. De fleste fjender kan tæskes med et par slag fra din kniv, og du kan stort set ikke selv blive ramt. Men det ændrer sig hurtigt. Spillet har både fjender og især gåder der går fra det lette, til det noget der kun kan beskrives som en hjerneblødning. De Puzzles er simpelthen så geniale og kræver at du tænker dig om hele tiden, og du vil uden tvivl, flere gange sidde med store totter hår mellem hænderne. Dog bliver de aldrig virkelig frustrende eller platte, og der gør Alundra til noget ganske særligt.

Slåskampene foregår heller ikke som i FF7, på en helt anden skærm. Du ser fjenderne, og kan løbe op til dem, og hvis du har få HP´s tilbage kan du undgå dem istedet. Dermed er den obligatoriske slåskamp, som gjorde som mange tossede i FF7, fjernet. Ligeledes uddeles nye våben, magi og andre finurligheder kun når du virkelig har bedrevet noget, så man føler man har fortjent det. Grafikken er også noget af det flotteste der længe er set. Mere end 7000 skærme af gennemført 2D grafik, skal du igennem før du endelig har reddet byen. Og soundtracket er en god blanding at etnisk og storslået klassisk orkestermusik. Og så ingen ônow loading" billeder, spillet skifter flydende fra skærm til skærm, noget som jeg længe har ledt efter.

Men selvfølgelig har Alundra også sine dårlige punkter, nogle værre end andre. Da grafikken kun er 2D, og derfor ikke kan roteres rundt, finder du tit dig selv i at hoppe direkte ud i luften hvor, der ellers skulle være en platform, dels fordi perspektivet snyder dine øjne og dels fordi styringen, nogle gange grænser til det mystiske.Og det er absolut Alundras største problem, styringen er for det meste god og hurtigt, men når det gælder præcise hop fra platform til platform, går det tit galt. Og falder du så ned eller ud af rummet, bliver det ônulstillet", og du er nød til at flytte kasser, hive i håndtag osv. en gang til. Og så bosserne. Det er simpelthen en synd, at man kan tæske de fleste bosser uden at komme slemt til skade. Kun en enkelt gang havde jeg problemer med en boss, og det var kun fordi, jeg ikke skulle passe på mig selv, men på en indbygger. Sådan noget må ikke kunne ske.
Men betyder det at Alundra er dårligt?. Nej bestemt ikke, Alundra bejler til kronen som Action RPG konge, og har i mine øjne, vundet den. Alt hvad der var i Zelda, Shining Wisdom og Secret of Mana, er her i Alundra, og brugt meget bedre. Alundra er absolut et 98 produkt og ikke bare et retro spil, som kun bringer minder frem. Sad du dengang med en super nintendo spillede Zelda til langt ud på natten, så vil dette spil underholde dig alle 50-60 timer det varer, men er RPG´s ikke dig, uanset om det er Action eller ej, så er det nok klogest at holde sig væk. Tak til Sony for at tage chancen og bringe et spil ud ,i en genre som normalt ikke er særligt populær her.

Alundra er alle pengene værd....

8 / 10
+