Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

Neverwinter Nights

Neverwinter Nights

Klip håret, drop jeres imiterede ringbrynjer, papkøller og stammende monologer i Brøndby skov. Neverwinter Nights er landet.

• Tekst: Troels B. Folmann

Klip håret, drop jeres imiterede ringbrynjer, papkøller og stammende monologer i Brøndby skov. Løb pæne og velsoignerede ned til jeres lokale spilforhandler og klask de nødvendige rigsdalere på bordet. Hvis man bare kan stave til R, P og G kommer man ikke uden om, at Neverwinter Nights er den mest potentielle rollespilsudgivelse nogensinde.

Er der begået blodskam?
Neverwinter Nights (NWN) kan ved første øjekast godt fremstå som en blodskam mellem Diablo og Baldurs Gate. Men spillets udviklingspotentiale penetrerer dybere end noget andet spil nogensinde. NWN er nemlig ikke bare et solidt singleplayer- og optursfedt multiplayer spil. Det er et mesterværk i open-source og det tilhørende toolset gør spillet til den mest daskende avlshingst som længe har reddet i spilverdenen.

Toolsettet er spillets særlige kendetegn. Det muliggør, at man kan lave sine egne eventyr og dertilhørende karakterer. Disse eventyr kan distribueres online (via DM-Client) og man kan selv være Dungeon Master (DM) i realtime. Det vil sige, at man kan lave præcist det eventyr, den verden, de våben og de karakterer man har lyst til og så ellers bare nøfle igennem. Dette giver uanede muligheder for, at lave egne verdener og udvikle spillet. Toolsettet er så dybt, at man kan gå helt ind og redigere kildekoden. Man kan scripte hele spillet og har man flair for C++ kan man lave et helt nyt spil (ala CounterStrike til HalfLife). Men man behøver ikke. Toolsettet er også for normale dødelige og det sparker så dødens alvorligt medynksvækkende æselrøv.

Dig og dine regler
NWN tager afsæt i 3rd Edition Dungeons and Dragons. Det betyder bl.a. at der er næsten bizarre muligheder for at skabe individuelle og unikke karakterer. Du kan lave alt fra en horeunge af en barbarisk gnome til noget ynk af en tatoveret half-orc druide. Der findes syv forskellige grundracer og dertil kan du lave dine egne. Klasserne er næsten uendelige. Der findes selvfølgelig alle de kendte fra 3rd edition - Fighters, bards, clerics, barbarians, druids, wizard, sorcerors, paladins osv. Disse er yderligere opdelt i en række forskellige undergrupper baseret på valg af skills (evner) og feats (særlige egenskaber). Men du kan også generere hele karakteren selv. Var der mere? Spells? Orker slet ikke at nævne det - der er simpelthen for meget.

NWN adskiller sig væsentligt fra Baldurs Gate ved, at man kun spiller én karakter. Der er dog muligheder for, at hyre henchmens, have familiars og andre supplementer. Det betyder, at man er mere koncentreret omkring sin karakter og dette understøtter RPG-elementet ganske fint. Grundeventyret består af fire forskellige kapitler, hvoraf det første er meget stort. Det kan gennemføres som single- og multiplayer over LAN eller på nettet. Historien er overskuelig, men mangler lidt nerve sammenlignet med Baldurs Gate. Byen Neverwinter er blevet inficeret med pest og underlige væsner, samtidig er der gået rust i tremmerne på det lokale fængsel og det vælter rundt med voldshærgende banditter.

Unikt på den fede måde
Neverwinter Nights vil blive et meget langt stjerneskud. Spillets udviklingspotentiale er ikke mindre end unikt og det er hamrende godt gennemtænkt fra udviklerens side. Desværre forpurres stjernestøvet lidt af grafiske og lydlige elementer. Grafikken er pæn og skyggerne er fantastiske, men man savner lidt råhed og nerve i de forskellige miljøer. Byen er ikke levende nok, dungeons er ikke slamrige nok. Det hele forekommer en anelse stift. Dette skyldes, at spillet er lavet med en editor som laver alt i kvadratiske blokke. Det kan ikke ses, men det kan fornemmes. Dertil er lydsiden som er fængslende, men også savner lidt sprælskhed. Dette gælder særligt stemmeføringen og musikken. Jeremy Soules har komponeret soundtracket i hans velkendte computergenerede symfoniske stil. Men der mangler lidt mere tema - lidt mere pung!

Men forestil dig Baldurs Gate i ægte 3D med fokus på én karakter. Ægte og autentisk brug af 3rd edition D&D og et spil som på alle måder er tiltænkt som rollespil. Du kan selv lave eventyr eller joine andres. Du kan faktisk gøre præcist som du har lyst til og det spillets absolutte force. Det bliver aldrig vinter igen og skulle sneen atter falde har du et incitament for at sidde indendørs de næste 3-4 år. Spillet er simpelthen det sejeste sovsespil som længe har flydt på min anmeldertallerken, og det gør næsten ondt at skære i det.

9 / 10
+
Alt er simpelthen gennemført. Toolsettet er genialt, og bør sikre spillet en meget lang levetid.