Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Silent Hill 3

Silent Hill 3

Horror-genren er tilbage og denne gang byder Konami på en Pc-version af deres roste konsol udgave af Silent Hill 3.

• Tekst: Keld Jørgensen

Horror-genren er tilbage og denne gang byder Konami på en Pc-version af deres roste konsol udgave af Silent Hill 3. Er der noget bedre end at blive skræmt af realistiske ekko effekter, livagtige skrig, mørke rum og blod dryppende fra loftet mens man går rundt og dræber zombier?

Silent Hill 3 handler om den søde Heater og hendes oplevelser, som du får lov til at deltage i efter at Heather har haft et mareridt, der fandt sted i en gammel forlystelsespark. Uanset hvilken vej Heather går, er der horder af uvenlige monstre, hvis eneste formål er at spise hende levende. I takt med at Heather nedkæmper den ene uhyggelige modstander efter den anden introduceres der langsomt nye personer og som følge heraf udvikler spillet sig foran dine egne øjne. Desværre lider spillet af en utrolig lang introduktion inden man rigtigt kommer i gang med at spille og derudover varer det alt for lang tid fra man møder en ny person før man finder ud af hvad han egentlig har med spillets historie at gøre. Silent Hill formår at få de små hår i nakken til at rejse sig uden de store problemer ved hjælp af nogle gode og gennemarbejdede mellemsekvenser, der desværre er alt for få af i spillet. Oplevelsen af at gå ind i et rum for derefter at få øje på noget blod, der drypper ned fra loftet krydret med et skrig i det fjerne er alt sammen hverdagskost for den kære Heather.

Et spil som dette skal spilles med lyset slukket og volumen skruet godt i vejret sådan at man virkelig formår at leve sig ind i spillets uhyggelige stemning. Når man begiver sig i kast med dette bør man først sikre sig at kæresten/bofællen er indforstået med det, for at blive prikket på skulderen klokken halv tre om morgenen for at blive bedt om at skrue lidt ned er ikke nogen sjov oplevelse - den eneste umiddelbare dårligere oplevelse man kan komme i tanke om er et uanmeldt besøg fra svigermor.

For at ophøje den uhyggelige stemning foregår store dele af spillet i meget mørke rum hvor man aldrig ved hvad der gemmer sig. Spillets personer blevet underlagt en kærlig stemmeføring, hvilket betyder at man kan høre om personen man snakker med virkeligt er bange eller ej. Derudover tilføjes stemningen ved det velgennemarbejdede soundtrack der formår at skabe en god base for det perfekte gys. Desværre fungerer det ikke i praksis. Lydsiden formår ikke at holde én fanget på kanten af stolen og monstrenes skrækindjagende udseende bidrager altså ikke nok til at gøre dette spil en god gyser.

Det er helt klart at der er blevet brugt tid på at forbedre spillets grafiske side i forhold til sidste års Silent Hill spil, og det har medført bedre kamera føring samt tilføjelse af en spandfuld polygoner hist og her og derudover er der tilføjet en række visuelle effekter der bringer spillet op på et mere tidssvarende niveau. Desværre er der ikke blevet brugt nok tid til at få sammenkørt personernes mundbevægelse med den lyd, der kommer ud af dine højttalere - en fejl der burde have været taget bedre hånd om inden spillet blev udgivet.

Silent Hill 3 lider også fælt under det faktum at det bliver spillet på en PC, for på en PC skal der en anden form for styring til for at spillet fungerer. Spillets styring kræver utroligt megen tilvænning for bare at kunne finde ud af de mest elementære bevægelser. Der er der nogle steder i spillet hvor det fysisk er umuligt at flytte på kameraet og dette giver ikke just den bedste udgangspunkt i tilfælde af at du bliver omringet af frådende monstre. Derudover byder spillet på en smart menu, du er tvunget til at benytte, når du ønsker at benytte to ting på hinanden eller bare har behov for at lade dit våben.

De tidligere Silent Hill spil havde en pæn del af diverse små-puzzles, der skulle løses mens du gik rundt og udforskede dine omgivelser - desværre er dette "tænk dig om"-aspekt nærmest fjernet fra Silent Hill 3 og man står så tilbage med et "skyd på alt, hvad der bevæger sig"-spil. Spillet lider også under en middelmådig AI der alt for ofte gør at monstrene kommer til at ikke kunne komme hen til dig, og det bliver dermed alt for nemt for dig at dræbe monstrene.

Silent Hill 3 til PC en skuffelse fra ende til anden. Fans af series bør holde sig til PlayStation 2 hvor Silent Hill 3 er et godt og solidt produkt. På PC fungerer det bare ikke, der er for mange irritationsmomenter til, at man gider spille det igennem igen, når man først har gennemført det én gang. Men kan man se igennem fingre med fejl og en halvdårlig AI er her helt klart et underholdende spil - så valget er op til dig om du vil have gys på computeren eller om du hellere vil bruge dine penge til at købe julegaver for.

7 / 10
+
Den perfekte lydside til et horror-spil.