Kingdom Hearts

Kingdom Hearts

Squaresoft’s betydning for RPG genren er ikke en størrelse, der kan gradbøjes.

Kingdom Hearts er i butikkerne fra d. 20 november på PlayStation 2

Squaresoft’s betydning for RPG genren er ikke en størrelse, der kan gradbøjes. Gennem et hav af overdådige Final Fantasy kapitler, Chrono Trigger/Cross og Xenogears bare for at nævne en overskuelig håndfuld af softwarehusets flagskibe, har Square igen og igen vist usædvanlig overlegenhed på alle fronter. Square har altid været to skridt foran konkurrenterne og skabt episke eventyr, der i grafik, lyd, historie og ikke mindst gameplay har formået at gøre RPG elskere varme om hjertet i selv den koldeste vintertid. Senest har Final Fantasy X taget PlayStation 2 med storm og høstet oceaner af anmelderroser.

Prøv noget nyt
I et ønske om at afprøve nye koncepter har Square nu sat fod på amerikansk kyst og inviteret tegnefilmsgiganten Disney indenfor. Eller måske er det omvendt. Resultatet er i hvert fald interessant, for i det ambitiøse projekt Kingdom Hearts bliver Final Fantasy og Andeby universerne hvirvlet sammen i et magisk eventyr. Skønt Square mest er kendt for sine tur baserede RPGs, er udvikleren ikke jomfruelig på action RPG fronten og har tidligere produceret titler som Brave Fencer: Mushashi og DewPrism - hvor sidstnævnte blev lanceret i USA under titlen Threads of Fate.

Når idyllen brydes
Historien i Kingdom Hearts udvikler sig omkring vores hovedkarakter Sora, som bor på en idyllisk og fredfyldt ø sammen sine venner, som er nye og gamle Final Fantasy kendinge heriblandt Tidus, Selphie, Wakka, Riku og Kairi. En voldsom storm splitter vennernes øparadis fra hinanden, og Soras nærmeste venner, Riku og Kairi samt de andre venner forsvinder fra øen, og kun Sora er tilbage. Samtidig er den gal et andet sted i universet, nemlig på Disney slottet, hvor Kong Mickey er forsvundet sporløst. Mørke kræfter og deres lakajer the Heartless står bag disse forandringer i universet, og Sora bliver suget gennem et sort hul og ender i en fjerntliggende by, hvor han møder Disney slottets udsendinge - Anders And og Fedtmule - som skal opspore Kong Mickey og eskortere ham uskadt tilbage til slottet. Herfra begiver de tre nye kompagnoner sig ud på en rejse, der skal vise at blive langt mere omfattende, end de nogensinde kunne have forestillet sig.

Kingdom Hearts er som nævnt et action RPG og ikke et traditionelt turbaseret konsol rollespil. De læsere, der har stiftet bekendtskab med et af Square’s øvrige action RPGs vil vide, hvad der venter på gameplay fronten. Kingdom Hearts er nærmest en splejsning af rollespilsgenren og platformgenren. Der er ingen taktiske turbaserede kampe, men i stedet platform ligenden real-time kampe. Kampene popper op tilfældige steder uden nogen form for loadetider, hvilket gør, at kampene starter hurtigere og derfor også kan afsluttes hurtigere end i Final Fantasy. Tilgengæld er kampene en endeløs gang trykken på x-knappen, hvilket vil sige meget simple og action orienterede. Det er lige til at fremprovokere slidgigt i tommelfingeren, men det kan passionerede gamere vel se gennem fingre med.

Det er da magisk
Man kan stadig bruge magi og summon spells i Kingdom Hearts. Sora lærer både almindelige spells og summon spells i løbet af spillet, som kan benyttes i kampene. Spells går op i levels fra fire til fira og igen til firaga, som vi kender systemet fra de nyere Final Fantasy udgivelser. Hverken almindelige angreb eller kasten med spells kan dog på noget tidspunkt anvendes en brøkdel så taktisk som i Final Fantasy, da det hele foregår real-time, som i eksempelvis Baldurs Gate: Dark Alliance. Hardcore Final Fantasy gamere vil sandsynligvis finde action elementet for fremtrædende i Kingdom Hearts, og kan man ikke fordrage platform spil, men elsker Final Fantasy, er det svært at sige, om Kingdom Hearts er et ’must have’.

8 / 10
+
Et flot, kompetent spil med masser af udfordringer.
-
Triste kampe der gentages igen og igen.

• Ventus
    Kingdom Hearts er for det første et fantastisk spil. Det er utroligt at man kan få så formidabelt et spil ud af at mixe Disney sammen med Final... 6/10
    Fusioner mellem udviklere er sjældent set. Det som regel noget man mest ser i musik verdenen, hvor en kunster får hjælp af en speciel gæste... 8/10
  • DalleUSSR
    Well....Første gang jeg hørte om en fusion mellem Final Fantasy og Disney, lød det for mærkeligt til at være sandt. Men det ER sandt og... 9/10
  • Moogle-lover
    En dag var jeg i Eb games. Jeg gik rundt og ledte faktisk ikke efter nogle bestemte spil men så lige pludselig fandt jeg det. Jeg fandt Kingdom... 10/10
  • thebestboy
    Square Enix ville lave noget andet, end bare FF, så i 2002 besluttede, de sig at lave Kingdom Hearts, et vil jeg sige actionRPG, med en lidt... 9/10
  • dennyaaa
    Kingdom Hearts, hvor skal man starte? Førstehåndsindtrykket var ernormt da jeg som drengen Sora stod på den varme sandstrand og kiggede udover... 10/10

Kingdom HeartsScore

Kingdom Hearts

ANMELDELSE. Skrevet af Henrik Bach

Kingdom Hearts Top 5

Kingdom Hearts Top 5

ARTIKEL. Skrevet af Andreas Juul

Ansem er Xehanort, men også ikke Ansem og i stedet Xemnas og så måske ikke? Eller er han alligevel det? Velkommen til Kingdom Hearts!

Kingdom Hearts udgives igen

Kingdom Hearts udgives igen

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Selvom Kingdom Hearts stadig ikke er udgivet i hverken USA eller Europa, så kan Square allerede fortælle at de går med planer om at genudgive spillet i Japan. Fordi spillet har fået så mange rettelser skal det sendes ud igen.

Kingdom Hearts får en stemme

Kingdom Hearts får en stemme

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Det lader til at Square og Disney kaster om sig med mange penge, når der skal lægges stemmer til de mange karakterer i det kommende RPG Kingdom Hearts. Her vil spillere både kunne nye Haley Joel Osment og Sean Astin. Vi har detaljerne indenfor.

Kingdom Hearts - de seneste screens

Kingdom Hearts - de seneste screens

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Efter annonceringen af Kingdom Heart’s flotte japanske salgstal, har Square udsendt de seneste screenshots fra den herlige Square/Disney hybrid. Spillet som vises frem på E3 blander den kendte FF verden, med Disney’s kendte karakterer.