Silent Hill 3

Silent Hill 3

Desorienteret og med flossede nerver vovede denne anmelder sig på ny op på det stille bjerg.

Silent Hill 3 er på gaden fra d. 23. maj år 2003

Horror genren er for mange PS2 ejere ensbetydende med Resident Evil. Shinji Mikami’s serie om biologiske eksperimenter og S.T.A.R.S. evige problemer med det dybt uetiske Umbrella syndikat og brodne kar i egne rækker har dannet grundlag for flere udgivelser, end der er arme på en blæksprutte. Serien har dog altid manglet en væsentlig ingrediens: psykologisk terror - og det er her Konami’s KCET team tager over med deres Silent Hill serie, og Capcom’s kassesucces mere ligner PS2s svar på Mario Sunshine.

Omtrent som Nostradamus nedfældede sine profetier i et kodesprog for at undgå at ende på bålet, har KCET været nødt til at lade det være op til gameren selv at samle trådene i Silent Hill’s umiddelbart usammenhængende historier. Simpelthen for at undgå censur. Det er i hvert fald denne anmelders opfattelse. I sin substans er serien dels bizar og satanisk, men også ærlig og dristig nok til at beskæftige sig med noget så kontroversielt som menneskets indre dæmoner og fortrængninger. Selv påpeger udvikleren, at det mest skræmmende netop er det, gameren ikke forstår, så manglen på sammenhæng er tilmed et virkemiddel. KCET nævner flere af Stephen King’s værker og ikke mindst Jacob’s Ladder som inspirationskilder, hvor sidstnævnte præcist som SH serien konstant forvirrer seeren.

Silent Hill 3 (SH3) har en kvindelig hovedrolleindehaver, teenageren Heather. Som sine mandlige lidelsesfrænder fra SH 1 & 2 befinder hun sig pludselig i et modbydeligt grænseland mellem mareridt og virkelighed. En forlystelsespark fyldt med blodige kaninkostymer, skræmmende muterede skabninger og rustne, kolde metalgitre giver Heather ubærlige brækfornemmelser, men det er kun en drøm. Angst og forvirret vågner hun op på en café og løfter langsomt hovedet fra bordet. På gaden bliver hun antastet af en mand, der insisterer på at ville tale med hende. Det drejer sig om hendes fødsel. Han hedder Douglas og er detektiv.

Desorienteret og med flossede nerver vovede denne anmelder sig på ny op på det stille bjerg, hvor alene den øredøvende stilhed oversvømmer hvert eneste blodlegeme med ængstelse. SH3s gameplay er stadig centreret omkring udslettelse af fjender og løsning af gåder. Fans vil vide at gåderne spænder fra de åbenlyse til de dybt frustrerende, men der er mulighed for at indstille både gådernes sværhedsgrad og action-intensiteten.

KCET er vendt tilbage til at skifte mellem forskellige dimensioner. SH1 var skræmmende i sin skiften mellem et mere virkeligt om end øde og koldt SH, og det okkulte SH med rustne gitre overalt. I det hele taget minder SH3 langt mere om 1eren end 2eren. Hvor SH2 fokuserede på James Sunderland og hans reelle følelser overfor sin kone, synes vi nu at være tilbage i en skrækhistorie om satanisme og mørke kræfters bestræbelser på at skabe et helvede på jord - eller paradis som de ynder at kalde det. Styringen har fået noget af en overhaling indenom. Der er nu mulighed for at vælge mellem en 2D og en 3D styring. Sidstnævnte er den velkendte Resident Evil styring, mens 2D styringen, som vi kender fra platformgenren, giver mere bevægelsesfrihed og forbedrer chancerne for at undvige angreb.

SH3 er ganske enkelt den flotteste PS2 udgivelse til dato. En sprit ny og perfekt grafik motor har banet vejen for en slående nøjagtighed i teksturerne. Heather’s frisure, forpinte ansigt og fregner samt Douglas’ skægvækst er bare nogle af de detaljer, der i såvel gameplay som cut-scenes virker så realistiske, at det grænser til filmkvalitet. Det samme gælder fjendedesign og baggrundenes detaljegrad, lyskilder og partikeleffekter, og den kornede billedkvalitet er tilbage. Andre udviklere kunne lære meget af dette KCET hold. I denne omgang vil lydsiden igen sparke gamerens hjerte op i halsen. Der eksperimenteres konsekvent med lydniveauet, og selv i stereo fornemmer man en surround-effekt.

Silent Hill har fundet tilbage til sine rødder. Denne tredje rutschetur gennem helvede er det bedste stykke digital underholdning for voksne, der nogensinde er udgivet. Silent Hill 3 er større, flottere og mere ækelt og mentalt terroriserende end sine forgængere med en så grusom og ondskabsfuld historie, at de foregående afsnit må melde pas. Det kan ikke understreges kraftigt nok, at spillet ikke henvender sig til børn eller sarte sjæle, hvorimod horror folket vil få sig en oplevelse, der ikke findes ord for.

9 / 10
+
Visuelt virkelig skræmmende og med en pragtfuld kringlet historie.