Shu

Shu

Claus har kigget nærmere på denne spændende platformer.

Shu starter med at man ser en koloni af fugle/menneskevæsner, og det første indtryk man får når introen indleder spillet, er at disse væsner er lykkelige og glade. Vi klipper nu til en afsats, hvor to af disse væsner står. Det ene er Shu, som er hovedpersonen i spillet og den anden må man antage er den lille bys ældre shaman eller lignende. Farverne skifter nu mens han, igennem billeder, fortæller om en stor oversvømmelse som truer med at udslette byen og dens diverse beboere. Den gamle indikere at Shu skal forlade byen og bekæmpe oversvømmelsen, som nu antager formen af et sort monster, med store tænder. Den gamle bliver mast og Shu falder ned fra træet, hvor byen er og ned i en flod og sådan starter dette lille platformspil. Det er i princippet også hele historien bag spillet og jeg føler den er med fordi den skal skabe kontekst for spilmekanikkerne. Spillet er udviklet af Coatsink, som er en indie-spiludvikler fra England og er udkommet på PlayStation 4 og PC.

Når man starter spillet, bliver man vist et verdenskort over de fem til seks overordnede områder som man kommer til at spille i. I starten er det kun det første område man kan se, men hver gang man klare de to til fire baner, som er i hvert område, bliver et nyt låst op. Man starter i det område der hedder Pelikan Coastline og man kan allerede her se den stilart spillet er lavet i, men mere om det senere. På den næste skærm kan man så se hvilke ting man kan samle i banerne og her kan man også vælge imellem banerne når spillet er gennemført.

Shu
Shu

Den første bane hedder Cove of Birds og her ser man virkelig hvordan spillet ser ud. Der er tre lag i baggrundsgrafikken. Den bagerste ligner et maleri, med penselstrøg osv., det mellemste lag er cellshaded-3D og det er forgrunden også og disse tre lag bevæger sig uafhængig af hinanden. Dette giver en god fornemmelse af hastighed og kan sammenlignes lidt med de gamle, Sonic The Hedgehog-spil, her stopper sammenligningen ikke. Man styrer nemlig den lille Shu, som skiller sig ud fra baggrunden ved at ligne en ren 2D tegning i 3D miljøet. Dette fungerer ganske godt fordi, man aldrig er i tvivl om, hvor han er på skærmen. Sammenligningen med Sonic fortsætte når man kommer til de først sommerfugle som man samler ind ligesom ringene i Mega Drive-spillet.

En anden ting som giver en Sonic-fornemmelse, er når man kommer godt i gang, for så opdager man, at spillet kan gå meget hurtigt. Shu har evnen til at glide igennem luften, og det skal lige for god ordens skyld siges, at jeg spillede på Pc'en med et Xbox 360 joystick, så når man trykke den højre bumper ind bruger man Shus specielle evne. Senere i spillet får Shu selskab af flere af sine fuglevenner, som også har helt nye evner. Disse evner får man ikke forklaret specielt godt og man er nød til, at gætte sig til, hvordan de udføres, for man får et lille ikon, som egentlig ikke ligner noget specielt, men hvis man prøver sig frem, lærer man disse evner rimligt hurtigt. Dog tog det mig ret lang tid at få helt styr på en enkelt evne, som jeg først lærte til sidst i spillet, hvilket gjorde visse sekvenser yderst frustrerende. Heldigvis har hver bane, undtagen den sidste, to specifikke evner og ikke andre som man skal bruge og lærer og banerne er så bygget op omkring at bruge dem bedst muligt. Nogle af disse evner inkluderer, at kunne gå på vandet og lave dobbelt hop, og så videre. Spillet gør godt brug af dem og når man mestre dem, er der ikke noget mere tilfredsstillende end at klare en hel sekvens uden fejl.

Shu
Shu