Final Fantasy XV

Final Fantasy XV

Så er vi endelig klar med vores dom over et af årets absolut mest ventede spil. Generober Final Fantasy XV RPG-tronen?

Annonce

Hvis du bad en spilentusiast i 90'erne og starten af 00'erne om at nævne de største spilserier, ville et af valgene uden tvivl være faldet på Final Fantasy. Med kæmpe titler som det globalt elskede Final Fantasy VII til fanfavoritten Final Fantasy IX, var Final Fantasy-serien for omkring 15 år siden en af de vigtigste spillere ikke bare på RPG-markedet, men på spilmarkedet generelt. Spol 15 år frem i tiden og efter årevis med et hav af middelmådige spin-off-titler, en dårligt modtaget Final Fantasy XIII-trilogi og store titler som The Elder Scrolls V: Skyrim og Mass Effect 2 er RPG-tronen gledet længere og længere væk.

Jeg har spillet Final Fantasy-spil siden 90'erne, og været igennem alt fra det første Final Fantasy til Final Fantasy Type-0. Det er derfor ikke nogen hemmelighed, at mine forventninger til Final Fantasy XV har været intet mindre end enorme. Med 10 års udvikling i baggagen, en spillefilm, en animé-serie og et mobilspil er tiden endelig kommet til at give mig i kast Square Enix' seneste værk i den ikoniske rollespilsserie. Efter så lang tid i støbeskeen, er vi efterladt med det store åbenlyse spørgsmål: Er Final Fantasy XV overhovedet godt?

Final Fantasy XV

Spillet åbner med teksten "A Final Fantasy for fans and first-timers", hvilket er en god beskrivelse af spillet i sin helhed. Enhver Final Fantasy-fan vil efter én time med spillet hurtigt føle, at de er vendt hjem til gammelt territorie, men spillet fjerner på samme tid mange klassiske elementer fra Final Fantasy-serien. Den største ændring er skiftet fra turbaseret til et direkte Kingdom Hearts-inspireret kampsystem. For gamle fans kan skiftet føles forkert, men det er også et kærkomment skift for spillere uden kendskab til Final Fantasy eller måske er blevet skræmt af det før.

Historien i Final Fantasy XV åbner lige før begivenhederne i filmen Kingsglaive, og til tider kan det være svært at følge med i nogle af detaljerne, hvis man ikke har set filmen (men det er ikke ødelæggende). Final Fantasy XV fortæller dog den mest klassiske historie i Final Fantasy-universet: Et magisk kongerige har den sidste krystal, og et ondt militærimperie prøver at stjæle den. Præmissen er da en kliché, og er på papiret ikke nyskabende, men det er langt fra hele sandheden. Final Fantasy XV handler om broderskab og venskab, hvilket eksekveres på fantastisk vis. De små dialoger og mellemsekvenser imellem vennerne Noctis, Prompto, Gladio og Ignis er guld værd og mesterfuldt iscenesat. Specielt Noctis og Prompto viser stor personlig udvikling igennem spillets historie.

Final Fantasy XV

Til tider forklarer spillet dårligt, hvorfor spilleren skal det ene sted hen, eller hvad meningen er med de større politiske begivenheder, men det spiller ikke nogen rolle, da jeg var så indsvøbt i forholdet imellem hovedpersonerne, at det var rejsen snarere end de bagvedliggende begivenheder, der drev mig. Historien er dog ikke et stort buddy-roadtrip drama, men derimod utroligt dystert og mørkt. Det er her man virkelig mærker de originale rødder fra dengang spillet hed Final Fantasy versus XIII, og den meget mørke tone stammer herfra. I mange aspekter føles Final Fantasy XV som en spirituel opfølger til Final Fantasy VI.

Det kan for nogle virke skuffende, at historie-kampagnen "kun" tager dig ca. 25 timer. Dette er dog kun tilfældet, hvis man skynder sig igennem spillet, og ikke påtager sig små sidemissioner. Det er heller ikke anbefalelsesværdigt, da en stor del af spillets styrke ligger i de forskellige sidespor og områder på rejsen.
De fleste trailere fra Final Fantasy XV har vist en stor åben verden, men det er ikke den fulde sandhed. Spillet har 15 kapitler, og de sidste syv foregår alle sammen på meget lineær facon. Det er befriende, fordi de første kapitler føles meget lette på historieindhold, og de genkendelige Final Fantasy-historiepræg starter først virkelig ved kapitel 7.

Final Fantasy XV

Den åbne verden i de første syv kapitler er vidunderligt detaljeret. Fra byer fyldt med liv til fjeld og bjerge, er der tusindvis af steder at se og undersøge. Især Duscae-området og hovedstaden Lestallum er facinerende at udforske. Om man så samler frøer til en gammel dame eller jagter et monster, er der ikke et øje tørt. Bilen Noctis og co. kører rundt i føles dog klodset, og føles desuden for meget som om man er bundet til vejen. For de personer med håb om off-road-kørsel er det desværre ikke muligt.

En akilleshæl i Final Fantasy og i JRPG'er generelt har altid været det engelske stemmeskuespil, men Final Fantasy XV klarer sig udmærket. Prompto kan til tider være irriterende, men senere i spillet bliver det irrelevant og hans konstante lalleglade kommentarer giver et godt opløftende element til hele gruppen.

Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV