Kingdom Hearts

Kingdom Hearts

Squaresoft’s betydning for RPG genren er ikke en størrelse, der kan gradbøjes.

Kingdom Hearts er i butikkerne fra d. 20 november på PlayStation 2

Squaresoft’s betydning for RPG genren er ikke en størrelse, der kan gradbøjes. Gennem et hav af overdådige Final Fantasy kapitler, Chrono Trigger/Cross og Xenogears bare for at nævne en overskuelig håndfuld af softwarehusets flagskibe, har Square igen og igen vist usædvanlig overlegenhed på alle fronter. Square har altid været to skridt foran konkurrenterne og skabt episke eventyr, der i grafik, lyd, historie og ikke mindst gameplay har formået at gøre RPG elskere varme om hjertet i selv den koldeste vintertid. Senest har Final Fantasy X taget PlayStation 2 med storm og høstet oceaner af anmelderroser.

Prøv noget nyt
I et ønske om at afprøve nye koncepter har Square nu sat fod på amerikansk kyst og inviteret tegnefilmsgiganten Disney indenfor. Eller måske er det omvendt. Resultatet er i hvert fald interessant, for i det ambitiøse projekt Kingdom Hearts bliver Final Fantasy og Andeby universerne hvirvlet sammen i et magisk eventyr. Skønt Square mest er kendt for sine tur baserede RPGs, er udvikleren ikke jomfruelig på action RPG fronten og har tidligere produceret titler som Brave Fencer: Mushashi og DewPrism - hvor sidstnævnte blev lanceret i USA under titlen Threads of Fate.

Når idyllen brydes
Historien i Kingdom Hearts udvikler sig omkring vores hovedkarakter Sora, som bor på en idyllisk og fredfyldt ø sammen sine venner, som er nye og gamle Final Fantasy kendinge heriblandt Tidus, Selphie, Wakka, Riku og Kairi. En voldsom storm splitter vennernes øparadis fra hinanden, og Soras nærmeste venner, Riku og Kairi samt de andre venner forsvinder fra øen, og kun Sora er tilbage. Samtidig er den gal et andet sted i universet, nemlig på Disney slottet, hvor Kong Mickey er forsvundet sporløst. Mørke kræfter og deres lakajer the Heartless står bag disse forandringer i universet, og Sora bliver suget gennem et sort hul og ender i en fjerntliggende by, hvor han møder Disney slottets udsendinge - Anders And og Fedtmule - som skal opspore Kong Mickey og eskortere ham uskadt tilbage til slottet. Herfra begiver de tre nye kompagnoner sig ud på en rejse, der skal vise at blive langt mere omfattende, end de nogensinde kunne have forestillet sig.

Kingdom Hearts er som nævnt et action RPG og ikke et traditionelt turbaseret konsol rollespil. De læsere, der har stiftet bekendtskab med et af Square’s øvrige action RPGs vil vide, hvad der venter på gameplay fronten. Kingdom Hearts er nærmest en splejsning af rollespilsgenren og platformgenren. Der er ingen taktiske turbaserede kampe, men i stedet platform ligenden real-time kampe. Kampene popper op tilfældige steder uden nogen form for loadetider, hvilket gør, at kampene starter hurtigere og derfor også kan afsluttes hurtigere end i Final Fantasy. Tilgengæld er kampene en endeløs gang trykken på x-knappen, hvilket vil sige meget simple og action orienterede. Det er lige til at fremprovokere slidgigt i tommelfingeren, men det kan passionerede gamere vel se gennem fingre med.

Det er da magisk
Man kan stadig bruge magi og summon spells i Kingdom Hearts. Sora lærer både almindelige spells og summon spells i løbet af spillet, som kan benyttes i kampene. Spells går op i levels fra fire til fira og igen til firaga, som vi kender systemet fra de nyere Final Fantasy udgivelser. Hverken almindelige angreb eller kasten med spells kan dog på noget tidspunkt anvendes en brøkdel så taktisk som i Final Fantasy, da det hele foregår real-time, som i eksempelvis Baldurs Gate: Dark Alliance. Hardcore Final Fantasy gamere vil sandsynligvis finde action elementet for fremtrædende i Kingdom Hearts, og kan man ikke fordrage platform spil, men elsker Final Fantasy, er det svært at sige, om Kingdom Hearts er et ’must have’.

8 / 10
+
Et flot, kompetent spil med masser af udfordringer.