Titanfall 2

Titanfall 2

Respawn følger op på det fantastiske fundament med Titanfall 2, som stråler om kamp med sin forgænger.

Annonce

Respawn er endnu engang tilbage med det, de nu en gang gør bedst - et skydespil i førsteperson. Og med Titanfall 2 præsterer de deres bedste siden Call of Duty 4: Modern Warfare. I betragtning af at det første spil i studiets nye spilserie ikke indeholdte nogen singleplayer-kampagne, er vi ret overraskede over, at de har valgt at lave en narrativ vinkel udover efterfølgerens multiplayer-del. Men det er jo trods alt det samme hold, der også har lavet Call of Duty 2 og Call of Duty 4: Modern Warfare. Her har de lavet en kort men god historiedrevet kampagne, der alt samme indrammes i en Hollywood-linse, og undervejs også henviser til noget af det, der var så genialt ved Half-Life. Spillet er pakket med store, episke opgør, kloge twists og alt andet, du kunne forvente fra studiet, der engang var det bankende hjerte bag Infinity Ward.

Lad os starte med at omtale singleplayer-kampagnen, eftersom det nok er her, de største ændringer kan findes. Kampagnen er unægtelig meget kort, og kan for de fleste nok spilles igennem på omkring seks timer, men for de øvede skytter er den endnu kortere. Det er også en ret mager kampagne: der er bestemt ikke meget kød på den. Det starter som man nu engang kunne forvente, med en tutorial, hvor du lærer de grundlæggende elementer af spillet at kende såsom Wall Running og Double Jump. Efter denne introduktion varer det ikke længe, før vi kastes hovedkulds ind i handlingen fyldt med kamprobotter, fjender, lejesoldater, IMC-soldater (kampagnen opleves gennem militærmanden Jack Coopers øjne), og nogle af de mere aggressive eksempler på den lokale fauna. Meget af spillets fokus er på forholdet mellem Piloten og Titanen, og som man måske kunne forvente sig af et skydespil af denne type, præges historien en smule af klichéer, men den var også fyldt med så meget personlighed, at vi ikke kan klage over den.

Titanfall 2
Titanfall 2Titanfall 2Titanfall 2

Historien fortælles uden lange pauser og i et mesterligt tempo, men er måske ovre lidt for hurtigt. Mens det er et lille minus, så må det være et plus, at det indhold, der nu engang er der, er godt. Respawn introducerer nye mekanikker regelmæssigt i løbet af spillet, såsom at du kan skifte mellem perspektiver for at løse forskellige gåder efterhånden som du udforsker en IMC-forskningsbasen. Disse mekanikker bruges dog ganske fint og effektivt, før de igen pakkes væk. Og intet - absolut intet - bliver længere, end man ønsker det.

Der er nogle gode øjeblikke at finde i historien, og dine lejesoldatfjender portrætteres noget så grumt, så man finder det ganske let at hade dem. Men eftersom kampagnen er så kort, vil vi ikke risikere at afsløre noget som helst. Hvad vi dog gerne lige vil sige er, at den er god!

Efterhånden som du spiller dig igennem Titanfall 2, låser du op for nye Titan-modeller og kan skifte imellem dem, når du ønsker. Der er nogle ret fede modeller i blandt (vi kunne særlig godt lide Ronin med sit sværd, Scorch med sine glohede angreb, og Northstar var nærmest for stærk med hans langtrækkende riffelskud), og vi satte bestemt pris på at kunne skifte imellem dem alt efter, hvilken situation man befandt sig i, selvom det dog gik lidt imod fiktionen at kunne skifte mellem dem uden videre. Vi ville have sat pris på en New Game+-mulighed, som kunne motivere os til at gentage dele af kampagnen, og måske låse os til én specifik Titan, eller måske endda nogle hemmeligheder der kun kan låses op med bare én model eller class.

Vores største kritik til singleplayer-delen er bestemt, at de kunne have gjort så meget mere med det. Det betyder ikke nødvendigvis, at de skulle have lavet mere indhold (selvom det dog også ville have været godt), men nærmere at de kunne have gjort mere brug af det, de allerede har bygget. Det er åbenlyst, at tid har været en afgørende faktor, da længden og dybden af kampagnen skulle bestemmes. Men vi vil stadig gerne se dem udforske dette efter spillets udgivelse. Den førnævnte New Game+-mulighed, at genbruge miljøerne til en form for bølge-baseret del, eller måske tilføjelsen af mods for at give spillerne lyst til at spille kampagnen igen. Der er meget der kunne gøres, og for at være ærlige håber vi meget, at de vil overveje at tilføje mere hen ad vejen, som vi ser id Software gøre det med Doom eller som Blizzard gør med Diablo III.

Udover det har vi ikke fundet nogle fejl med kampagnen. Den er bidsk og kortfattet, og takket være sin unikke filmiske tilgang blomstrer den for øjnene af os. Vi havde det bestemt sjovt med den, og det følger godt i fodsporerne på Doom som en af årets sjoveste kampagner.

Titanfall 2
Titanfall 2Titanfall 2Titanfall 2
Titanfall 2