Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura

Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura

Bedst som vi frygtede at rollespilsgenren var gået i selvsving kommer Arcanum og giver genren et skub i en ny retning til stor glæde for alle fans af genren.

• Tekst: Jesper H. Andersen

Nyt og gammelt, traditionelt og moderne, godt og ondt. Kampen mellem disse to poler raser konstant med død, ødelæggelse og kaos til følge. I Arcanum er det en konflikt mellem magi og maskine der raser. Den magiske middelalder er på retur og den industrielle revolution er efterhånden ved at få overtaget.

Det betyder at drabelige sværd og magiske formler må vige pladsen for pistoler og granater. Og befolkningen, der tæller både elvere, mennesker, dværge og orker, skal til at vænne sig til luftskibe, damplokomotiver og elektricitet. Ud af dette ragnarok fødes samtidig spillet Arcanum, som holder de stolte rollespilstraditionerne i hævd på godt og ondt men samtidig distancerer sig selv fra konkurrenterne og fremstår som helt sin egen.

Cirkusklovn eller millionær?
Som i et hvert større rollespil, lægger man ud med at vælge den figur man vil være gennem spillet. Har man ikke den store erfaring med figurdesign i forbindelse med klassisk rollespil, eller vil man blot hurtigt i gang med at spille, kan man vælge mellem en række færdiglavede figurer, hver med deres egen historie, evner og karakteristika. De fleste vil dog nok foretrække at skabe deres egen figur helt fra bunden af, hvilket der også er mulighed for.

Dette tager dog noget tid, da det er en særdeles omfattende affære (men er også det mest tilfredsstillende), hvor man selv vælger race og køn, fordeler point blandt figurens evner og så videre. Man kan desuden give sin figur en baggrundshistorie, som på den ene eller anden måde vil have indflydelse på figurens evner. Der er 50 forskellige historier at vælge imellem og de spænder både vidt og bredt. Man kan have arvet en mindre formue, være vokset op blandt munke, stukket af fra cirkus, eller have solgt sin sjæl til mørkets magter.

Det flyvende flammehav
Efter af have valgt/designet sin figur går spillet i gang. Du befinder dig ombord på det gode luftskib IFS Zephyr sammen med flere andre passagerer. Ingen af dem vil dog nå frem til deres bestemmelsessted, for uheldigvis bliver Zephyr angrebet af luftpirater og omdannes hurtigt til et flammehav på svigtende vinger. Et ordentlig styrt senere befinder du dig på jorden blandt de brændende rester af det før så stolte luftskib. Du kigger dig forvildet rundt og får øje på en lille gnom, der ligger klemt fast under en stor metalplade.

Det er tydeligt, at han har store smerter, men han taler til dig til trods. Han giver dig en mystisk ring i hånden og beder dig finde ringens ejermand og advarer dig samtidig mod ulmende onde kræfter. Kun få sekunder efter gnomens sidste åndedrag, render du ind i Virgil, der er ilet til ulykkesstedet for at hjælpe. Dette glemmer han dog hurtigt alt om da han ser dig. Virgil er præst og han er overbevist om du er reinkarnationen af den gud der skal bekæmpe det onde! Godt så.

Løn som fortjent
Den indledende historie trækker på flere måder på klichéer fra andre rollespil, hvor man som spiller pludselig hives ind i et eventyr fuld af farer, intriger og en ulmende ondskab, man skal besejre. Traditionen tro er det gennem dialoger med forskellige folk, at historien i Arcanum udvikler sig, og som det sig hører til og bør i et hvert rollespil, kommer du også ud på en lang række Quests - opgaver af varierende længde og udfordring.

Undervejs møder man nye figurer som man kan slå pjalterne sammen med, der så igen kan bidrage med nye evner i dit selskab. Hvordan historien udvikler sig og hvordan man løser de forskellige Quests, afhænger i høj grad af de valg man træffer undervejs. Disse er nemlig med til at forme din spilfigurs personlighed, der så igen er med til at påvirke spillets udvikling. Har du for vane at svare frækt igen, når nogen spørger dig om noget, skal du ikke regne med et svar på de spørgsmål du stiller. Ej heller vil folk være villige til at tale med dig eller hjælpe dig, hvis du konstant går rundt og slår folk ned. Effekten af din personlighed og dennes handlinger overfor omgivelserne, fungerer fantastisk godt og tilføjer samtidig en hel del til spillets replay-værdi.

7 / 10
+
Et omfattende rollespil med en unik spilverden som man vil elske at fordybe sig i