Eagle Flight

Eagle Flight

At flyve som en fugl er en af menneskehedens største drømme. Med udgivelsen af Eagle Flight tl VR er vi tættere på end nogensinde før.

Kort tid efter udgivelsen af Sony PlayStation VR har Ubisoft udsendt deres nye eksklusive Eagle Flight. Spillet har ikke omfanget til at være en fuldpris blockbustertitel og sælges derfor også til halvt pris.
Spillets princip er klart: Efter at menneskeheden af ukendte grunde er forsvundet fra jorden har dyrene overtaget verdens hovedstæder (i dette tilfælde Paris). Vi får rollen som en ørn med målet at erobre luftrummet i kærlighedens by.

Ledsaget af en behagelig fortællerstemme flyver vi i bedste VR-stil henover det majestætiske landskab i den tidligere millionby. Styringen er let, flyveretningen styres af dine ansigtsbevægelser, hvorfor man ved smalle kurver skal tilte sit hoved i stedet for store rotationer. Det er fra starten tydeligt, at Ubisoft har gjort sig store tanker omkring at undgå motion-sickness.

Grafikken har et comic-look, hvilket virker godt og overbevisende. Tematisk minder designet om spil som The Last of Us og Crysis 3 - alt tilvokset med planter og græs, overalt løber forskellige dyr fra zoologisk have og bygningerne er nærmest i ruiner (som der kan flyves igennem). Ørnen kan desværre kun lande i sin rede.

Udover at samle forskellige fjer rundt omkring i byen, har spillet selvfølgelig også mere specifikke missioner. Disse består af samleopgaver, ræs og senere i spillet, luftkampe. Under ræsene gælder dem om at flyve igennem ringe - ikke et direkte original spilkoncept. Allerede tilbage på commodore 64 har spil som Master of Lamps og Aliens kørte samme princip og senere gjorde Nintendo-klassikeren Pilotwings det endnu mere populært. I Eagle Flight fungerer det egentlig fint, men lærningskurven er stejl. Især når man allerede skal navigere Paris' metro efter kort tid med spillet.

Endnu mere frustrerende er det når man flyver ind i muren, da det nærmest gør ondt på grund af VR-effekten og at starte forfra er irriterende. I spillet er der nemlig ingen checkpoints - hvilket ikke giver nogen mening i moderne spil. Det havde været bedre, hvis ørnen stoppede efter en kollision og ikke tvang en genstart igennem. Senere bliver det endnu sværere.

I luftkampene handler det nemlig om at ramme andre ørneskrigslydbølger. Det er egentlig ikke andet end langsamme raketter og fjenden kan forsvare sig med luftbølger (miner på godt dansk) og senere også skjold. Selvom det lyder generisk er det stadig sjovt. At træffe modstanderen føles tilfredsstillende og luftkampene har gode lydeffekter, der vækker minder fra Star Wars.

Her melder sig også nogle problemer, da det er nødvendigt at gennemføre historie-delen for at opnå muligheden for skyde og man er derfor magtesløs overfor folk, der allerede har gennemført det. Derudover er din kollisionsradar præget af dårlig ping og det bliver svært at manøvre væk fra et skud i tide. Og i kampens hede kan man hurtigt overse smalle områder eller luftminer, som bliver set for sent. Med tilstrækkelig øvelse bliver det dog lettere og de sværeste missioner bliver overkommelige, men som sagt lærningskurven stejl. Det er egentlig en skam for spillet, da det har en meget afslappende atmosfære og fortællerstemmen får det til at føles som en ørne-dokumentar.

Historien forbliver dog rudimentær og giver alle de små events en historie, såsom et ræs med en anden ørn kan blive tolket som et parringsritual. De eventuelle mellemsekvenser er mærkeligt uskarpe og den sprøde real-time grafik er langt bedre. Desværre kommer der nogle små glitches i geometrien når man flyver højt op. Mon det bliver fixet med en PlayStation 4 Pro?

Naturligvis har spillet, grundet sin produktionsbaggrund en gnist af "UbiSoft-formlen". Ikke kun fordi ørne-skrigene lyder identisk med Assassin's Creed-serien, men det gælder også jagten på fjer, erobringen af områder og stjernesamling for at åbne op for nye missioner. Spillet har også en Ghost-funktion, hvis man er interesseret i at slå andre online-spilleres rekorder.

Eagle FlightEagle Flight

Tilsammen er man færdig med historien på en 3 - 4 timer, hvis man ikke medtæller samleopgaver. Det skal dog huskes, at Eagle Flight skal anses som primært en multiplayer-oplevelse, men vi har indtil videre ikke stødt på massive mængder af mennesker. 3-3 mod tre kampene er det bedste fra spillet og vi kan forestille os, at spillet i fremtiden kan byde på nogle fængende multiplayer-oplevelser.
Udover luftkampene er det andet største plus-punkt fra spillet den meditative stemning af at flyve rundt. Behagelig "world-musik" og dyrelyde skaber en unik følelse. Når man har fået styringen under huden er spillet rigtig sjovt og at flyve rundt fra store højde til at svæve over jorden er yderst tilfredsstillende.

Følelsen forbliver af, at Eagle Flight havde potentialet til at være mere end det er, som et originalt VR-flyvespil. Ja en ørnesimulator, hvor man fik større indsigt i fuglen og dens levevis. Eller det kunne måske være blevet forklaret hvorfor menneskerne var væk og verdenen var i den tilstand. Eagle Flight er ihvertfald et enestående og anbefalesværdigt spil, som virkelig benytter VR-mulighederne til sit fulde.

Eagle FlightEagle Flight

Med karakteren har jeg det stadig svært, da min oplevelse er et højt 7-tal, men hvem ved hvilke dimensioner multiplayer kan medføre i fremtiden. Jeg har følelsen af, at VR-spil står ved en skillevej. Enten bruger udviklerne meget tid og energi ved at prøve nye kreative koncepter eller systemet ender som eyetoy eller kinect. Jeg håber på det første scenarie og er UbiSoft taknemmelig for, at har gjort et udmærket stykke arbejde med Eagle Flight.

Eagle Flight
Eagle Flight
8 / 10